Una dintre numeroasele sesiuni grozave la care am participat săptămâna trecută a fost „Spielberg not Shakespeare: What we can Learn from YouTube When Flipping Classrooms” de Brian Klaas. Klaas este ofițer tehnic superior la Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health. L-am mai văzut pe Klaas vorbind; este un prezentator antrenant și dinamic. Este un fan pasionat al celor 12 principii ale învățării multimedia ale lui Mayer și merge cu mare succes în propriile prezentări.
Un lucru interesant despre aceste principii este aplicabilitatea lor pe termen lung. În timp ce utilizarea în creștere de către educație a tehnologiei ca ajutor de instruire necesită mai mult ca niciodată utilizarea unor constructe de ghidare ca acestea, aceste principii fundamentale au fost publicate încă din 2001 și este sigur că vor rămâne relevante pentru deceniile următoare. Iată principiile lui Mayer:
1. Principiul coerenței – Oamenii învață mai bine atunci când cuvintele, imaginile și sunetele străine sunt excluse mai degrabă decât incluse.
2. Principiul de semnalizare – Oamenii învață mai bine atunci când sunt adăugate indicii care evidențiază organizarea materialului esențial.
3. Principiul redundanței – Oamenii învață mai bine din grafică și narațiune decât din grafică, narațiune și text de pe ecran.
4. Principiul contiguității spațiale – Oamenii învață mai bine atunci când cuvintele și imaginile corespunzătoare sunt prezentate aproape și nu departe unul de celălalt pe pagină sau pe ecran.
5. Principiul contiguității temporale – Oamenii învață mai bine atunci când cuvintele și imaginile corespunzătoare sunt prezentate simultan, mai degrabă decât succesiv.
6. Principiul de segmentare – Oamenii învață mai bine dintr-o lecție multimedia (prezentată în segmente adaptate utilizatorului) mai degrabă decât ca o unitate continuă.
7. Principiul pre-antrenamentului – Oamenii învață mai bine dintr-o lecție multimedia atunci când cunosc numele și caracteristicile conceptelor principale.
8. Principiul modalității – Oamenii învață mai bine din grafică și narațiuni, decât din animație și text de pe ecran.
9. Principiul multimedia – Oamenii învață mai bine din cuvinte și imagini decât din cuvinte.
10. Principiul personalizării – Oamenii învață mai bine din lecțiile multimedia atunci când cuvintele sunt în stil conversațional, mai degrabă decât în stil formal.
11. Principiul vocii – Oamenii învață mai bine atunci când narațiunea din lecțiile multimedia este rostită cu o voce umană prietenoasă, mai degrabă decât cu o voce de mașină.
12. Principiul imaginii – Oamenii nu învață neapărat mai bine de la o lecție multimedia atunci când imaginea vorbitorului este adăugată pe ecran.
Să ne uităm la modul în care unele dintre aceste principii se leagă de conținutul de învățare cu adevărat eficient.
Coerenţă
Cele mai bune materiale de învățare limitează conținutul străin. Nu ajută. Nu te complica. Gândiți-vă la multele diapozitive ridicol de dense, zgomotoase și aglomerate pe care le-ați văzut din când în când. Este foarte greu să înveți din astfel de conținut. Această pagină conține câteva exemple bune de încălcări ale principiului coerenței.
Contiguitate
Cele două principii de contiguitate ne informează că oamenii învață mai bine atunci când cuvintele și imaginile corespunzătoare sunt prezentate mai degrabă aproape decât departe unul de celălalt pe pagină sau ecran și când cuvintele și imaginile corespunzătoare sunt prezentate simultan și nu succesiv.
Segmentarea
Acest principiu ne spune să împărțim lucrurile în segmente ritmate de utilizator. O aplicare excelentă a acestui principiu atunci când vine vorba de video pentru a crea mai multe videoclipuri scurte, mai degrabă decât unul lung.
Multimedia
Cuvintele și imaginile împreună sunt mai bune decât cuvintele sau imaginile singure (dar, urmând celelalte principii, păstrați-le simple). Klaas a ilustrat acest lucru cu o simplă eleganță, arătând cuvântul „cerc”, apoi o imagine separată a unui cerc, urmată de o imagine a unui cerc cu cuvântul „cerc” pe același diapozitiv. Era destul de evident că ultimul slide a oferit cea mai bună experiență de învățare.
Semnalizarea
Când am citit prima dată acest principiu, mi-a amintit de prima parte a adagiului în trei părți, „spune-le ce îi vei învăța, apoi învață-i, apoi spune-le ce i-ai învățat”. Cu toate acestea, videoclipul de mai jos, de la Sarah Martin, oferă o perspectivă diferită semnalării (presupun că ambele idei sunt esențial de semnalizare, adică reamintindu-i cursantului la ce să se aștepte și să acorde o atenție suplimentară): youtube.com/watch?v=Xr1kOIFVD9E
Bibliografie
www.telework.ro/ro/invatarea-digitala-principii-multimedia/
mashdiscountcarlifts.com/ro/cele-10-principii-ale-invatarii-multimedia-conform-lui-richard-e-mayer/