Despre starea de bine și încrederea la școală

„Școala Încrederii” este un program dezvoltat şi implementat de Wellbeing Institute şi Mind Education în parteneriat cu Transylvania College şi Şcoala pentru Cuplu, care vine în sprijinul directorilor, profesorilor, părinţilor şi elevilor din şcolile din România, şi îşi propune transformarea acestor instituții de învățământ în comunități ale încrederii, contribuției şi vitalității.

Procesul Școala Încrederii a luat naștere din pasiunea și dorința Ruxandrei Mercea – manager TRansylvania College de a readuce încrederea în școlile din România prin schimbarea culturii organizaționale, prin leadership și prin dezvoltarea relațiilor sănătoase între toți membrii comunității.

„Discutăm, de ani de zile, despre curriculum, organizarea anului școlar, rezultatele slabe la testele PISA, BAC și extrem de rar despre sănătatea mintală și emoțională a copiilor și adulților din școlile noastre, despre relațiile din cancelariile profesorale. Un studiu, la care am lucrat în parteneriat cu o echipă din cadrul Universității Babeș-Bolyai, realizat în 54 de școli din țară, a relevat că lipsa încrederii între adulți și copii este una dintre principalele surse ale problemelor cu care se confruntă învățământul românesc”, au spus fondatorii campaniei.

Ceea ce ne dorim cu toții în școală este o atmosferă de lucru frumoasă, bazată pe încredere, stare de bine, cu elevi fericiți și profesori încrezători care îndrumă elevii spre procesul de cunoaștere și descoperire, maximizând la maximum potențialul elevilor și îndemnându-i mereu să-și urmeze visul.

După intrarea în proiectul Școala încrederii și pe platforma Wellbeing Institute în proiectul Profesori Fericiți pentru România și citind cartea „Profesorul din tine – O călătorie conștientă spre starea de bine”, scrisă de Simona Baciu și Susan Shapiro în anul 2020,  care face parte tot din pachetul acesta de formare, mi-am schimbat destul de mult viziunea asupra modului în care ne raportăm la relația cu elevii, despre modul în care ne poziționăm noi profesorii în raport cu elevul dar și despre cât de mult investim în modul în care facem ca lecțiile să fie niște experiențe extraordinare.

Proiectul se numește Școala Încrederii și evidențiază modul în care încrederea va duce la îmbunătățirea actului de predare – învățare, deoarece încrederea este tridimensională:

  • încrederea mea în mine
  • încrederea mea în ceilalți
  • încrederea celorlalți în mine

Prima etapă de formare se bazează pe dezvoltarea celor 7 deprinderi ale elevilor eficace care au scopul de a face ca elevii și profesorii să devină mai eficace (caracter, etică, comportament, responsabilitate).

Deprinderile sunt:
FII proactiv! să fi consecvent în reacții indiferent cum te tratează lumea.  Nu apare victimizarea iar principiul de bază trebuie să fie că fiecare avem libertatea de a alege, dar e important să alegem dezvoltarea și fericirea noastră prin cele 4 înzestrări de bază: cunoașterea de sine, imaginația, conștiința, voința și un limbaj pozitiv (eu pot! aleg să fac!).
Încep cu gândul la final! îmi formulez un obiectiv clar și mă străduiesc să-l îndeplinesc având viu în minte că voi reuși!
Pune prioritățile pe primul loc! să avem în vedere ce este: urgent, eficace, important, distragere, fără valoare și cât timp ne ocupă astfel de lucruri. Este important să avem o planificare clară a săptămânii, să ne stabilim o misiune cu activități majore și obiective clare.
Gândește câștig-câștig! se bazează pe colaborare pe bază de respect, pe principiul că,, este destul pentru toată lumea,, și în orice colaborare, relație trebuie să ne gândim la un beneficiu reciproc.
Caută întâi să înțelegi apoi să te faci înțeles! etapele înțelegerii sunt: investigare, evaluare. sfătuire, interpretare a unei situații. Este important să existe ascultare pentru a înțelege nu pentru a răspunde.
Acționează în sinergie! să existe bunăvoința de a acționa împreună cu ceilalți, de a coopera creativ pentru a găsi o soluție potrivită.
Ascute fierăstrăul! este important să avem timp și pentru noi, să fim conștienți că avem resurse limitate și nu putem trăi cu un fierăstrău „neascuțit” adică fără a avea corpul, mintea, inima, spiritul pozitive, sănătoase și funcționale.

În concluzie, pot spune că susțin și am încredere în proiectul „Școala Încrederii”, deoarece am observat o îmbunătățire a actului meu de predare, a relației cu elevii și a modului în care se raportează ei la disciplina biologie. Susțin ideea de interconectare și a stării de bine în școală și sper ca tot mai mulți dintre noi să putem spune:

„Mă simt bine în şcoală, sunt parte dintr-o comunitate în care am încredere, contribui la bunăstarea comunității”.

 

prof. Ana-Maria Cristea

Școala Profesională, Turda (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ana.cristea

Articole asemănătoare