Un aspect esențial în înțelegerea și aplicarea conceptelor fizicii în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale este adaptarea metodelor activ-participative la nevoile și particularitățile fiecărui elev. Profesorul de fizică are un rol important în identificarea barierelor de învățare și în crearea unui mediu educațional incluziv, accesibil și stimulativ.
Fizica implică deseori concepte abstracte care pot fi greu de înțeles. Pentru elevii cu dificultăți cognitive, este recomandată folosirea diagramelor simple, a animațiilor și videoclipurilor. Pentru elevii cu tulburări de integrare senzorială sau dificultăți de concentrare sunt importante activitățile desfășurate în cadrul experimentelor practice ce implică mânuirea dispozitivelor de laborator. Elevii cu cerințe educaționale speciale au nevoie de instrucțiuni detaliate, clare și foarte bine structurate, cu sarcini adaptate nivelului lor cognitiv. În egală măsură, este utilă oferirea de timp suplimentar pentru finalizarea activităților experimentale. Pauzele scurte pot ajuta la menținerea atenției și la reducerea suprasolicitării.
Prin adaptarea conținuturilor și a metodelor de predare, fizica poate deveni accesibilă și interesantă pentru fiecare elev, indiferent de particularitățile sale. Accentul trebuie pus pe înțelegerea fenomenelor prin descoperire și experimentare, nu doar pe teorie, ceea ce poate face din această disciplină o oportunitate pentru incluziune și dezvoltare.
Fișă de lucru pentru un elev cu dificultăți cognitive și senzoriale
Curentul electric. Circuitul electric
I. Privește imaginea de mai jos!
II. Simbolurile grafice pentru elementele unui circuit electric sunt:
III. Reprezintă, în chenarul alăturat, schema unui circuit electric simplu care include un generator (baterie), trei fire conductoare, un bec și un întrerupător închis.
IV. Activitate practică:
Materiale necesare:
- o baterie de 1,5V;
- un bec pe care este înscrisă valoarea nominală pentru tensiunea electrică de 1,5V;
- trei fire conductoare;
- un întrerupător.
Mod de lucru:
- Conectează bateria, becul și întrerupătorul între ele cu ajutorul firelor conductoare.
- Închide comutatorul și observă ce se întâmplă.
- Deschide comutatorul și observă ce se întâmplă.
Răspunde la următoarele întrebări:
a) Ce se întâmplă dacă deschizi întrerupătorul?
Răspuns: _____________________________________________________________
b) Ce se întâmplă dacă închizi întrerupătorul?
Răspuns: _____________________________________________________________
Bibliografie
1. fizichim.ro/docs/fizica/clasa10/capitolul2-producerea-si-utilizarea-curentului-continuu/II-1-curentul-electric/
2. www.istockphoto.com/ro/search/2/image-film?phrase
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.