Educația digitală reprezintă o componentă esențială a procesului educațional contemporan, iar integrarea responsabilă a tehnologiei și a inteligenței artificiale (IA) în activitățile pentru copii răspunde nevoii de adaptare la societatea digitalizată. Utilizarea IA în educație sprijină personalizarea învățării, oferind feedback instantaneu și adaptând conținutul la ritmul fiecărui copil. Prin urmare, educatorul devine un mediator între copil și tehnologie, facilitând o învățare interactivă, creativă și sigură.
Cadrul european DigCompEdu (Redecker, 2017) subliniază competențele digitale esențiale ale cadrelor didactice: selectarea resurselor digitale, predarea asistată de tehnologie, evaluarea prin instrumente digitale și implicarea activă a copiilor în procese de învățare personalizate. Aceste principii sunt respectate în proiectarea urătorului demers didactic:
Proiect de activitate digitală interactivă
gamma.app/docs/Animalele-de-la-Zoo-O-calatorie-imaginara-33z4m7vs3b513oy
Titlul activității: „Animalele de la Zoo – O călătorie imaginară”
Grupa: Mare (5–6 ani)
Domenii: DLC, DȘ, DEC, DOS
Durata: 30–35 minute
Tip: Activitate integrată digitală și experiențială.
Scopul activității:
Dezvoltarea curiozității și a spiritului de explorare prin cunoașterea animalelor sălbatice din grădina zoologică, utilizând instrumente digitale interactive și aplicații bazate pe AI.
Obiective operaționale:
- Să denumească animalele de la zoo.
- Să asocieze sunete și imagini ale animalelor cu ajutorul aplicațiilor digitale.
- Să formuleze propoziții descriptive despre animale.
- Să numere în intervalul 0-10;
- Să își dezvoltă atenția, memoria vizuală și auditivă prin activități interactive.
Etapele desfășurării activității
Etapa Activitate / Descriere Instrumente digitale / Rolul AI
1. Captarea atenției
Copiii interacționează cu aplicația „Animal Safari AR” (realitate augmentată) pentru a vedea animalele în 3D.
play.google.com/store/apps/details?id=io.lightup.safari&hl=ro
Proiector, laptop, aplicație AR
2. Anunţarea temei și a obiectivelor urmărite / „Animalele de la Zoo – O călătorie imaginară”
3. Prezentarea conţinutului şi dirijarea învăţării
Educatorul prezintă copiilor un video interactiv realizat cu Descript.
Aplicația AI poate genera o voce narativă care îi invită pe copii la vizionarea unei povești depre curaj, prietenie și colaborare „Curajul elefanților”. share.descript.com/view/1RPGA23tKYM
Activitate matematică-”Să numărăm cu animalele de la ZOO” realizată în Canva.
www.canva.com/design/DAGx1t1FZYo/R_MCcrG8U-UqQMThrX5iPw/edit?utm_content=DAGx1t1FZYo
Joc digital Wordwall „Găsește umbra potrivită!” – aplicația arată umbre de animale, iar copiii trebuie să ghicească.
wordwall.net/ro/resource/100781447
Joc de masă – ”Puzzle cu animale de la ZOO” Jigsaw planet
www.jigsawplanet.com/?rc=play
Audiție muzicală: ”Animalele din junglă și savană” realizat cu Suno.ai
suno.com/song/682ae4fa-ecb3-46de-994b-5e377cd8dc06
Tablete / ecran interactiv, aplicație AI de învățare adaptivă
Descript, Gamma, Canva, Wordwall, Jigsaw planet, Suno
4.Obţinerea performantei / Copiii desenează animalul preferat în aplicația de desen digital „Quickdraw by Google”. Aplicația AI recunoaște desenul și îi învață cum „gândește” un calculator când interpretează formele.
quickdraw.withgoogle.com/
Quickdraw by Google – AI de recunoaștere a desenelor
5. Feedback, asigurarea retenției și a transferului Copiii rezolvă un mini-quiz interactiv Kahoot cu imagini și sunete.
Educatorul discută cu copiii despre ce au învățat și cum pot proteja animalele.
create.kahoot.it/share/sa-numaram-animalele-de-la-zoo/3b3d9acc-aaf6-4bc5-89f8-cdafbc63da4e
Kahoot
6. Evaluarea activităţii Ce am învățat?
Evaluare orală, autoevaluare
Avantajele integrării AI în educația timpurie
- Personalizarea procesului de învățare: AI adaptează conținutul la ritmul fiecărui copil.
- Feedback instantaneu: corectează și motivează copilul în timp real.
- Stimularea curiozității și creativității prin aplicații interactive.
- Suport pentru incluziune: AI poate traduce sau narra pentru copii cu nevoi speciale.
- Monitorizarea progresului: platformele digitale pot oferi educatorului date despre învățarea fiecărui copil.
Limitele și provocările utilizării AI
- Risc de expunere excesivă la ecrane – trebuie limitat la maximum 20 de minute per sesiune.
- Posibilă reducere a interacțiunii directe cu colegii și educatorii.
- Necesitatea supravegherii și selecției atente a conținutului digital.
- Dependența de conexiunea la internet și de infrastructura tehnologică.
- Necesitatea alfabetizării digitale a educatorilor și părinților.
Soluții pentru o integrare echilibrată
- Alternarea activităților digitale cu jocuri tradiționale și activități în aer liber.
- Utilizarea aplicațiilor AI doar ca instrumente complementare, nu substitutive.
- Implicarea părinților în monitorizarea conținutului accesat acasă.
- Sesiuni scurte, interactive, cu accent pe colaborare și conversație.
- Promovarea alfabetizării digitale prin jocuri și explorare ghidată.
Concluzii
Lecția digitală „Animalele de la Zoo” ilustrează modul în care AI poate fi integrată armonios în educația timpurie, încurajând învățarea activă, feedbackul personalizat și gândirea critică. Prin utilizarea responsabilă a tehnologiei, educatorul contribuie la formarea unui copil curios, empatic și pregătit pentru societatea digitală.