Societatea actuală este supusă timpului alert. Totul se schimbă într-o manieră bulversantă, iar răbdarea devine un concept cu adevărat valoros. De aici se nasc întrebările: Cum procedăm ca elevii noștri să aibă răbdare să citească? Prin ce anume îi atragem spre lectură? Ce pârghii ale creativității sunt necesare astfel încât elevii de gimnaziu să se îndrepte firesc spre acest orizont ? Toate aceste întrebări pot avea un răspuns simplu: clubul de lectură.
Lectura este o cale prin care elevii se desprind din orizontul puternic tehnologizat și pătrund în lumea autentică a emoției, descoperind valori morale și universale.
Organizat sub forma unor ateliere interactive, clubul de lectură este o oportunitate de a creiona activități inedite prin care să se dezvolte atât competența de literație, cât și lumea interioară a fiecărui elev. Metodele variate utilizate în cadrul atelierelor de lectură au numeroase valențe formative, deoarece asigură înțelegerea textelor, facilitează învățarea, contribuie la fixarea cunoștințelor prin asocieri cu informații anterior asimilate. Utilizat creativ, demersul didactic ce se centrează pe asemenea strategii, motivează elevii să se implice în propria dezvoltare și generează experiențe de învățare adecvate nevoilor individuale ale elevilor.
În plus, utilizarea instrumentelor de literație în cadrul atelierelor de lectură contribuie la formarea competențelor-cheie (competența de citire, scriere și înțelegere a mesajului; competența în multilingvism; competența digitală, competența personală, socială și a învăța să înveți; competența civică, juridică și de protejare a mediului; competența antreprenorială; competența de sensibilizare și exprimare culturală).
De asemenea, activitățile de lectură facilitează conturarea atributelor prioritare menționate în profilul de formare al absolventului (comunicativ, creativ, reflexiv, colaborativ, prospectiv, autonom, rezilient, responsabil, etic). Astfel, prin universul literar, elevii nu doar înțeleg și exprimă idei și emoții, ci își creează și abilități de judecată critică, reflectând asupra atitudinii personajelor sau asupra modului în care ar acționa ei dacă ar fi în situația respectivului personaj. Tot atelierele de lectură dezvoltă autonomia copiilor, ajutându-i să filtreze valorile personajelor prin prisma propriului sistem moral. Reziliența se construiește și ea prin lectură. Ce poate fi mai convingător decât modul în care eroul preferat alege să facă din necazuri oportunități? Astfel, citind, copiii descoperă importanța consecvenței și înțeleg că puterea de a depăși orice obstacol stă în noi înșine. Lectura facilitează formularea de judecăți estetice referitoare la diverse aspecte ale realității naturale și sociale. Etica se învață tot din modelele pe care ni le conturează personajele.
Ca profesor de limba română, acord o atenție sporită atelierelor de lectură, în organizarea cărora îmbin secvențe tradiționale (completarea unui jurnal de lectură, interviu cu personajul preferat) cu instrumente ce dezvoltă competența de literație (podcast cu personajele cărții, harta identității personajelor, RIR, un alt final al operei sub forma de bandă desenată, scaunul autorului), fără a neglija aportul instrumentelor digitale (Kahoot, Wordwall, WordArt etc.)
Podcastul cu personajele cărții a fost o activitate inedită de a valoriza textul literar și competențele digitale ale elevilor. Pornind de la universul ideatic al operei „Ca peștele în copac”, de Lynda Mullaly Hunt, elevii au realizat un material util aducând la viață valori pe care lumea modernă uneori le uită prea ușor. Acest demers a facilitat interiorizarea textului literar, permanenta conexiune a elevilor cu personajele, ceea ce a condus firesc la o reinterpretare a simbolurilor.
Spațiul bibliotecii școlii s-a transformat într-un popas spiritual, un topos al emoțiilor în care elevii au dialogat cu eroii din carte și au dezbătut alături de aceștia ce înseamnă empatia, cum poți face față prejudecăților, ce rol are dascălul în generarea stării de bine și în crearea unui climat adecvat echilibrului interior, dar mai ales ce importantă este reziliența atât în lumea ficțională, cât și în existența cotidiană. În plus, crearea unui podcast pornind de la o operă citită contribuie la dezvoltarea multiliterației.
„Pasărea albă”, de R.J. Palacio, este o altă operă pe care elevii de gimnaziu au descoperit-o în universul bibliotecii școlii noastre prin activitățile de la clubul de lectură. Povestea Sarei grefată într-un context istoric emoționant a provocat elevii să mediteze asupra importanței curajului. Un instrument de literație menit să contureze valențele reflexive ale elevilor a fost Harta identității pesonajului, prin care elevii au sintetizat, apelând la simboluri și la termeni-cheie, universul valoric al eroilor romanului grafic. Totodată, provocarea de a propune un alt final, folosind cel puțin șase viniete și două recitative a relevat creativitatea copiilor, constituind în egală măsură o oportunitate de a valoriza propria experiență.
Așadar, cartea este o oglindă îndreptată atât către lume, cât și către sine. Abordarea creativă a atelierelor de lectură permite sintetizarea unor legături între experiențele de viață ale elevilor și text, încurajează problematizarea, contribuind la formarea metacogniției.
Resurse bibliografice
Anexa_Proiect_Profil_absolvent_2023.pdf (edu.ro)
Ordinul ME nr. 6731 din 2023_profilul de formare a absolventului.pdf (isjialomita.ro)