În ultimul timp, am observat o pondere foarte mare a proiectelor educaţionale desfăşurate în cadrul activităţilor extracurriculare din tot mai multe şcoli. Întrebarea care se pune este dacă aceste activităţi au un rol benefic în dezvoltarea elevilor sau sunt făcute de către educatori/ învăţători/ profesori doar cu scopul de a aduna cât mai multe puncte.
Un lucru îmbucurător îl reprezintă, faptul că aproximativ 80-85% din proiectele educaţionale vizează capacităţile elevilor, în cale mai multe cazuri fiind adecvate vârstei şi stadiului de dezvoltare. Scopul acestor activităţi îl constituie realizarea unei legături legere între şcoală şi elev.
Proiectele educaţionale ar trebui privite ca pe un mijloc de relaxare, dar totodată si de educare, cu alte cuvinte un fel de îmbinare a utilului cu plăcutul. Realizarea unei astfel de activităţi necesită un timp de elaborare, pornind de la scop, obiective şi terminând cu rezultatele aşteptate. Pentru ca în final, rezultatele să fie cele sperate, este necesară o colaborare între cadrul didactic care realizează proiectul şi elevi. Astfel, elevii îşi pot exprima dorinţele, aducând uneori chiar idei foarte interesante, şi, în acest mod, proiectul nu este văzut ca pe o altă temă în plus, ci ca pe ceva ce le face plăcere. Probele la care sunt supuşi trebuie alese cu atenţie şi realizate în aşa fel încât să fie implicaţi toţi elevii, fără a fi diferenţiaţi după capacităţile intelectuale.
Un proiect reuşit este acela în care fiecare elev îşi aduce contribuția – un rol, cred eu, foarte important al unei astfel de activităţi constituindu-l motivarea în special a copiilor cu capacităţi intelectuale medii şi reduse. O activitate de acest gen poate avea un impact pozitiv asupra categoriilor de elevi mai puţin dotaţi, observându-se în foarte multe cazuri o îmbunătăţire a situaţiei şcolare. Motivul principal al ascensiunii şcolare fiind căpătarea încrederii în forţele proprii. Majoritatea elevilor sunt receptivi şi le tratează cu seriozitate, bineînţeles că există şi excepţii, însă totul depinde de modul în care un cadru didactic prezintă proiectul în faţa clasei.
În continuare, voi prezenta o analiză SWOT a proiectelor educaţionale, realizată din perspectiva mea:
Puncte tari:
- stimularea tuturor elevilor de a participa la realizarea proiectului, propunând activităţi care să le stârnească interesul,
- încurajarea lucrului în echipă;
- dezvoltarea spiritului de competiţie prin acordarea de premii;
- implicarea familiilor în proiecte de tipul şcoală-comunitate;
Puncte slabe:
- dezinteresul unor elevi de a participa la astfel de activităţi (10%);
- refuzul unor familii de a se implica în actul instructiv-educativ al copiilor;
- lipsa materialelor didactice şi a spaţiului îngreunează, uneori desfăşurarea activităţii în condiţii optime ;
Oportunităţi:
- schimbul de experienţe realizat între elevi şi profesori;
- implicarea cadrelor didactice în realizarea de proiecte interdisciplinare;
Ameninţări:
- realizarea unor proiecte educaţionale care depăşesc stadiul de dezvoltarea al elevilor;
- imposibilitatea unor elevi de a participa, datorită supraaglomerării timpului necesar pregătirii unei lucrări în defavoarea timpului care ar trebui alocat pregătirii lecţiilor;
- fondurile insuficiente sau chiar lipsa acestora, atrage imposibilitatea premierii materiale a elevilor.