Arta ca terapie

Mintea este infinită și trebuie să o folosim pentru a obține rezultatele dorite deoarece ea este puterea creatoare a vieții noastre iar fiecare din noi suntem cel care își folosește potențialul. Trebuie să stabilim un „limbaj al acțiunii”, deoarece sunetul, vederea, pipăitul, mirosul, dialogul și imaginația merg împreună.

Arta folosită ca terapie poate ajuta considerabil, din cel puțin trei puncte de vedere. Arta, în primul rând,  poate reprezenta o formă distinctă de terapie care constă în folosirea creativității și a creației artistice ca formă de psihoterapie și poate fi benefică tuturor  persoanelor în viata de zi cu zi. Cu alte cuvinte, terapia prin artă îi ajută pe oameni să își îmbunătățească starea de sănătate mintală prin intermediul creativității și al activităților care implică pictura, muzica, colajul, fotografia, sculptura sau olăritul. Arta ca și terapie este utilizată de organizații nonguvernamentale, în spitale de boli psihice cronice și în cadrul facultăților – de teatru (ca art-terapie prin teatru) și asistență socială (ca parte a terapiei ocupaționale).

Arta ca terapie, în al doilea rând, nu trebuie să fie utilizată restrictiv. Ea poate fi benefică în consilierea de familie, pentru a face față pierderii unei persoane dragi, în tratarea problemelor comportamentale ale copiilor, în managementul stresului sau chiar în cazul persoanelor care au suferit leziuni traumatice la nivelul creierului. De asemenea, contribuie semnificativ la îmbunătățirea stării de sănătate și a calității vieții persoanelor care participă la acest tip de terapie.

S-a demonstrat că terapia prin muzică reduce nivelul de anxietate și că joacă un rol critic în procesul de recuperare a sănătății mintale.  Rezultatele pozitive de sănătate ale persoanelor care beneficiază de terapie prin artă sunt și mai importante în rândul pacienților care suferă de boli cronice, cum ar fi stresul cronic sau depresia. În acest sens, terapia prin artă poate avea efecte pozitive și în ceea ce privește îmbunătățirea stării de sănătate a persoanelor care nu suferă de tulburări psihotice. Persoanele care utilizează sau facilitează terapia prin artă, de la art-terapeuți la educatori, asistenți medicali, pedagogi, asistenți sociali sau traineri, reprezintă o resursă bună pentru toți profesioniștii care activează în domeniul terapiei prin artă.

În România, domeniul terapiei prin artă se află undeva la început de drum. Speranța mea este că utilizarea artei ca terapie va trezi interesul specialiștilor din sănătate. Metoda poate acționa ca adjuvant în îmbunătățirea calității vieții persoanelor care suferă de anunite afecțiuni medicale.

Rolul artei ca terapie la copii

Utilizarea artei în terapie îl ajută pe copil să se înţeleagă pe sine, să se elibereze de anxietăţile şi tensiunile acumulate, să dezvolte abilităţi de comunicare, să exerseze şi să optimizeze propriile capacităţi de relaţionare cu ceilalţi copii şi cu adulţii, ajutând în final, la elaborarea unor strategii de rezolvare a conflictelor („Dezvoltarea personala prin art-terapie”). Produsele activităţii “vorbesc” în locul copilului. Copilul cu autism şi sindrom Asperger învaţă să crească prin experienţă. În acest sens se pot desfășura  activități de desen și pictură, modelaj, colaj, muzică…

Desenul şi pictura sunt utilizate pentru a ajuta copilul să devină conştient de sine, de existenţa sa în lume. Desenele pot fi folosite în moduri variate, cu scopuri multiple şi la diferite nivele. Prin intermediul picturii (inclusiv cea cu degetele) copilul îşi exprimă cu uşurinţă emoţiile. Simplul act de a desena fără intervenţie exterioară reprezintă o puternică exprimare a sinelui care ajută stabilirea identităţii persoanei şi este o cale de exprimare a sentimentelor. („Cum îi ajută pe copii terapia prin artă”)

Modelajul oferă atât experienţe kinestezice, cât şi tactile. El pare să spargă adesea blocajele copilului, putând fi utilizat cu succes şi de cei care au mari dificultăţi în exprimarea sentimentelor. Copiii “supărați” pot simţi un sentiment al controlului şi stăpânirii de sine, prin intermediul lutului. Copilul agresiv poate folosi lutul pentru a-l lovi şi sfărâma. Lutul şi plastelina au si un efect benefic în sensul relaxării mâinilor, în urma realizării unor exerciții specifice.

„Nu există situaţii în care artterapia să nu poată fi aplicată. Există studii care arată că utilizarea ei creşte starea de bine şi speranţa de viață. Hormonul stresului – cortizolul – poate fi redus printr-o şedinţă de 45 de minute în care sunt utilizate tehnici expresiv-creative (desen, pictură, colaj, modelaj etc)”, spune Laura Ciocoiu.

 

prof. Rodica Ilica

Școala Gimnazială, Diosig (Bihor) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/rodica.ilica

Articole asemănătoare