Într-o clasă incluzivă, unde un elev V.D., are Sindrom Asperger ADHD, este esențial ca învățătorul să creeze un mediu de sprijin care să favorizeze dezvoltarea armonioasă a copilului, reducând factorii de stres și promovând integrarea acestuia. Iată câteva exemple de bune practici pentru gestionarea unor situații specifice care pot apărea în timpul orelor.
Dificultăți în menținerea atenției și hiperactivitatea
Elevul se ridică des din bancă, nu își poate menține concentrarea și întrerupe colegii sau profesorul. Pentru a elimina aceste neplăceri i-am permis să foloseasca obiecte fidget (mingi antistres, elastice de mână) pentru a-i oferi o descărcare senzorială. Am introdus pauze scurte (3- 5 minute) între activități pentru mișcare și relaxare, am alternat tipurile de sarcini: după un exercițiu scris, se poate introduce o activitate practică sau vizuală.
Dificultăți în gestionarea emoțiilor și frustrarea
Elevul devine frustrat când nu reușește o sarcină, refuză să continue și are izbucniri emoționale. Pentru a-l face pe elev să depășească astfel de situații îi ofer explicații clare și simple, repetate dacă este necesar, împart sarcinile în pași mici și evidențierea progresului („Hai să facem împreună primul pas!”). Am creat un colț al liniștii, unde elevul să poată merge să se calmeze ( pufuri, imagini relaxante, canapea). Validarea emoțiilor: „Înțeleg că e frustrant când ceva nu iese din prima. Hai să încercăm împreună!”
Dificultăți în interacțiunea social
Elevul are probleme în a înțelege regulile jocului cu colegii, interpretează literal ceea ce i se spune sau are dificultăți în exprimarea emoțiilor. De exemplu:
- Exersarea regulilor sociale prin jocuri de rol (Cum cerem ajutor? Cum salutăm?).
- Crearea unor afișe vizuale cu expresii faciale și situații sociale frecvente.
- Alegerea unui „prieten de sprijin” – un coleg empatic care să îl ajute în interacțiuni.
- Gestionarea zgomotelor și suprastimulării
- Elevul se simte copleșit de sunetele din clasă (discuții, clopoțelul).
Soluții identificate:
- Oferirea posibilității de a sta într-un colț mai liniștit al clasei.
- Reducerea zgomotului prin reguli clare („Când vorbim toți odată, ridicăm mâna și așteptăm rândul nostru”).
- Utilizarea unei foi colorate sau rigle pentru a ajuta elevul să nu își piardă locul în timpul citirii.
Evaluarea și oferirea feedback-ului
Elevul are dificultăți în finalizarea testelor sau a temelor și se simte descurajat.
Soluții:
- Adaptarea evaluării – acordarea de timp suplimentar la teste sau utilizarea de teste cu răspunsuri vizuale (imagini, opțiuni multiple).
- Oferirea unui feedback pozitiv, axat pe efort: „Ai făcut un progres minunat! Ai reușit să rezolvi două exerciții mai mult decât ieri!”.
- Încurajarea folosirii de răspunsuri alternative (ex. în loc de un test scris, un răspuns verbal sau un desen explicativ).
- Crearea unui mediu incluziv pentru un elev cu Sindrom Asperger și ADHD necesită răbdare, flexibilitate și empatie.
Strategiile descrise nu doar că îl ajută pe acest elev să se simtă acceptat și înțeles, ci contribuie și la dezvoltarea unui climat pozitiv pentru întreaga clasă.
Fiecare copil poate reuși dacă i se oferă sprijinul potrivit!
Bibliografie
1. Opriș, D. (2012). Managementul clasei de elevi. Editura Didactică și Pedagogică.
2. UNICEF România. (2021). Educație incluzivă și siguranță în școli. București.
3. Ministerul Educației Naționale. (2018). Ghid pentru incluziunea elevilor cu CES în școli.