Caleașca împărătească. Joc didactic la matematică

Inspirat dintr-un filmuleț de pe YouTube, în care era prezentat un joc distractiv, în care participanții jucau jocul „Caleașca împărătească”, am decis să modific acest joc și să-l aplic la clasă. Întâi l-am aplicat în Școala Altfel, exact în forma din videoclip: am notat textul pe foaie, am așezat sala de clasă corespunzător și am început treaba. În ce constă efectiv jocul: are 13 personaje, regele, regina, birjarul, 6 cai, 2 roți din partea stângă și 2 roți pe partea dreaptă. Este un joc de atenție, atunci când îți auzi strigat tipul personajului pe care-l interpretezi, trebuie să te ridici și să te învârți o singură dată în jurul scaunului. Dacă nu faci, acest lucru, primești o  pedeapsă. Am stabilit cu elevii ca pedeapsă să fie următoarea: de fiecare dată când nu erau atenți trebuiau să bea câte un pahar cu apă. Acum nu știu dacă le era sete sau chiar nu erau atenți, dar am terminat repede apa ce o adusesem în acest scop.

Am adaptat acest joc și pentru ora de matematică: l-am folosit într-o inspecție la clasa a VIII-a, dar am schimbat pedeapsa. Când greșeau, treceau la tablă și rezolvau un exercițiu de tipul celor date la primele două  subiecte de la evaluarea națională de clasa a VIII-a. Rezultatul a fost unul mulțumitor atât pentru mine cât și pentru cel ce a efectuat inspecția.

L-am mai folosit și la clasa a V-a atunci când predau operațiile aritmetice, jucăm caleașca, pedeapsa fiind evident un exercițiu cu operația respectivă. Și la clasa a VII-a se poate folosi, pentru rezolvarea unor ecuații de gradul întâi cu o necunoscută sau pentru exerciții cu aplicarea teoremei lui Pitagora. La clasa a VI-a, se poate folosi pentru operațiile cu numere întregi sau pentru rezolvarea unor ecuații sau probleme care se rezolvă cu ajutorul ecuațiilor.

Redau mai jos un exemplu concret pentru criteriile de divizibilitate și textul jocului pentru cine vrea să-l folosească la clasă.

Problema: Cum învățăm regulile de divizibilitate?
Descrierea activității: Elevii recunosc sau spun numere divizibile cu un număr dat
Desfășurarea activității
Avem nevoie de 13 participanți, așezați pe 13 scaune. Așezarea scaunelor ia forma unei calești, iar rolurile sunt: un rege, o regină, birjarul, 4 roți și șase cai.
Ceilalți elevi pot să supravegheze respectarea regulilor de către participanți și ajută la îndeplinirea pedepselor. Profesorul citește încet și rar textul ca elevii să aibă timp să reacționeze.

Stabilim următoarele reguli:
– De fiecare dată când se vor auzi în poveste, personajele se vor ridica și vor spune numere: regele va spune un număr divizibil cu 2, regina va spune un număr divizibil cu 3, birjarul cu 4, caleașca (adică toți elevii) cu 5, caii cu 9 (și cei din față și cei din spate) și roțile (oricare dintre roți) cu 10.
– De fiecare dată, vor spune numere diferite.
– Dacă vor spune alte numere, cel/cei care au greșit trebuie să execute o pedeapsă (de exemplu să bea căte un pahar de apă la fiecare greșeală).

POVESTEA

„A fost odată ca niciodată, într-o țară fermecată, un rege și o regină. Într-o dimineață, regina s-a trezit cu o poftă nemaipomenită de plimbare. Astfel că ea i-a spus regelui:
– Regele meu! Și regele acestui întreg ținut fermecat, n-ai vrea să ieșim la o plimbare cu caleașca? Vorbește cu birjarul să facă pregătirile.
Regele s-a dus la birjar și i-a spus:
– Birjarule! Dragul meu birjar! Pregătește caleașca și înhamă apoi caii la ea. Dar vezi să fie șase cai în putere! Azi îmi scot regina la plimbare cu caleașca.
Birjarul, ca un credincios birjar ce este, a pregătit caleașca și a înhămat caii.
Regina era foarte fericită că regele îi împlinise pofta. Iar caleașca cu cei șase cai era acum într-o pădure fermecată. Birjarul a observat la un moment dat cum că, în față, calul din stânga trage mai greu. Așa că s-a întors spre caleașcă să o verifice. A văzut că roata din stânga spate era gata să se desprindă și a sărit jos din caleașcă. Regele, văzând că birjarul a coborât, l-a întrebat:
– Birjarule, dragul meu birjar, s-a întâmplat ceva cu caleașca?
Birjarul, ca un credincios birjar, i-a răspuns prompt:
– Regele meu, ești în siguranță, tu și cu regina ta. Am avut o problemă la roata din stânga spate, dar am reglat-o și acum toate roțile merg perfect, iar caii sunt toți în putere, doar nu degeaba sunt cai la curtea împărătească.
Regele, regina, birjarul, caleașca și caii au pornit din nou la drum. Caii din față trăgeau mai tare decât caii din spate, dar și caii din spate trăgeau destul de bine. Astfel, că nu a mai fost nici o problemă cu caleașca.
La finalul zilei, regele, și, bineînțeles, regina au mulțumit birjarului pentru că a fost un birjar atât de credincios. Însă birjarul smerit a mulțumit regelui și reginei, a dus caleașca la loc, la fel și caii, iar regele și regina au intrat în castel, gândindu-se toată noaptea la plimbarea lor cu cei șase cai înhămați la caleașcă.”

(Sursa: https://www.youtube.com/watch?v=NuYkktZp_xo)

 

prof. Petrache Melian

Școala Gimnazială Ion Rotaru, Valea lui Ion (Bacău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/petrache.melian

Articole asemănătoare