Articolul descrie o activitate didactică în care un videoclip TED-Ed este valorificat pentru a explora arhetipul eroului, infuzând elemente de educație media și corelând mesajul multimodal cu conflictele din textele receptate.
Unitatea: Aventură, călătorie
Text support – „Ce face un erou”, Matthew Winkler
Competențe specifice la limba și literatura română:
1.1. Utilizarea adecvată a achiziţiilor lingvistice în receptarea diverselor texte;
1.3. Exprimarea orală sau în scris a propriilor reacţii şi opinii privind textele receptate;
2.1. Aplicarea unor tehnici vizând înţelegerea textelor literare sau nonliterare
Receptarea diverselor tipuri de mesaje:
- schema comunicării
- informaţia verbală în mass media audiovizuală (textul multimodal)
- factori care înlesnesc sau perturbă receptarea
- tehnica ascultării active.
Obiective operaționale:
La finalul activității, elevii vor ști:
a. să identifice elementele deconstrucției de mesaj;
b. să aplice schema de analiză pe diverse tipuri de texte.
Competențe specifice de educație media:
B.1.2. Înțelegerea produselor media ca suport de comunicare și divertisment, identificând caracteristicile lor specifice din punct de vedere al semnificației (distincție realitate/ficțiune, interpretarea sensului, organizarea și reținerea mesajului), al limbajului și sunetului (registre lingvistice specifice, sonoritate, muzică, oralitate, retorică), al imaginii (formă, culoare, organizare spațiu, cadrare, montaj) și al informației digitale;
B.1.5. Analizarea produselor media în scopul înțelegerii modalităților în care acestea sunt construite și dezvoltarea unei percepții adecvate a semnificațiilor transmise;
B.1.6. Înțelegerea relațiilor dintre mijloacele de comunicare și publicul lor, dintre mass-media, tehnologie și informație;
B.2.1. Dezvoltarea perspectivelor echilibrate asupra conținuturilor transmise prin mijloacele de comunicare în masă, integrând conceptele-cheie dobândite în formarea parcursă ca instrumente de raportare critică la media.
Concepte cheie din domeniul educației media: video, muzică, deconstrucție de mesaj
Concepte cheie din domeniul disciplinei: emițător, receptor, temă, mesaj, cod, canal, context, receptor, text multimodal
Relevant pentru: deconstrucția de mesaj; tema „Aventura, călătoria”; textul argumentativ, situația de comunicare (clasa a IX-a).
Motivația (de ce?)
Lecția „Ce face un erou”, de Matthew Winkler, este relevantă, deoarece dezvoltă la elevi abilități esențiale de analiză critică a informațiilor și a fenomenului mediatic în general.
Prin intermediul acestei lecții, elevii vor reuși să descifreze corect mesajele primite dintr-o varietate de canale de comunicare, să identifice multiple perspective în construcția și receptarea mesajelor, să exprime opinii argumentate, deoarece inspiră și provoacă elevii să gândească și să reflecteze asupra conceptului de eroism și asupra trăsăturilor eroilor. Îi ajută să înțeleagă și faptul că un videoclip poate transmite mesaje ce pot fi percepute diferit de diverși receptori.
De asemenea, lecția valorifică competențele digitale ale elevilor, fiind utilizat un instrument online care facilitează deconstrucția unui videoclip și le hrănește curiozitatea. TED-Ed oferă tot ce au nevoie pentru a le fi stârnite și sărbătorite ideile. Aceștia sunt invitați să-și exploreze propria viziune asupra eroismului și să-și evalueze propria abordare în fața provocărilor și oportunităților și să își descopere propriul potențial eroic. Activitatea are un impact pozitiv și motivează schimbări în atitudinea față de eroism.
Rezultate așteptate:
Activitatea este utilă ca punct de plecare pentru dezbateri și eseuri argumentative ce vizează înțelegerea conceptului de eroism: elevii vor recunoaște că eroismul nu se limitează doar la faptele extraordinare, ci poate fi manifestat prin acțiuni curajoase, compasiune și devotament față de ceilalți.
După această secvență, elevii vor fi capabili să identifice situația unei comunicări și să anticipeze reacțiile așteptate sau provocate de receptorii comunicării.
Vor înțelege mecanismul de funcționare a unui mesaj prin deconstruirea acestuia, astfel, demersul implică gândirea critică: elevii vor fi încurajați să deconstruiască mesajul discursului lui Matthew Winkler, pe schema: autor / format / public / conținut / scop, identificând trăsăturile eroilor și valorile promovate în mesaj.
Vor putea evalua argumentele prezentate și vor fi expuși la diverse perspective asupra eroismului.
Vor înțelege că fiecare are puterea de a face o diferență în lume și că acțiunile lor pot avea un impact pozitiv asupra altora.
Dezvoltarea empatiei, a respectului și integrarea valorilor eroice în viața proprie sunt alte rezultate firești. Vor privi cu empatie pe cei care acționează eroic și vor înțelege importanța respectului și recunoașterii valorilor eroilor.
Vor fi încurajați să se angajeze în comportamente care promovează starea de bine și justiția în societate.
Tema (ce?): Ce face un erou – analiză de videoclip. Deconstrucția de mesaj
Descriere (cum?)
Evocare (10 minute):
Se valorifică citatul: „Aventura nu înseamnă să fii atârnat de o frânghie pe un munte. Aventura este o atitudine pe care trebuie s-o aplici obstacolelor cotidiene ale vieţii: întâmpinând noile provocări, înhăţând noile oportunităţi, testându-ţi resursele faţă de necunoscut şi astfel descoperinduţi potenţialul tău unic”. (John Amatt)
Elevii sunt întrebați:
- Ce este aventura?
- Cum putem avea o atitudine curajoasă?
- Ce provocări și oportunități putem întâlni?
- Cum ne putem testa resursele în fața necunoscutului?
- Sunt importante descoperirea și explorarea potențialului nostru?
- Ce ne sugerează citatul despre ieșirea din zona de confort și asumarea riscurilor?
- Credeți că o atitudine aventuroasă poate influența modul în care ne raportăm la noi provocări?
Scopul exercițiului este de a valorifica răspunsurile elevilor pentru a dirija discuția spre conceptele de aventură, călătorie, erou, eroism, respectiv deconstrucția de mesaj.
Realizarea/Constituirea sensului (25 de minute)
Elevii vizionează videoclipul selectat pentru analiză, apoi are loc o discuție despre acesta pe schema deconstrucției de mesaj:
a) Cine a creat acest mesaj? (AUTOR)
b) Care sunt tehnicile creative folosite pentru a atrage atenția? (FORMAT)
c) În ce mod poate fi înțeles diferit mesajul de către diferiți receptori? (PUBLIC)
d) Ce valori, stil de viață, puncte de vedere sunt reprezentate în mesaj? Dar omise? (CONȚINUT)
e) De ce a fost acest mesaj transmis? (SCOP)
În această etapă, se discută despre impactul pe care îl poate avea un videoclip, despre felul în care tema Aventură, călătorie poate fi abordată în textul multimodal, iar următoarele idei au fost valorificate:
Gândiți-vă la cartea sau filmul preferat și prezentați în 10 rânduri modelul de călătorie pentru eroul descris. Analizați ce ați scris pe schema deconstrucției de mesaj:
a) Cine a creat acest mesaj? (AUTOR)
b) Care sunt tehnicile creative folosite pentru a atrage atenția? (FORMAT)
c) În ce mod poate fi înțeles diferit mesajul de către diferiți receptori? (PUBLIC)
d) Ce valori, stil de viață, puncte de vedere sunt reprezentate în mesaj? Dar omise? (CONȚINUT)
e) De ce a fost acest mesaj transmis? (SCOP)
Temă: Redactarea unui eseu liber / text argumentat despre:
1. ”Care este peștera voastră simbolică în care nu puteți intra? De ce vă temeți?
2. Vă puteți gândi la un episod din propria viață care se potrivește formulei de călătorie a eroului?
ANEXA: ed.ted.com/on/FbbClEb1