Beneficiile utilizării aplicației SCRATCHjr în activitatea didactică cu elevii cu nevoi speciale

În perioada 26 noiembrie – 2 decembrie 2022, am participat, în Avilés, Spania, la cursul „Robotics and STEAM Education for children with special needs and inclusive classrooms”, furnizat de OBO – Interobotics para Humanos SL și finanțat prin programul Erasmus +, Acțiunea Cheie 1, Educație Școlară, prin contractul nr. 2022-1-RO01-KA121-SCH-000064315, parte a proiectului acreditat „Connecting, we grow!”. Unul dintre obiective a fost învățarea aplicării și utilizării principiilor și metodelor STEAM în activitățile didactice cu elevii cu nevoi speciale. În urma acestui curs a fost aprobată la nivelul unității școlare unde îmi desfășor activitatea, disciplina C.D.Ș. „Roboții spun povești!”, care cuprinde, la nivelul clasei a IV-a, domeniul de conținut aplicații de codare, conținuturile fiind elaborate în jurul aplicației SCRATCHjr, prezentată în Spania.

Aplicația de codare SCRATCHjr este, practic, prima aplicație prin care copiii se familiarizează cu limbajul de programare. Aplicația SCRATCHjr este gratuită pentru sistemele de operare iOS, Android și Chromebook, putând fi descărcată și utilizată offline, fără costuri suplimentare (inclusiv reclame). A fost lansată versiunea pentru tablete și telefoane, dar s-a constatat și necesitatea versiunii pentru desktopuri. Aceasta din urmă este ușor diferită de cea pentru tablete, comenzile fiind date doar de butonul stânga al mouse-ului, în timp ce pe telefon sau tabletă se folosește degetul.

Inițial a fost creată aplicația SCRATCH, mult mai complexă și mai solicitantă din punct de vedere al codării, apoi a apărut ideea de a crea o aplicație aproape în totalitate „non-verbală”, în sensul de construire a interfeței într-un limbaj vizual intuitiv – culori și simboluri –, pentru a-i introduce pe copiii sub 8 ani în tainele codării. Astfel a fost lansată aplicația SCRATCHjr.

Aplicația este extrem de ușor de folosit, fiind intuitivă și permițând explorarea ei prin „încercare și eroare”. Cele cinci caracteristici foarte importante sunt: interfața, biblioteca, animația, „drag and drop” și înregistrare voce.

Interfața este intuitivă, iar spațiul de lucru este împărțit, cumva, în 4 zone importante: zona personajelor (1), zona scenariilor (2), zona de lucru (3) și zona codării (4), așa cum este exemplificat în imaginea de mai jos. Fiecare dintre aceste zone se accesează printr-un click, poate fi personalizată în funcție de preferințele utilizatorului și este ușor de gestionat și înțeles.

Biblioteca dispune de o varietate de personaje: oameni, animale, plante, scenarii în care utilizatorul alege să desfășoare acțiunea. Totul poate fi personalizat în funcție de preferințe din editorul grafic.

Animația este dată de blocurile de codare. Acestea sunt grupate în categorii de codare, semnalizate vizual prin culori și simboluri diferite.

„Drag and drop” se referă la ușurința cu care se poziționează blocurile în spațiul de codare: se ating cu degetul/mouse-ul și, apăsându-se în continuu, se trag în spațiul de lucru. Este foarte important ca alipirea să fie perfectă, întocmai ca la piesele de puzzle – altfel codarea nu se poate realiza!

Înregistrare voce este o funcție pe care SCRATCHjr o pune la dispoziția utilizatorilor pentru a da greutate poveștilor pe care le pot crea cu ajutorul acestei aplicații. Astfel, se pot introduce dialoguri între personaje, se pot înregistra diferite sunete care se regăsesc în natură – lătratul câinelui, mieunatul pisicii, sunetul pe care-l scoate motorul unei mașini, un vânt puternic etc. Funcția este distinct semnalizată prin culoarea verde și simbolul unui difuzor:

Așa cum am precizat anterior, cu ajutorul acestei aplicații se pot crea povești animate, pe teme date, sau se pot „ilustra” povești pe care elevii le cunosc deja. De asemenea, aplicația este un foarte bun instrument STEAM, permițând profesorului să introducă teme de la alte discipline. Voi prezenta pe scurt două exemple de utilizare a aplicației:

  • ca instrument STEAM, aplicația a fost folosită după ora de științele naturii în care am discutat cu elevii mei despre anotimpul primăvara și schimbările pe care le aduce acesta în viața tuturor, printre altele despre întoarcerea păsărilor călătoare, despre apariția multor flori colorate și a fluturilor. Astfel, la ora de „Roboți” elevii au avut de ales scenariul de primăvară și personaje despre care s-a discutat la ora anterioară (păsări și fluturi) pe care să le codeze (să le imprime mișcare);
  • ca mijloc de stimulare a creativității și imaginației, elevii au citit o foarte scurtă poveste (Aventurile unui astronaut) pe care am scris-o special pentru utilizarea aplicației. Povestea are 4 fraze și pentru fiecare dintre acestea, elevii au primit instrucțiuni clare: ce scenariu din bibliotecă să aleagă, care sunt personajele, care personaje se mișcă în fiecare scenă.

La sfârșitul fiecărui tip de sarcină, elevii au prezentat animația finală, pentru care nu au avut nevoie de ajutor în realizare, în cea mai mare parte datorită ușurinței cu care se navighează în aplicație.

Am constatat, așadar, că utilizarea consecventă a aplicației în activitățile de predare-evaluare cu elevii cu nevoi speciale (deficiențe intelectuale), mai ales ca instrument STEAM, aduce acestora următoarele beneficii:

  • dezvoltă gândirea computațională;
  • stimulează imaginația și creativitatea;
  • implică mecanismele de rezolvare a problemelor;
  • stimulează gândirea critică, precum și capacitatea de sinteză și analiză;
  • construiește încrederea în forțele proprii;
  • îmbunătățește abilitățile de comunicare și socializare;
  • crește stima de sine.

 

prof. Cristina Cotescu

Școala Profesională Specială Sf. Nicolae (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.cotescu1

Articole asemănătoare