Bullying-ul și cyberbullying-ul în școli – metode de combatere

Bullying-ul și cyberbullying-ul reprezintă forme de agresiune și hărțuire care pot avea consecințe negative semnificative asupra victimelor lor. În timp ce bullying-ul este predominant asociat cu comportamente fizice, verbale sau sociale în cadrul școlii sau comunității, cyberbullying-ul are loc în principal online, prin intermediul tehnologiilor digitale.

Iată câteva diferențe și similarități între cele două:

Bullying:

  1. Locul: Se întâmplă de obicei în școală, pe drumul spre școală sau în alte locuri unde copiii se adună.
  2. Forme de bullying: Pot include hărțuire verbală, fizică sau socială, cum ar fi insultele, bătăile, izolarea, râsul și excluderea.
  3. Impactul: Poate duce la scăderea încrederii în sine, anxietate, depresie și probleme de sănătate mintală la victime.
  4. Recunoașterea: Poate fi mai ușor de observat de către adulți sau colegi, deoarece se întâmplă adesea în fața altor persoane.

Cyberbullying:

  1. Locul: Are loc online, prin intermediul rețelelor sociale, mesageriei instantanee, e-mail-urilor și altor platforme digitale.
  2. Forme de cyberbullying: Pot include trimiterea de mesaje amenințătoare, insulte, distribuirea de imagini sau videoclipuri umilitoare și răspândirea zvonurilor false.
  3. Impactul: Poate provoca aceleași consecințe negative ca și bullying-ul tradițional, dar poate fi și mai invaziv și poate persista mult timp, deoarece materialele online pot fi redistribuite rapid și rămân în mediul digital.
  4. Recunoașterea: Poate fi mai dificil de detectat, deoarece are loc în principal în mediul online și victimele pot să nu fie întotdeauna dispuse să vorbească despre experiențele lor.

Similarități:

  1. Impactul emoțional: Ambele forme de agresiune pot cauza suferință emoțională și psihologică la victime, inclusiv anxietate, depresie și scăderea încrederii în sine.
  2. Necesitatea intervenției: Atât bullying-ul cât și cyberbullying-ul necesită intervenție și gestionare pentru a proteja victimele și a preveni escaladarea situației.
  3. Promovarea empatiei și a prevenirii: Atât bullying-ul cât și cyberbullying-ul pot fi combătute prin promovarea empatiei, a respectului și a unei culturi a incluziunii în rândul copiilor și tinerilor.

Atât bullying-ul cât și cyberbullying-ul sunt grave și trebuie luate măsuri pentru a-i preveni și a-i combate în comunități și școli. Educația, conștientizarea și intervenția promptă sunt cheia în aceste eforturi.

Bullying-ul în școli este o problemă serioasă și este important să existe strategii eficiente pentru a-l combate.

Iată câteva metode de combatere a bullying-ului în școli:

  1. Educație și conștientizare: Programelor educaționale ar trebui să le ofere elevilor și cadrelor didactice informații despre ce înseamnă bullying-ul, efectele sale și moduri de prevenire și intervenție.
  2. Promovarea unei culturi a respectului și a incluziunii: Școlile ar trebui să promoveze valorile respectului, empatiei și incluziunii, pentru a crea un mediu în care bullyingul este respins de comunitate.
  3. Formarea cadrelor didactice și a personalului școlar: Cadrele didactice și personalul școlar ar trebui să fie instruiți în recunoașterea, prevenirea și gestionarea situațiilor de bullying. Acestea pot include tactici de intervenție și gestionare a conflictelor.
  4. Canale de raportare sigure și confidențiale: Elevii trebuie să aibă acces la modalități sigure și confidențiale de raportare a incidentelor de bullying. Acestea ar putea include cărți de raportare anonime, linii telefonice speciale sau platforme online dedicate.
  5. Intervenție promptă și eficientă: Odată ce un incident de bullying este raportat, este esențial ca școala să reacționeze prompt și eficient. Acest lucru poate implica investigații detaliate, întâlniri cu părinții, consiliere pentru victime și autori, precum și sancțiuni adecvate.
  6. Promovarea capacităților sociale și emoționale: Elevii ar trebui să fie învățați să-și dezvolte abilități sociale și emoționale, cum ar fi empatia, rezolvarea pașnică a conflictelor și comunicarea eficientă, pentru a preveni și a gestiona situațiile de bullying.
  7. Program de mentorat și susținere: Implementarea unor programe de mentorat în care elevii mai mari să îi ajute pe cei mai mici să se integreze și să se simtă în siguranță în școală poate fi utilă în prevenirea bullying-ului.
  8. Implicarea părinților: Părinții ar trebui să fie parteneri în eforturile de combatere a bullying-ului. Comunicarea deschisă între școală și familie poate contribui la identificarea și gestionarea situațiilor de bullying.
  9. Promovarea empatiei și a culturii de bystander activ: Elevii ar trebui încurajați să fie „bystanderi activi”, adică să intervină și să ofere sprijin atunci când văd bullying, în loc să tacă sau să se alăture agresorului.
  10. Monitorizarea și evaluarea constantă: Școlile ar trebui să monitorizeze continuu situația bullying-ului, să evalueze eficacitatea măsurilor luate și să ajusteze strategiile în consecință. Prin implementarea unor astfel de strategii, școlile pot crea un mediu sigur și incluziv, în care toți elevii se simt protejați și respectați.

Combaterea cyberbullying-ului necesită abordări specifice, dat fiind caracterul său digital și extinderea sa în afara spațiului școlar. Iată câteva intervenții eficiente pentru a combate cyberbullying-ul:

  1. Educație și conștientizare: Promovarea educației digitale și a conștientizării riscurilor asociate cu utilizarea internetului și a rețelelor sociale. Elevii trebuie să fie informați despre ce înseamnă cyberbullying-ul, impactul său și modalități de prevenire.
  2. Promovarea unei comportări online pozitive: Încurajarea unei comportări online pozitive, care să includă respectul față de ceilalți, empatie și grijă față de impactul cuvintelor și acțiunilor online.
  3. Implementarea unor politici și reguli clare: Școlile și comunitățile ar trebui să implementeze politici clare și reguli care să interzică cyberbullying-ul și să stabilească sancțiuni adecvate pentru cei care îl practică.
  4. Formarea cadrelor didactice și a părinților: Cadrele didactice și părinții ar trebui să fie instruiți în recunoașterea semnelor de cyberbullying și în gestionarea situațiilor în care copiii lor sunt implicați. Ei ar trebui să fie capabili să ofere sprijin și consiliere adecvată.
  5. Promovarea securității online: Încurajarea utilizării unor parole puternice, a protecției datelor personale și a folosirii setărilor de confidențialitate pentru a limita accesul la informații personale.
  6. Canale de raportare și intervenție rapidă: Asigurarea că există canale de raportare sigure și accesibile pentru elevi, părinți și cadre didactice pentru a semnala incidentele de cyberbullying. Școlile ar trebui să reacționeze prompt și eficient la aceste rapoarte.
  7. Promovarea empatiei și a responsabilității online: Încurajarea elevilor să fie empatici și să-și asume responsabilitatea pentru acțiunile lor online. Aceasta include recunoașterea consecințelor negative ale cyberbullying-ului și promovarea unei culturi în care să fie încurajată intervenția în situații de bullying.
  8. Sprijin emoțional și consiliere: Asigurarea că există acces la sprijin emoțional și consiliere pentru victimele de cyberbullying pentru a le ajuta să facă față impactului emoțional al experiențelor lor.
  9. Monitorizarea și filtrarea conținutului online: Implementarea unor filtre de conținut și a unor politici de monitorizare a activității online pentru a identifica și a interveni în timp util în situații de cyberbullying.
  10. Colaborare cu comunitatea și cu furnizorii de internet: Colaborarea cu alte instituții, organizații și furnizori de internet pentru a identifica și a combate cyberbullying-ul la nivel comunitar și online.

Prin implementarea acestor intervenții, școlile și comunitățile pot lucra împreună pentru a crea un mediu online sigur și pozitiv pentru toți copiii.

 

prof. Gabriela Cătănescu

Colegiul Ferdinand I, Măneciu (Prahova) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/gabriela.catanescu

Articole asemănătoare