Elementele de folclor, sprijin al învățării experiențiale a literelor alfabetului la clasa pregătitoare

Într-o lume globalizată și tehnologic avansată, este important să păstrăm și să transmitem cultura noastră. Educația are un rol vital în acest sens, iar adăugarea elementelor de folclor în programa școlară ar putea să aducă copiilor noștri nu numai cunoștințe, ci și o înțelegere profundă a propriei identități culturale. Un model bun îl constituie folosirea de modele geometrice tradiționale pentru broderia unei ii românești în contextul exersării scrisului în clasa pregătitoare pentru trasarea liniilor și formelor de bază învățării literelor.

Etapele învățării experiențiale

În teoria învățării experiențiale, se descrie o învățare eficientă printr-un ciclu de patru etape: Prin lucrul direct cu materialul de învățat, copiii pot experimenta concrete modele geometrice, desenând și colorând aceste modele. Se așteaptă ca micul elev să aibă propria experiență și să reflecteze asupra activității, cum a realizat modelul, ce dificultăți a întâmpinat și despre care erau forme și structuri observate ale modelelor. Încearcă să înțeleagă principiile pe care se bazează această activitate, fiind astfel inițiați în semnificația culturală a modelelor și modul în care acestea se raportează la scrierea literelor. Pentru a însuma, aceștia trebuie să aplice ceea ce știu în contexte diferite, creând propria imagine geometrică sau trasând noi linii, astfel corelându-și cunoștințele într-un mod creativ. Copiii pot începe prin a trasa modelele zig-zag sau liniile drepte care se regăsesc pe ie, treptat, trecând la trasarea literelor propriu-zise. Acest exercițiu îi ajută să învețe formarea corectă a literelor, dezvoltându-și totodată și coordonarea mână-ochi. Modelele geometrice pot fi folosite pentru a crea asocieri vizuale între simboluri și litere. De exemplu, un model de romb poate fi asociat cu litera „A”, iar un model circular cu litera „O”. Astfel, copiii pot învăța să recunoască literele prin intermediul simbolurilor familiare, ușurând procesul de memorare. Se pot folosi foi de lucru unde liniile de scriere sunt ghidate de modelele geometrice tradiționale. De exemplu, o linie de scriere cu modele de zig-zag poate ajuta copiii să scrie litera „Z”. Acest tip de exercițiu dezvoltă motricitatea fină și ajută la învățarea corectă a formării literelor.

Simbolurile tradiționale brodate pe ie, precum crucea, spirala și rombul, nu doar că au semnificații culturale profunde, dar pot fi utilizate eficient în procesul de învățare a literelor la clasa pregătitoare. Fiecare simbol poate fi asociat cu o literă specifică, oferind un context vizual și simbolic care facilitează recunoașterea și memorarea literelor. Crucea este un simbol comun pe iile tradiționale, reprezentând credința și spiritualitatea. Aceasta poate fi asociată cu litera „T” datorită formei lor similare. Copiii pot învăța litera „T” desenând cruci și decorându-le, ceea ce îi ajută să rețină forma literei într-un mod semnificativ. Această asociere vizuală și simbolică întărește legătura dintre simbol și literă, facilitând memorarea. Spirala, un simbol al eternității și al ciclurilor vieții, poate fi legată de litera „S” datorită formei curbe asemănătoare. Prin activități de trasare a spiralei, copiii își pot dezvolta abilitățile motorii fine și pot învăța să formeze litera „S”. În plus, explicarea semnificației spiralei le poate oferi o înțelegere mai profundă a simbolului și a literei asociate. Rombul, adesea întâlnit pe iile tradiționale, simbolizează fertilitatea și protecția. Acest simbol poate fi asociat cu litera „R” datorită formei angulare similare. Activitățile care implică desenarea și decorarea romburilor pot ajuta copiii să recunoască și să memoreze litera „R”. Asocierea simbolului cu litera nu doar că facilitează învățarea, dar și îmbogățește cunoștințele culturale ale copiilor.

Integrarea elementelor de folclor, precum modelele geometrice ale iei românești, în procesul premergător de învățare a scrierii la clasa pregătitoare nu doar că îmbogățește curriculumul, dar și promovează o conexiune profundă cu identitatea culturală. Modelele geometrice tradiționale de pe ie pot fi utilizate ca șabloane pentru trasarea literelor. Trasarea modelelor tradiționale direct pe hârtie sau pe foi speciale poate fi un instrument eficient pentru exersarea mișcărilor necesare învățării scrierii literelor. Modelele tradiționale de pe ie, cum ar fi liniile drepte, zig-zagurile, romburile și spiralele, pot ghida copiii în formarea corectă a literelor, ajutându-i să dezvolte un scris cursiv și estetic. Activitățile de trasare a modelelor tradiționale ajută copiii să dezvolte motricitatea fină necesară pentru scriere. Prin repetarea acestor mișcări, copiii își îmbunătățesc coordonarea mână-ochi și controlul asupra instrumentelor de scris. De exemplu, trasarea repetată a liniilor drepte și a zig-zagurilor poate întări mușchii mâinii și poate dezvolta precizia necesară pentru formarea corectă a literelor. Pe lângă dezvoltarea abilităților de scriere, utilizarea modelelor tradiționale de pe ie are și beneficii educaționale și culturale. Copiii învață despre patrimoniul cultural românesc și semnificațiile simbolurilor tradiționale, dezvoltând astfel o apreciere pentru cultura lor. Această abordare holistică îmbină învățarea academică cu cea culturală, oferind o educație completă și semnificativă.

Un exemplu de integrare culturală este utilizarea modelelor geometrice tradiționale de pe ia românească pentru exersarea scrisului la clasa pregătitoare. Această metodă poate ajuta copiii să învețe trasarea liniilor și formelor necesare învățării literelor, cum ar fi litera „M”, prin etapele învățării experiențiale:

  • În etapa de experimentare directă copiii trasează modelele geometrice de tip zig-zag care formează litera „M”. Copiii primesc foi de lucru pre-tipărite cu contururi ale literei „M” formate din zig-zaguri. Ei vor trasa liniile și vor colora formele, astfel: trasează o linie verticală în sus, continuă cu o linie oblică în jos, apoi urmează o linie oblică în sus  și încheie cu o linie verticală în jos, formând astfel litera „M” din zig-zaguri.
  • După trasarea și colorarea modelelor, copiii reflectează asupra activității lor. În cadrul unei discuții ghidate, aceștia analizează modul în care au realizat modelul de zig-zag, dificultățile întâmpinate și ce au observat despre structura literei „M”. Întrebările de reflecție pot  și „Cum ai reușit să trasezi zig-zagurile?”, „Ce parte a fost mai dificilă?”, „Ce detalii ai observat în zig-zagurile tradiționale”
  • În etapa de conceptualizare abstractă copiii încearcă să înțeleagă principiile din spatele activității și semnificația culturală a modelului de zig-zag. Li se prezintă semnificația modelului zig-zag în cultura românească și cum acesta se regăsește pe ia tradițională. Copiii discută despre cum modelul de zig-zag poate forma litera „M”. Zig-zagurile pot simboliza munți sau apă, iar formarea literei „M” cu acest model îi ajută pe copii să vadă literele într-un context cultural.
  • Copiii aplică ceea ce au învățat în contexte noi, creând propriile litere „M” inspirate de modelul de zig-zag fiind astfel în etapa de experimentare activă.  Aceștia primesc hârtie de desen și creează propria lor versiune a literei „M”, folosind modelul de zig-zag. Ei pot colora și decora litera pentru a o personaliza. De exemplu, fiecare copil desenează litera „M” pe hârtie, folosind zig-zaguri pentru fiecare linie a literei. După ce trasează și colorează litera, pot adăuga detalii decorative inspirate de modelele tradiționale de pe ie.

Această activitate de trasare a literei „M” folosind modele geometrice tradiționale nu doar că îmbogățește curriculumul educațional, dar și promovează o conexiune profundă cu identitatea culturală. Prin integrarea etapelor teoriei învățării experiențiale, copiii sunt pregătiți pentru o înțelegere completă și semnificativă a lumii din jurul lor, învățând să aprecieze și să perpetueze tradițiile culturale ale propriei comunități.

Pentru fiecare din cele patru etape ale ciclului de învățare experiențială se poate o grilă de observare a activității elevilor după cum urmează:

  • Experiența concretă: Elevul trasează modelele geometrice conform instrucțiunilor. Da / Nu
  • Observația reflectivă: Elevul poate identifica ce a fost ușor sau dificil. Da / Nu
  • Conceptualizarea abstractă: Elevul poate asocia modelele cu literele alfabetului. Da / Nu
  • Experimentarea activă: Elevul creează modele  noi inspirate de cele tradiționale. Da / Nu
  • Elevul arată atenție la detalii în realizarea modelelor. Da / Nu
  • Elevul își menține concentrarea pe întreaga durată a activității. Da / Nu

​Acest instrument de evaluare oferă posibilitatea monitorizării progresului copiilor în activitatea de trasare a literelor folosind modele geometrice tradiționale. Evaluând fiecare criteriu în cadrul etapelor teoriei învățării experiențiale, se pot identifica atât punctele forte, cât și ariile ce necesită îmbunătățiri, asigurând astfel o dezvoltare continuă și coerentă a abilităților elevilor.

Integrarea elementelor de folclor în procesul de desenare al literelor la clasa pregătitoare ajută la dezvoltarea abilităților motorii fine, a atenției la detalii și a concentrării. Astfel, educația devine un mijloc eficient de transmitere a cunoștințelor academice și valorilor culturale, pregătind elevii pentru o participare activă și conștientă în societate. Îmbinarea tradiției cu pedagogia modernă poate crea un mediu de învățare plăcut și semnificativ, în care copiii învață să aprecieze și să valorizeze moștenirea culturală, dezvoltând totodată competențe esențiale pentru viitor.

Bibliografie
Petrescu, P., et.al, 2006, Ghid metodologic de aplicare la clasă a curriculumului integrat, inter- şi transdisciplinar, pentru domeniile ştiinţific şi umanist, adresa: transdisciplinar.pmu.ro/c/document_library/get_file?p_l_id= 47875&folderId =10 5570 &name= DLFE-4419.pdf, accesat în data de 05.12.2018
www.invietraditia.ro/editorial/ia-romaneasca/
blog.cusutsibrodat.ro/ia-romaneasca-arta-cusutului-modele-de-cusaturi-ie-si-simboluri-ancestrale/
www.didactic.ro/materiale-didactice/132732_elemente-grafice-preliterale-la-clasa-i
edu.freepedia.ro/predarea-scrierii-clasa-pregatitoare-clasa-1
Oprea, C., 2012, Metode interactive de predare, învăţare, evaluare – suport de curs, Editura ISJ Teleorman, Craiova, Material elaborat în cadrul programului „Cariera de succes în învăţământul preuniversitar prin implementarea de programe de formare inovative!”

 

prof. Florina-Elena Stoian

Școala Gimnazială Nr. 22, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/florina.stoian

Articole asemănătoare