Pandemia ce nu pare a se fi încheiat nici la ora actuală a provocat un experiment social în domeniul educației. Cu toții ne-am mutat în mediul online și am fost astfel nevoiți să folosim platforme digitale pentru a putea continua procesul de învățare. Recunosc că m-am aflat într-o situație fericită, pentru că fiecare copil din clasa a cărui învățătoare sunt a avut instrumentele necesare ca să poată participa la lecții. Astfel, am reușit să mențin starea de bine a școlarilor mei.
„Educația este pașaportul nostru pentru viitor, pentru că ziua de mâine este a celor care se pregătesc pentru ea.” – Malcolm X
În această perioadă de suspendare a cursurilor față-în-față, copiii au avut nevoie de sprijinul profesorilor și al familiei. Chiar dacă erau obișnuiți să folosească unele aplicații , deoarece participaseră la diferite proiecte eTwinning, spuneau că le este dor de colegi și de școală. Lipsa de socializare din cauza izolării fizice am înlocuit-o cu întâlnirile pe Meet. Pauzele dintre ore erau așteptate cu nerăbdare de elevi pentru a socializa cu colegii.
Mediul virtual ne-a oferit posibilitatea multor activități pe care, poate în mod obișnuit, nu am fi reușit să le facem: vizite virtuale la muzee, urmărirea live a mediului de viata a animalelor din diferite zone ale lumii pe Youtube, vizite la Grădini Zoologice, ateliere cu specialiști de la edituri, ONG-uri, teste on-line distractive, jocuri. Am folosit următoarele aplicații: Kahoot, Ed-puzzle, Story-Jumper, Voki, ChaterPix, Mentimeter, Padlet, Wordwall, Thinglink, Liveworksheets, Google Forms. N- a lipsit nici tabla, chiar dacă nu am folosit creta. Am folosit tabla digitala din Google Jamboard, Whiteboard. Fișele de lucru aveau câmpuri editabile, am folosit chestionare interactive. De un real succes s-au bucurat fișele de lucru interactive oferite gratuit de Twinkl. Școala s-a mutat cu adevărat acasă.
Nu au fost uitate nici activitățile educative. Am sărbătorit în mediul virtual Ziua Națională a României, am cântat împreună colinde de Crăciun.
Întotdeauna am căutat cele mai bune metode pentru a le capta atenția, pentru a face lecțiile cât mai atractive. Trebuie să avem răbdare cu copiii, să predăm creativ. Am folosit foarte multe filmulețe educative din mediul online (Youtube), pentru că filmele transmit mesaje importante, care îi motivează pe copii, le dezvoltă imaginația și spiritul de observație. De fiecare dată am implicat elevii la dialog prin adresarea de întrebări legate de materialul prezentat. Prin toate aceste activități, am demonstrate că tehnologia poate fi un adevărat prieten atunci când este folosită corespunzător.
Dar, odată cu mutarea educației în mediul online, au apărut și unele probleme. Am reușit însă să trecem peste toate neajunsurile prin stabilirea unor reguli de comportament în mediul online, reguli ce au fost respectate de elevii mei.
Prin jocuri destinate dezvoltării inteligenței emoționale, i-am ajutat pe elevii timizi să-și crească stima de sine. I-am încurajat atunci când răspundeau. Am apelat la educația empatică și am motivat elevii să colaboreze unii cu alții, fie prin activități de grup, fie prin proiecte pentru acasă. În fiecare zi organizam activitățile, astfel încât să putem lucra în echipe. Lucrul în echipă era unul din momentele preferate.
De oportunitățile oferite de mutarea în mediul online a tuturor activităților m-am bucurat si eu, în calitate de cadru didactic. Am putut participa în această perioadă la diferite activități de formare, activități la care nu aș fi putut participa în mod obișnuit. Pentru mine a fost o provocare care sigur va continua și în viitor – nu numai elevii noștri pot să utilizeze în mod constructiv comunicarea online. Oricum, în contextul învățării online și în general al utilizării tehnologiilor digitale pentru educație, învățătorul trebuie să fie activ şi disponibil într-o mai mare măsură decât până acum.