Tehnologiile moderne oferă câteva oportunităţi pentru evaluarea performanţei în învăţare. Există nenumărate proiecte la nivel european care vizează utilizarea noilor tehnologii în învăţământul preuniversitar, iar câteva dintre acestea vizează şi îmbunătăţirea sau eficientizarea practicilor de evaluare a elevilor. Întotdeauna trebuie pus în balanţă ceea ce este posibil şi este facilitat prin tehnologie, pe de o parte, şi ceea ce este făcut mai dificil sau inhibat de către mediul nou folosit, pe de altă parte. Punctul de plecare îl constituie metodele tradiţionale de evaluare de performanţe, care sunt preluate şi validate (de cele mai multe ori, de practică) în mediul tehnologic.
Avantajele utilizării calculatorului şi Internet-ului în evaluare au fost enunţate de diferiţi cercetători şi practicieni (Bennett, 2003; Raikes & Harding, 2003; Greenwood, Cole, McBride, Morrison, Cowan, & Lee, 2000) şi includ costuri administrative scăzute, adaptare crescută la caracteristicile individuale ale elevilor. Problemele care se pun constau în aspectele privind eficienţa evaluărilor cu ajutorul computerului, precum şi cele privind relaţia dintre modalitatea de evaluare şi comportamentul elevilor evaluaţi.
Cel mai proeminent subiect abordat se referă la efectele mediului de comunicare asupra modului în care elevii gândesc şi înţeleg sarcinile din test. Astfel, se pun în balanţă ceea ce este posibil şi este facilitat prin tehnologie, pe de o parte, şi ceea ce este făcut mai dificil sau „inhibat” de către mediul nou folosit, pe de altă parte. Punctul de plecare îl constituie metodele tradiţionale de evaluare de performanţe, care sunt preluate şi validate (de cele mai multe ori, de practică) în mediul tehnologic.
Enumerăm în cele ce urmează principalele puncte de incidenţă între evaluarea elevilor şi utilizarea noile tehnologii:
- elevii sunt evaluaţi printr-un test scris, pe care îl rezolvă/ completează pe calculator;
- testul poate fi salvat local, pe calculatorul pe care lucrează elevul, reveniri succesive, pe măsură ce elevul progresează în materialul de studiu, pot fi posibile;
- testul poate fi dat pe Internet/ Intranet;
- opţiunile elevului sunt înscrise automat într-o bază de date şi se poate calcula pe loc un scor;
- variantă mixtă, în care un test din cadrul unui program de instruire trimite opţiunile prin Internet, la un server care preia datele şi le stochează;
- rezultatele pot fi consultate oricând de către profesor sau elevul respectiv;
- elevilor li se cere să elaboreze o lucrare sau să dezvolte un proiect pe care îl vor prezenta utilizând un calculator şi un videoproiector/ Whiteboard (alternativ, lucrarea sau proiectul pot fi trimise prin email cadrului didactic şi colegilor);
- doar o etapă din evaluare – analiza rezultatelor – se face cu ajutorul calculatorului: evaluatorul înscrie datele obţinute din evaluări în baze de date, pentru stocare, prelucrări statistice, comparaţii, ameliorarea predării.
Bibliografie
Cojocariu,V., M. (2003) -Educaţie pentru schimbare şi creativitate, Bucureşti: E.D.P