Cum facilităm comunicarea în cadrul lecțiilor de limbă engleză

Comunicarea este cheia succesului în studierea unei limbi străine. Când elevii au posibilitatea să interacționeze, să se joace, sunt încurajați să adreseze întrebări și să răspundă la ele, ei primesc plăcere de la proces și ulterior comunică cu ușurință în limba străină studiată.  Profesorul este cel care încurajează elevii, trezește interesul fiecăruia prin activitățile propuse și îi motivează să comunice nu doar cu colegii lor, dar și cu vorbitori nativi. Oferind șansa copiilor să trăiască situațiile cotidiene în cadrul lecțiilor, îi ajutăm să înțeleagă utilitatea cuvintelor noi și modalitatea folosirii lor în viața reală.

Comunicarea este cea care face lumea să funcționeze. Aceasta facilitează conexiunile și ne  permite să învățăm, să creștem, să ne dezvoltăm.

Fiecare copil care învață o limbă străină își dorește ca într-o zi să aibă posibilitate dar și abilitățile necesare pentru a vorbi cu un nativ din țara a cărei limbă o studiază. Părintele vrea ca copilul său, care a început să studieze o limbă străină să o ”vorbească la perfecție”. Și un profesor care depune muncă și dăruire își dorește ca elevii săi să poată comunica cu semenii lor din alte țări și să primească plăcere de la această comunicare. Pentru ca visul tuturor să devină realitate este necesar să creăm condițiile necesare și să facilităm procesul. Dar cum o facem?

Nu există o rețetă ideală sau niște pași concreți de urmat, totul depinde de măiestria profesorului, de dorința și implicarea elevului dar și de motivația pe care o are cel din urmă. Se știe că la oricare lecție de limbă engleză fiecare copil are același număr de cuvinte noi de învățat. De ce atunci unii pot comunica folosind acele cuvinte iar alții nici nu-și amintesc care sunt ele? Unul din răspunsuri ar fi că elevii de vârstă școlară mică au tendința să uite cele învățate dacă aceste cuvinte nu sunt importante, semnificative pentru ei personal. Iată de ce un profesor trebuie să creeze contexte în cadrul orelor unde elevii ar putea să vorbească folosind acele puține cuvinte învățate. Dacă profesorul se limitează la a citi împreună cu copiii întrebările și răspunsurile din carte atunci copiii riscă să nu-și mai amintească acele întrebări, dar dacă acesta încurajează copiii să se deplaseze prin clasă și să adreseze întrebări colegilor pentru a afla informație nouă, copiii nu vor avea frică să le adreseze și unui oaspete-vorbitor de limbă engleză. Posibilitatea de a interacționa cu mai mute persoane destinde atmosfera dar și facilitează comunicarea încă de la o vârstă fragedă oferind siguranță și confort.

Este cunoscut faptul că elevii vorbesc cu plăcere despre obiectele lor personale. Acest lucru poate fi folosit cu succes în cadrul orelor de limbă engleză. Chiar dacă elevii din clasa a doua cunosc doar rechizitele, culorile sau câteva însușiri simple pentru ele, ei pot cu ușurință folosi aceste cunoștințe pentru a prezenta aceste obiecte. De exemplu:
This is a pen. It is not a pencil. It is new. It is not old. It is blue. It is not green.

La următoarele lecții vor spune și unde se află ele. În așa situații copiii comunică cu plăcere fără să le fie impus, doresc să se implice și cei mai timizi sau cei care par a nu cunoaște toate cuvintele noi. În același context poate fi folosit și interviul unde un copil are un obiect (rechizite, haine, fructe, legume etc) și răspunde la întrebările colegilor. Interviul poate fi desfășurat în perechi, grup mic sau mare. El oferă posibilitate de implicare tuturor, de interacțiune cu mai multe persoane și desigur facilitează comunicare în limba engleză încă de la primii pași făcuți în acest domeniu.

Jocul este activitatea de bază a copiilor. El poate fi folosit de cadrele didactice pentru a face comunicarea în cadrul orelor de limbă engleză mai interesantă și plăcută copiilor. ”Cutia magică” sau ”Ghici ce e” antrenează copii în lumea miraculoasă a întrebărilor, cele care deschid ulterior orice ușă. Adresarea întrebărilor, formularea lor corectă ajută copiii să afle mai multe despre lumea înconjurătoare, despre persoanele cu care comunică dar și îi ajută în viața de zi cu zi. Fiind adresate într-o atmosferă non-formală ele oferă copiilor siguranță și curaj. Jocul ”Bingo” adaptat diferitor grupuri de copiii poate facilita comunicarea la diferite teme ”Familia”, ”Sport”, ”Casa”, ”Orașul”, etc. Poate fi folosit cu același succes și la elevii de vârstă școlară mică cât și la cei de liceu în dependență de tema studiată și nivelul de cunoaștere a limbii străine de către elevi.

Prezentarea proiectelor sau cărților realizate de copii pot fi o modalitate bună de încurajare  a comunicării în limba engleză. La momentul când un elev prezintă ceilalți sunt rugați să adreseze întrebări de clarificare, să expună păreri, să aprecieze sau să ofere sugestii. Această activitate ajută pe unii copiii să-și dezvolte abilitățile de  prezentare, iar ulterior să devină buni speakeri în diferite domenii, în timp ce alții își dezvoltă spiritul de observație, învață să expună idei, să analizeze, să asculte. Proiectele realizate în perechi sau grup sunt binevenite deoarece pentru un produs final copiii discută fiecare pas, comunică în limba studiată dar și descoperă calitățile colegilor. Profesorului îi revine misiunea de a monitoriza procesul, de a încuraja copiii să vorbească în limba engleză și de a oferi ajutor la necesitate.

Și un simplu dialog poate fi un instrument deosebit de dezvoltare a competenței de comunicare. Copiilor nu le place să memoreze dialoguri dar când au posibilitate să le personalizeze o fac cu cea mai mare plăcere. Ei se simt importanți, primesc satisfacție de la activitate și comunică cu interes. Dialogul se transformă în unul semnificativ doar când copiii înțeleg utilitatea lui. Astfel studiind fructele și legumele în clasa a treia, elevii merg cu mare interes ”la cumpărături”. Jucând rolul vânzătorului sau cumpărătorului copiii trăiesc cu adevărat acea situație deoarece fiecare din ei merge zilnic la cumpărături cu părinții și speră ca cel puțin o dată să o facă și într-o țară vorbitoare de limbă engleză.

Prezența unui vorbitor nativ la lecții este un bun exercițiu de comunicare și o experiență de neuitat pentru fiecare copil. Curioși din fire copiii încercă să adreseze cât mai multe întrebări invitatului pentru a afla date personale, informații despre țara din care vine sau sărbătorile tradiționale. Comunicarea impresionează pe cei prezenți, dar și îi motivează să se implice la lecțiile ulterioare.

Pot fi enumerate multe modalități de antrenare a elevilor în activități unde comunicând ei vor descoperi frumusețea limbii studiate și utilitatea ei. Totuși, depinde de fiecare cadru didactic în parte care le va alege pentru a oferi posibilitate copiilor să învețe, să crească, să se dezvolte. Iar copiii vor comunica cu plăcere și vor dori să o facă doar atunci când vor fi motivați, interesați și implicați în activități semnificative.

 

prof. Maria Garştea

Școala-Gradinița Nr. 152 Pas cu Pas, Chișinău (Chișinău) , Republica Moldova
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/maria.garstea

Articole asemănătoare