În perioada 13 – 17 mai 2025, am avut oportunitatea de a participa la o mobilitate internațională, parte a proiectului cu numărul de referință 2023-1-RO01-KA121-SCH-000117819. Această mobilitate s-a desfășurat în Ljubljana, Slovenia, unde profesorii au participat la cursul „Cultivating the Growth Mindset in Educational Organisations”, organizat de „Skupina Primera d.o.o”. Scopul principal al cursului a fost dobândirea de către participanți a competențelor necesare dobândrii unei atitudini proactive față de învățare și dezvoltare, atitudine pe care sǎ le-o insufle elevilor lor, dar și pentru reproiectarea activităților educaționale curente. Cadrele didactice au fost familiarizate cu tehnici noi care sprijină dezvoltarea abilităților de învățare cu ajutorul schimbării mentalității gândirii, fiind ajutați să își schimbe felul de a comunica cu elevii în favoarea inițierii și dezvoltării mentalității de tipul „growth mindset”, creându-se astfel noi tipare de comunicare.
Cursul s-a desfășurat pe o perioadă de cinci zile, acoperind următoarele aspecte:
Prezentarea conceptului de „growth mindset”
Prima zi a fost dedicată introducerii conceptului de „growth mindset”, explicându-ni-se cum acest mod de gândire poate influența pozitiv procesul de învățare și performanțele elevilor. S-a subliniat existența a două mari tendințe în felul de abordare a tipului mental existent: „fixed mind” tip ce este ghidat de idei preconcepute, afirmații categorice, încurajări fără un suport real. Toate acestea pot duce la stopări în dezvoltarea individuală a fiecărui individ. Cel de-al doilea aspect a vizat modelul „growth mindset”, ceea ce presupune realizarea unei comunicări de tip asertiv, acceptarea greșelii ca parte a dezvoltării, folosirea încercărilor multiple ca parte utile a învățării continue
Implementarea conceptului de „growth mindset”
Integrarea conceptului de „growth mindset” (mentalitate de creștere) în cadrul orelor de curs și al activităților educaționale poate transforma semnificativ abordarea educațională și poate stimula dezvoltarea continuă a elevilor. Iată câteva strategii și metode pentru a realiza acest lucru:
1. Crearea unui mediu propice pentru dezvoltare
Promovarea unui limbaj pozitiv: Încurajarea folosirii unui limbaj care să reflecte creșterea și progresul, cum ar fi „încă” (ex. „Nu ai reușit încă”) și „poți învăța”.
Sărbătorirea efortului și progresului: Recunoașterea și aprecierea eforturilor elevilor, nu doar rezultatele finale, pentru a sublinia importanța procesului de învățare.
2. Învățarea prin eșecuri și provocări
Prezentarea eșecurilor ca oportunități de învățare: Ajutarea elevilor să vadă eșecurile ca pe niște pași importanți în procesul de învățare și dezvoltare.
Provocări adaptate nivelului fiecărui elev: Oferirea de provocări care sunt suficient de dificile pentru a stimula creșterea, dar realizabile pentru a nu descuraja.
3. Feedback constructiv
Feedback specific și orientat spre îmbunătățire: Oferirea de feedback clar și concret, concentrat pe strategii și eforturi, nu pe abilități fixe sau trăsături personale.
Întrebări reflectiv: Încurajarea elevilor să reflecteze asupra propriilor procese de învățare prin întrebări de tipul „Ce ai învățat din această experiență?” sau „Cum poți aborda această problemă diferit data viitoare?”
4. Modelarea mentalității de creștere
Profesorul ca model de învățare continuă: Demonstrând propria mentalitate de creștere prin asumarea riscurilor, acceptarea eșecurilor și învățarea din greșeli.
Împărtășirea experiențelor personale: Povestind despre propriile experiențe de învățare și despre cum ați depășit provocările și eșecurile.
5. Crearea unor oportunități de învățare autonomă
Proiecte pe termen lung: Oferirea de proiecte care necesită planificare, efort continuu și reflecție asupra progresului.
Autoreglarea învățării: Încurajarea elevilor să-și stabilească obiective, să-și monitorizeze progresul și să-și ajusteze strategiile de învățare.
6. Colaborarea și învățarea de la colegi
Activități de colaborare: Promovarea activităților de grup în care elevii pot învăța unii de la alții și pot experimenta diverse perspective și abordări.
Mentorat și tutorat între colegi: Crearea de oportunități pentru elevii mai avansați să-i ajute pe cei care întâmpină dificultăți, beneficiind ambele părți de această experiență.
7. Evaluări flexibile și formative
Evaluări formative frecvente: Utilizarea evaluărilor formative pentru a monitoriza progresul elevilor și pentru a oferi feedback continuu.
Reevaluarea și reflecția: Permiterea elevilor să revizuiască și să îmbunătățească lucrările lor după primirea feedback-ului, pentru a încuraja învățarea continuă și ajustarea strategiilor.
Implementarea acestor strategii poate transforma semnificativ mediul de învățare, încurajând o mentalitate de creștere atât în rândul elevilor, cât și al cadrelor didactice. Aceasta contribuie la dezvoltarea unor abilități de învățare pe tot parcursul vieții și la o mai mare reziliență în fața provocărilor educaționale și personale..
Schimb de experiență cu profesorii sloveni
Pe parcursul celei de-a treia zile a cursului, am avut ocazia de a participa la un schimb de experiență valoros cu profesorii sloveni. Acest schimb s-a desfășurat într-un cadru deschis și colaborativ, în cadrul școlii „Gymnasium Škofja Loka”, oferindu-le participanților posibilitatea de a discuta și de a învăța din bunele practici ale colegilor din Slovenia.
Pe parcursul vizitei participanții au asistat la o activitate didactică, observând metodele de predare utilizate de colegii lor sloveni. Discuțiile directe avute cu elevii și profesorii din Slovenia le-au permis participanților să înțeleagă mai bine perspectivele și experiențele acestora în sistemul educațional sloven.
Profesorii au participat la ateliere de lucru în cadrul cărora au fost prezentate diverse strategii de predare și evaluare centrate pe dezvoltarea mentalității de creștere. Aceste ateliere au oferit un spațiu pentru schimbul de idei și practici între participanți. Cadrele didactice au participat la sesiuni de discuții deschise, unde au împărtășit provocările și succesele întâlnite în propriile lor medii de predare. Aceste discuții au fost foarte constructive, oferind noi perspective și soluții pentru problemele comune.
În urma acestor interacțiuni a izvorât ideea realizării unor parteneriate comune cu profesorii slovei dar și realizarea unor viitoare programe cu finanțare europeană la care vor lua parte profesorii participanți (Slovenia, România, Spania, Suedia, Italia, Lituania, Islanda). Aceste parteneriate vizează dezvoltarea de proiecte educaționale comune, schimburi de elevi și profesori, precum și participarea la programe de formare continuă.
Participarea la acest schimb de experiență a avut multiple beneficii pentru cadrele didactice. Profesorii au preluat și adaptat noi metode și tehnici de predare pe care le-au observat în școlile slovene, contribuind la îmbunătățirea calității educației oferite elevilor din România.
Dezvoltarea profesională: Acest schimb a oferit o oportunitate excelentă de dezvoltare profesională, permițând profesorilor să învețe din experiențele și cunoștințele colegilor lor internaționali. Construirea unei Rețele Profesionale: Profesorii au construit o rețea de contacte profesionale care va facilita schimbul de idei și colaborări viitoare, sprijinind dezvoltarea unor proiecte inovatoare și de impact. Prin acest schimb de experiență, cadrele didactice au reușit să îsi îmbunǎtǎţeascǎ metodele de predare și să contribuie la crearea unui mediu educațional mai dinamic și mai incluziv.
Creșterea abilităților de comunicare și aderarea la rețele europene: Comunicarea ca mijloc de dezvoltare și schimbare a mentalității se referă la utilizarea unui limbaj și a unor tehnici de comunicare care încurajează și promovează dezvoltarea și schimbarea mentalității în gândire (growth mindset). Acest tip de comunicare se concentrează pe procesul de învățare, efortul depus și strategiile utilizate, în loc să se concentreze exclusiv pe rezultatele finale sau pe trăsăturile fixe.
Principiile comunicării de creștere a mentalității
1. Accentul pe proces, nu pe rezultat:
– Efort și perseverență: Subliniază importanța efortului și a perseverenței în atingerea obiectivelor. De exemplu, în loc de „Ești foarte inteligent”, se spune „Ai muncit din greu pentru a înțelege această problemă”.
– Strategii și abordări: Încurajează elevii să exploreze și să utilizeze diferite strategii pentru a depăși provocările, recunoscând importanța abordărilor variate.
2. Învățare din greșeli:
– Valorizarea greșelilor: Tratarea greșelilor ca pe oportunități de învățare. De exemplu, „Ce ai învățat din această greșeală?” sau „Cum vei aborda această problemă data viitoare?”
– Curajul de a risca: Încurajarea elevilor să își asume riscuri și să încerce lucruri noi, fără teama de eșec.
3. Feedback constructiv și specific:
– Feedback orientat pe efort și progres: Oferirea de feedback care subliniază efortul depus și progresul realizat, de exemplu, „Am observat că ai făcut progrese mari înțelegând acest concept”.
– Sugestii Concrete: Oferirea de sugestii specifice pentru îmbunătățire, cum ar fi „Încearcă să folosești această metodă pentru a rezolva problema”.
4. Întrebări reflexive:
– Auto-reflecție: Încurajarea elevilor să reflecteze asupra propriului proces de învățare cu întrebări de genul „Ce strategie a funcționat cel mai bine pentru tine?” sau „Cum ai putea aborda această sarcină diferit data viitoare?”
– Întrebări deschise: Folosirea întrebărilor deschise pentru a stimula gândirea critică și autoevaluarea.
5. Modelarea felului de gândire și a mentalității:
– Exemple personale: Profesorii și părinții pot împărtăși propriile experiențe de învățare și cum au depășit provocările, demonstrând astfel aplicarea unei mentalități de creștere.
– Atitudinea pozitivă: Adoptarea și exprimarea unei atitudini pozitive față de învățare și dezvoltare continuă.
6. Aplicarea conceptului în educație:
Limbajul pozitiv: Utilizarea unui limbaj pozitiv și încurajator în interacțiunile zilnice cu elevii.
Setarea obiectivelor: Ajutarea elevilor să-și stabilească obiective pe termen scurt și lung, concentrându-se pe procesul de atingere a acestora.
Evaluări formative: Implementarea evaluărilor formative care se concentrează pe progresul și dezvoltarea elevilor.
Feedback imediat și constructiv: Oferirea de feedback imediat care să fie specific și orientat spre îmbunătățire.
Proiecte de grup: Încurajarea lucrului în echipă și a proiectelor de grup unde elevii pot învăța unii de la alții și pot aplica principiile unei mentalități de creștere.
Provocări și jocuri educaționale: Organizarea de activități care să le ofere elevilor provocări și să le stimuleze creativitatea și gândirea critică.
Prin implementarea comunicării de creștere a mentalității, educatorii și părinții pot contribui semnificativ la dezvoltarea unei atitudini pozitive față de învățare și la creșterea rezilienței elevilor în fața provocărilor academice și personale.
Tot în cea de-a patra zi, profesorii participanți au fost de acord cu realizarea unor viitoare colaborări între instituțiile lor punându-se astfel bazele unei rețele de colaborare. Aceasta rețea are ca scop realizarea de proiecte viitoare cu finanțare europeană, adaptate atât tematicii studiate, cât și nevoilor viitoare ale instituțiilor participante.
Concluzii și festivitatea de premiere
În ultima zi a cursului „Cultivating the Growth Mindset in Educational Organisations”, cadrele didactice participante au avut ocazia de a reflecta asupra săptămânii intense de învățare și colaborare. Ziua a fost dedicată concluziilor și unei festivități de premiere, marcând încheierea unei experiențe educaționale valoroase. Ziua a început cu o sesiune de evaluare, în care au discutat despre cunoștințele acumulate pe parcursul cursului. Fiecare participant a avut oportunitatea de a-și împărtăși perspectivele asupra celor mai utile și aplicabile tehnici și concepte de „growth mindset” prezentate. În cadrul grupurilor de discuție, profesorii au reflectat asupra modului în care vor implementa noile cunoștințe și abilități în propriile instituții de învățământ. S-a discutat despre provocările posibile și s-au schimbat idei și strategii pentru a depăși aceste obstacole. Cadrele didactice și-au împărtășit impresiile și experiențele dobândite pe parcursul săptămânii, subliniind momentele de impact și lecțiile importante. Aceste discuții au permis fiecărui participant să își clarifice gândurile și să primească feedback constructiv din partea colegilor.
A avut loc o festivitate de premiere, unde participanții au fost recompensați pentru eforturile și angajamentul lor pe durata cursului. Fiecare cadru didactic a primit un certificat de participare, simbolizând angajamentul lor față de dezvoltarea profesională și adoptarea unei mentalități de creștere.
Organizatorii cursului și câțiva dintre participanți au ținut discursuri de încheiere, subliniind importanța educației continue și a colaborării internaționale. S-au exprimat mulțumiri pentru oportunitatea de a participa la un astfel de program valoros și s-a reafirmat angajamentul pentru aplicarea celor învățate în școlile lor.
Ziua s-a încheiat cu un schimb informal de impresii și contactele, facilitând crearea unei rețele de colaborare viitoare. Profesorii au discutat despre posibilitățile de a continua colaborarea și de a implementa proiecte comune cu finanțare europeană, pentru a îmbunătăți sistemul educațional din țările participante.
Participarea la acest curs a fost o experiență transformatoare pentru cadrele didactice, oferindu-le nu doar cunoștințe noi, ci și o rețea de suport și colaborare. Încheierea cursului cu o sesiune de reflecție și o festivitate de premiere a consolidat sentimentul de realizare și angajamentul față de implementarea și schimbarea mentalități actuale din educație. Acest eveniment a reprezentat o ocazie excelentă de a celebra învățarea și de a planifica pașii următori pentru aplicarea celor învățate. Experiența dobândită de cadrele didactice pe parcursul acestei mobilități a fost una extrem de valoroasă. Activitățile desfășurate au contribuit semnificativ la dezvoltarea abilităților necesare pentru implementarea conceptului de „growth mindset” în cadrul orelor de curs și a altor activități educaționale. De asemenea, profesorii au reușit să stabilească bazele unor colaborări viitoare în vederea extinderii unei rețele profesionale, care să faciliteze proiectarea și implementarea unor noi proiecte cu finanțare europeană.
Participarea la acest curs a fost, pentru cadrele didactice ale Liceului Tehnologic Special Pelendava, deosebit de beneficǎ, contribuind la îmbunătățirea calității procesului educativ și la dezvoltarea profesională continuă.
* * *
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.