Arta tranzientă

Conceptul de Artă tranzientă se referă la  crearea unor lucrări din piese libere, care nu sunt fixate, rezultatul fiind unul temporar, permițându-le copiilor să manipuleze, să exploreze și să experimenteze modele și forme într-un mod complet orientat spre proces. Ea oferă copiilor o mulțime de oportunități de învățare și dezvoltare, încurajând creativitatea acestora, conectându-i, în același timp cu natura.

„Spune-mi și voi uita. Învață-mă și îmi voi aminti. Implică-mă și voi învăța.” – Benjamin Franklin

Prin urmare, arta tranzienta este un mod uimitor de ieftin și accesibil de a oferi copiilor o experiență creativă, bogată și stimulatoare. În arta tranzientă, se pot folosi următoarele materiale:

  • Resurse naturale (scoici, nuci, coceni, semințe, boabe de porumb, măceșe, castane, bețe, bucăți de lemn, pietre, conuri, nisip, frunze, flori etc.)
  • Alimente (paste, orez, boabe, mălai etc)
  • Materiale din plastic (nasturi, capace, sfori, cartoane, clești etc.)

Împreună cu preșcolarii de la Școala Gimnazială Grigore Mihăescu Vlădești/ GPP Vlădești, am experimentat câteva activități de educație și conectare cu natura, bazate pe conceptul de artă tranzientă. Toate activitățile bazate pe acest concept au fost foarte atractive pentru copii, deoarece aceștia au creat  ceea ce au dorit, ori de câte ori au vrut.

În activitățile de Educarea limbajului (Domeniul Limbă și Comunicare), arta tranzientă a reprezentat o modalitate eficientă pentru învățarea literelor, copiii realizând litere mari de tipar din materialele selectate apoi scriindu-și numele. De asemenea, a reprezentat și o modalitate excelentă de a-i  încuraja pe preșcolari să exerseze limbajul prin prezentarea creațiilor lor .

La activitățile de dezvoltare personală (ADP), copiii au învățat despre emoții realizând chipuri cu  diferite expresii. De asemenea, am folosit cu succes artă tranzientă și în activitățile matematice, pentru învățarea cifrelor, formelor geometrice, pentru sortarea și clasificarea obiectelor etc.

Materialul necesar pentru activități constă în frunze, petale de flori, castane, nuci, semințe, flori, paște, cocean, paște, bețe frigărui, boabe porumb, mazăre, cătină, capace, conuri de brad, bețe de chibrituri etc.

Beneficiile sunt nenumărate – dezvoltă limbajul, motricitatea fină, concentrarea, atenția la detalii, creativitatea, jocul liber, curiozitatea, oferindu-le copiilor capacitatea de a crea și explora materiale fără a pune presiune asupra lor.

Bibliografie
1. Günseli Yıldırım, Güzin Özyılmaz Akamca, The effect of outdoor learning activities on the development of preschool children, South African Journal of Education, Volume 37, Number 2, May 2017
2. https://kindertrips.com/ro/ce-este-arta-tranzienta/
3. www.nurseryworld.co.uk/features/article/eyfs-best-practice-all-about-transient-art
4. https://www.twinkl.ro/teaching-wiki/transient-art

* * *

Alte resurse – definiție, exemple și idei de activități:
Evans, E. – Transient Art – Definition, Examples, Activities. Online: https://earlyimpactlearning.com/transient-art-definition-examples-activities/

 

prof. Alina Mihăilescu

Școala Gimnazială Grigore Mihăescu, Vlădești (Vâlcea) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.mihailescu

Articole asemănătoare