Asertivitatea, elementul cheie al reușitei personale și profesionale

Asertivitatea este o abilitate esențială în contextul profesional al cadrelor didactice, deoarece joacă un rol crucial în comunicare, relaționare și gestionarea conflictelor în mediul educațional. Dezvoltarea acestei abilități poate contribui semnificativ la succesul personal și profesional al unui educator. Așadar, voi sublinia importanța asertivității în reușita personală și profesională a unui cadru didactic și voi propune un plan personal de acțiune pentru dezvoltarea acestei competențe.

Primul pas se referă la o comunicare eficientă și o relaționare pozitivă. Asertivitatea permite cadrelor didactice să-și exprime ideile, nevoile și opiniile într-un mod clar, direct și respectuos. Prin comunicarea eficientă, aceștia pot stabili relații pozitive și cooperante cu colegii, elevii și părinții. O comunicare asertivă îi ajută pe profesori să fie mai eficienți în transmiterea informațiilor și să stabilească limite clare în relațiile interpersonale din cadrul școlii.

Pasul al doilea se axează pe gestionarea conflictelor și rezolvarea problemelor. În mediul educațional, cadrelor didactice li se pot ivi diverse situații conflictuale sau provocatoare. Fiind asertivi, aceștia pot gestiona astfel de situații cu calm, înțelegere și fermitate. Capacitatea de a-și exprima punctul de vedere în mod asertiv le permite să rezolve conflictele într-un mod constructiv, să negocieze soluții și să mențină un climat de învățare pozitiv în clasă.

Astfel, se va ajunge la îmbunătățirea stimei de sine și a încrederii. Dezvoltarea asertivității contribuie la creșterea stimei de sine și a încrederii în propriile abilități ale cadrelor didactice. Prin recunoașterea și afirmarea valorii lor profesionale, aceștia devin mai siguri în rolul lor de educatori și sunt mai puțin predispuși să fie afectați de critici sau presiuni externe. O încredere crescută în sine poate influența pozitiv performanța lor în clasă și relațiile lor cu ceilalți membri ai comunității școlare.

Planul personal de acțiune este un instrument esențial pentru oricine își dorește să-și dezvolte abilitățile și să-și atingă obiectivele. Prin intermediul acestui plan, profesorii pot să-și definească strategiile și să-și îmbunătățească abilitățile asertive, contribuind astfel la succesul lor în cariera didactică și la îmbunătățirea interacțiunilor cu elevii și colegii.

Auto-reflecție: Identificarea situațiilor în care lipsa asertivității poate fi un impediment în activitatea didactică și evaluarea modului în care aceasta afectează relațiile profesionale.
Dezvoltarea abilităților de comunicare: Participarea la cursuri de formare și seminarii despre comunicare asertivă și practicarea tehnicilor de assertivitate în interacțiunile zilnice.
Gestionarea conflictelor: Învățarea strategiilor de rezolvare a conflictelor și aplicarea lor în situații practice din cadrul școlii.
Dezvoltarea stimei de sine: Realizarea unor exerciții de autocunoaștere și afirmare a valorii personale, precum și recunoașterea și aprecierea realizărilor profesionale.
Feedback și ajustare: Solicitarea feedback-ului colegilor și superioarilor și adaptarea continuă a abordării în funcție de aceste informații pentru a îmbunătăți constant nivelul de asertivitate și performanța profesională.

Privită în ansamblu, asertivitatea este un element cheie în reușita personală și profesională a cadrelor didactice, având un impact pozitiv asupra comunicării, relaționării și gestionării conflictelor în mediul educațional. Prin implementarea unui plan personal de acțiune pentru dezvoltarea acestei competențe, educatori pot să-și îmbunătățească abilitățile și să-și maximizeze potențialul în rolul lor esențial în procesul educațional.

Bibliografie
Abric, Jean Claude – Psychologie de la communication, Theories et methodes, Armand Colin, Paris, 1999
American Arbitration Association – A Beginner’s Guide to Alternative Dispute Resolution, 2006
Irimieș, C. – Principii de management al comunicării și relațiilor publice, Editura Accent, Cluj-Napoca, 2012
Neculau, A. (coord.), (2003) – Manual de psihologie socială, Iași, Editura Polirom
www.rasfoiesc.com/business/marketing/comunicare/Tehnici-de-comunicareeficient66.php

 

prof. Cristina Elena Grosu

Școala Gimnazială Pictor Nicolae Grigorescu, Titu (Dâmboviţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.grosu

Articole asemănătoare