În era tehnologiei și a accesului rapid la informație, elevii tind să minimizeze importanța unor instrumente clasice de învățare, precum dicționarul. Cu toate acestea, în cadrul orelor de limba și literatura română, utilizarea dicționarului – fie el tipărit sau digital – continuă să joace un rol esențial în dezvoltarea vocabularului, a gândirii critice și a autonomiei în învățare.
Rolul dicționarului în formarea competențelor lingvistice
În timpul orelor de literatură contactul cu dicționarul este mai mult decât necesar, el fiind un instrument valoros în dezvoltarea următoarelor competențe:
- Îmbogățirea vocabularului activ și pasiv: elevii învață nu doar semnificația unui cuvânt, ci și sensurile multiple, sinonimele, antonimele sau expresiile în care este utilizat.
- Dezvoltarea ortografiei și a ortoepiei: consultarea dicționarului contribuie la formarea unei exprimări corecte, atât în scris, cât și oral.
- Clarificarea termenilor literari: în înțelegerea textelor literare, dicționarul oferă explicații pentru arhaisme, regionalisme sau termeni specializați.
La clasele de gimnaziu, există diverse metode atractive de integrare a dicționarului în activitățile didactice:
1. Jocuri de vocabular – De exemplu, „Vânătoarea de cuvinte”: elevii trebuie să caute în dicționar cuvinte necunoscute dintr-un text, apoi să le explice colegilor într-un limbaj accesibil.
2. Exerciții de sinonimie și antonimie – Elevii sunt încurajați să găsească sinonime pentru cuvintele-cheie dintr-un text literar, dezvoltându-și astfel flexibilitatea limbajului.
3. Scriere creativă cu constrângeri lexicale – Se oferă o listă de cuvinte din dicționar (alese aleatoriu), iar elevii trebuie să creeze o povestire care să le includă.
4. Proiecte tematice – Crearea unui mini-dicționar cu termeni întâlniți frecvent în operele studiate la clasă (ex: dicționar de regionalisme din „Amintiri din copilărie”-Ion Creangă).
5. Traducerea cuvintelor între registre de limbaj – Pornind de la definițiile oferite de dicționar, elevii reformulează termeni academici în limbaj colocvial și invers.
Acest partener de învățare valoros integrat creativ în activitățile didactice este capabil să transforme clasa într-un laborator al limbii vii iar beneficiile lui sunt multiple:
- Autonomie în învățare: elevii învață să caute informații singuri și să le verifice.
- Responsabilizare: dezvoltarea unei atitudini proactive față de necunoscut.
- Curiozitate lingvistică: descoperirea unor sensuri neașteptate sau a istoriei unor cuvinte sporește interesul pentru limbă.
- Transdisciplinaritate: dicționarul poate fi utilizat și în cadrul altor discipline umaniste, încurajând conexiunile între domenii.
Fișă de lucru – Poezia „Acuarelă” de Ion Minulescu
Tema: Analiza cuvintelor-cheie și rolul lor în construirea atmosferei poetice
1. Citirea poeziei
Citește cu atenție poezia „Acuarelă” de Ion Minulescu. Subliniază cuvintele care creează stări sau senzații.
2. Analiza vocabularului
Completează tabelul de mai jos folosind dicționarul online dexonline.ro sau cel fizic:
Cuvânt Definiție din DEX Sens în poezie (pe scurt)
monoton
inutil
cadență
3. Interpretare și discuție
Răspunde la întrebările de mai jos, folosind exemple din poezie:
a) Ce atmosferă transmite poezia prin folosirea cuvântului ,,monoton”?
……………………………………………………………………………………..
b) De ce crezi că poetul folosește cuvântul ,,inutil”? Ce stare transmite?
……………………………………………………………………………………..
c) Cum contribuie cuvântul ,,cadență” la ritmul și muzicalitatea poeziei?
……………………………………………………………………………………..
4. Activitate creativă – Folosește cuvintele ,,monoton”, ,,inutil” și ,,cadență” într-un catren sau într-o frază.
Pentru mulți elevi, dicționarul poate părea doar o carte mare la început, plină de definiții și explicații. Însă, pentru cei care privesc cuvintele ca pe niște universuri în miniatură, pentru pasionații de lectură, dicționarul nu este doar un simplu instrument de căutare a cuvintelor, ci un portal către înțelegerea profundă a limbii literare.