Educația Waldorf în România – un alt tip de educație

Educația Waldorf a fost dezvoltată în secolul XX de către filosoful austriac Rudolf Steiner și este un tip de educație alternativă care se concentrează pe dezvoltarea armonioasă a intelectului, sentimentelor și voinței copiilor. În România, această metodă educativă a început să fie utilizată la începutul anilor 1990 și a câștigat popularitate în ultimele decenii. În acest articol, vom examina caracteristicile și beneficiile educației Waldorf în România.

„În fiecare om există o scânteie divină care poate fi trezită și dezvoltată prin educație și prin cultivarea virtuților.” – Rudolf Steiner

Caracteristici ale educației Waldorf

Educația Waldorf se concentrează pe dezvoltarea individuală a fiecărui copil, luând în considerare stadiul său de dezvoltare și necesitățile sale unice. În cadrul acestei metode, nu se acordă o importanță prea mare notelor și testelor, ci se pune accentul pe dezvoltarea creativității, a imaginației și a abilităților artistice.

O altă caracteristică a educației Waldorf este folosirea unui program curricular unic, care se bazează pe cele șapte arte liberale: gramatica, retorica, dialectica, aritmetica, geometria, muzica și astronomia. Programul curricular este structurat în cicluri de șapte ani, iar fiecare ciclu se concentrează pe dezvoltarea unui anumit aspect al dezvoltării copilului.

În acest tip de educaţie este folosit principiul antroposofiei, o filozofie dezvoltată de Rudolf Steiner care se concentrează pe dezvoltarea armonioasă a omului în toate aspectele sale: fizic, emoțional, intelectual și spiritual. În acest sens, educația Waldorf pune accentul pe dezvoltarea spirituală a copiilor, folosind metode precum meditația și yoga.

Beneficiile educației Waldorf

Unul dintre principalele beneficii ale educației Waldorf este dezvoltarea armonioasă a copiilor. Această metodă educativă încurajează dezvoltarea creativității, a imaginației și a abilităților artistice, ceea ce poate duce la o dezvoltare echilibrată a intelectului, sentimentelor și voinței copiilor. De asemenea, educația Waldorf încurajează copiii să gândească critic și să fie capabili să ia decizii înțelepte.

Un alt beneficiu important al educației Waldorf este dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale copiilor. Această metodă educativă pune accentul pe relațiile sociale și încurajează colaborarea și comunicarea între copii. Astfel, copiii care urmează educația Waldorf sunt adesea mai încrezători și mai capabili să interacționeze cu alți oameni.

De asemenea, educația Waldorf încurajează o atitudine pozitivă față de învățare și îi ajută pe copii să își dezvolte interesul pentru învățare. Este pus accentul pe explorarea și descoperirea prin intermediul experiențelor directe, pe  gândirea independentă și creativă.

Educația Waldorf se axează pe dezvoltarea individuală a fiecărui copil. Deși această metodă educativă folosește un program curricular comun, fiecare copil este abordat ca fiind unic, cu nevoi și abilități diferite. În consecință, fiecare copil primește o atenție specială și este încurajat să își dezvolte propriile sale talente și abilități.

Această metodă educativă încurajează dezvoltarea unei perspective globale și a unui interes pentru problemele sociale și ecologice. Ea promovează respectul pentru mediu și încurajează copiii să gândească la nivel global, astfel încât aceștia să fie pregătiți să facă față provocărilor lumii moderne.

În plus, aceasta oferă oportunități de învățare holistică și integrată, dezvoltarea armonioasă a corpului, minții și spiritului și încurajează copiii să descopere interconexiunile dintre diferitele subiecte de învățare.

Cu toate acestea, educația Waldorf nu este fără critici și dezavantaje. Criticii acestei metode educative consideră că educația Waldorf nu este suficient de riguroasă și că nu pregătește suficient copiii pentru lumea reală. De asemenea, există critici care susțin că aceasta este prea spirituală și nu se concentrează suficient pe dezvoltarea abilităților academice și tehnice.

În concluzie, educația Waldorf este o metodă educativă alternativă care se concentrează pe dezvoltarea armonioasă a copiilor. În România, această metodă educativă a câștigat popularitate în ultimele decenii, datorită avantajelor pe care le oferă.

Grădiniţa Waldorf integrează activități precum:

  • Jocuri cu mâna și degetele

Copiii sunt încurajați să se joace cu mâna și cu degetele pentru a dezvolta abilitățile fine motorii și coordonarea ochi-mână. Ei pot lucra cu lut, ceară de albine sau hârtie, creând forme și figuri diferite. Această activitate le permite copiilor să se concentreze și să își dezvolte creativitatea.

  • Cântece și povești

Muzica și poveștile sunt elemente importante în educația Waldorf. Copiii ascultă povești și cântece în timp ce învață să cânte, să danseze și să interpreteze personaje. Aceste activități ajută la dezvoltarea limbajului, a creativității și a imaginației.

  • Jocuri în natură

Grădinița Waldorf promovează activitățile în aer liber și explorarea naturii. Copiii merg în drumeții, fac plimbări în pădure, se joacă cu nisip sau cu apă. Aceste activități îi ajută să înțeleagă mediul înconjurător și să își dezvolte simțul aventurii.

  • Lucrul cu materiale naturale

Grădinița Waldorf se concentrează pe utilizarea materialelor naturale, cum ar fi lemnul, lâna, bumbacul sau mătasea. Copiii lucrează cu aceste materiale și își creează propriile jucării sau haine. Aceste activități îi ajută să își dezvolte abilitățile practice și creativitatea.

  • Pregătirea hranei

Copiii sunt încurajați să participe la pregătirea hranei, să mănânce sănătos și să înțeleagă importanța nutriției. Aceste activități îi ajută să își dezvolte abilitățile practice, precum și să învețe despre natura și calitățile alimentelor.

Astfel, această grădiniţă alternativă abordează practic dezvoltarea unor competenţe esențiale pentru viaţă, într-o manieră independentă, plină de încredere ȋn forțele proprii ale copiilor, conturând personalități puternice şi pregătite pentru depășirea obstacolelor.

Bibliografie
1.J. Almon, A Deeper Understanding of the Waldorf Kindergarten, Volume 2 – eBook, Waldorf Early Childhood Association, 1993
2.C. Clouder& M. Rawson, Waldorf Education, Floris Books, 2004
3.R. Steiner, „Antropologia generală ca bază a pedagogiei”, Triade, Cluj-Napoca, 1998

 

prof. Ligia Gabriela Moise

Grădinița cu Program Normal, Ciupelnița - Dumbrava (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ligia.moise

Articole asemănătoare