Copilul și lectura

Multe studii atestă faptul că lectura sau cititul are o mare importanță în dezvoltarea minții creatoare a copilului. Mintea unui copil este asemenea unui burete care absoarbe informația, fie că o înțelege sau nu. Astfel lectura trebuie să devină un obicei, un reflex care va dezvolta ulterior imaginația, vocabularul și va păstra atenția și memoria active.

Lectura, iată învățătura cea mai bună. – Pușkin

„Lectura sau cititul este un proces cognitiv complex de decodare a simbolurilor cu scopul de a construi sau de a deriva sens și înțelegere. Lectura dezvoltă limbajul, este folosită pentru comunicare, în schimbul de informații și idei. Interacțiunea dintre text și cititor este modelată de cunoștințele, experiențele, atitudinile și limba comunității de unde provine cititorul, de poziționarea lui din punct de vedere cultural și social. Procesul de lectură necesită o preocupare continuă care se dezvoltă și rafinează în timp. În plus, cititul necesită creativitate și analiză critică. Lectura este un proces complex și de aceea nu poate fi limitată la a avea doar o interpretare sau două. Lectura nu are reguli concrete. Ea permite cititorilor să își creeze propriile interpretări. Acest proces de interpretare permite o explorare profundă a textelor”. (De Certeau, Michel)

Obiceiul de a citi trebuie întipărit în mintea copilului încă de mic. Poate fi stimulat să citească prin povestirea unor scurte pasaje interesante dintr-o poveste. Curiozitatea firească a copilului îl va face să descopere, prin lecturare, ce s-a întâmplat cu eroul descoperit în pasaj. Lectura oferă o mulțime de beneficii pentru dezvoltarea psihomotorie a copilului, precum:

  • „le formează copiilor abilitățile de a asculta, de a acorda atenție, de a se concentra și de a memora;
  • îi ajută să înțeleagă sensul cuvintelor, familiarizându-i cu sunetele și limba, construindu-le, în timp, vocabularul;
  • le transmite copiilor dragostea pentru lectură și învățat;
  • le îmbunătățește abilitățile de comunicare prin dezvoltarea simțurilor;
  • le stimulează imaginația și creativitatea;
  • le facilitează înțelesul unor concepte precum poveste, numere, litere, culori, forme și le oferă informații despre lumea din jurul lor; ”
    (http://www.questfield.ro/de-ce-este-importanta-lectura/)

Dacă ne gândim la copilul-adolescent, lectura poate fi o cale de socializare, de cunoaștere a altor tineri cu aceleași obiceiuri. Participarea la cluburi de lectură, la dezbateri legate de diverse cărți îl va ajuta în viața socială. Prin lectură, adolescentul va putea să se integreze în orice grup și oriunde. Având o cultură generală bogată va reuși să poarte orice discuție, va reuși să se facă apreciat, va avea o strălucire aparte, așa cum a spus Heraclit, „cultura este un al doilea soare pentru cei culți”.

Lectura reușește întotdeauna să formeze omul. Reușește să transforme un temător într-un temerar. Ea îi arată care sunt valorile vieții, iar eșecurile vor fi considerate trepte în dezvoltarea ulterioară. Viața este o carte, iar noi o filă din ea. (proverb)

Lectura poeziilor îi va face cunoscută tânărului iubirea cântată de poeți. Prin lectura acestora, tânărul se va îndrăgosti de iubire și își va dori să o aibă in viața lui. Iubirea adolescentină regăsită în marile capodopere ale literaturii universale va fi dorită și tânărul va pune mai puțin preț pe sexualitate și mai mult pe sentiment. „Vom visa un vis ferice,/ Îngâna-ne-vor c-un cant/ Singuratece izvoare, /Blânda batere de vânt;// Adormind de armonia/ Codrului bătut de gânduri,/ Flori de tei deasupra noastră/ Or să cadă rânduri-rânduri”. (Dorința, Mihai Eminescu)

Tudor Arghezi spune, în poezia sa programatică: Nu-ți voi lăsa drept bunuri, după moarte,/ Decât un nume adunat pe o carte/…/ Cartea mea-i, fiule, o treaptă.” (Testament, T. Arghezi), cartea formează omul, prin urmare copilul trebuie îndemnat, stimulat de mic să citească, pentru că astfel vom avea în viitor oameni adevărați, oameni pe care ne vom putea baza.

Bibliografie
www.questfield.ro/de-ce-este-importanta-lectura
M. Eminescu, Dorința, vol. Poesii, 1884.
T. Arghezi. Testament, vol. Cuvinte potrivite, 1927.

 

prof. Amalia-Ileana Stoian

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/amalia.stoian

Articole asemănătoare