Activitățile de tip STEM în grădiniță

STEM, acronimul pentru Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică, este o abordare educațională menită să ajute copiii să vadă conexiunile între materiile școlare și lumea reală. Aplicată încă din grădiniță, această metodă stimulează entuziasmul copiilor pentru diverse discipline, integrându-le într-o interacțiune coerentă și atractivă.

„Copiii sunt precum cimentul ud: toate interacțiunile lor lasă o amprentă asupra lor.” – Dr. Haime Ginot

Introducerea timpurie a conceptelor STEM sprijină dezvoltarea gândirii critice și promovează curiozitatea naturală a copiilor, facilitând învățarea activă prin explorare, întrebări și manipulare directă. Această abordare contribuie la formarea unei baze solide pentru învățarea viitoare, făcându-le mai ușor copiilor să integreze conceptele învățate.

Activitățile STEM sunt similare cu experimentele științifice, dar includ și alte elemente din jurul copiilor, stârnind curiozitatea și dorința de a explora. Nu se limitează doar la matematica și științele naturale, ci încurajează dezvoltarea modurilor noi de gândire, stimulând curiozitatea și analiza. Implementarea acestei metode de la o vârstă fragedă formează atitudini pozitive față de învățare și contribuie la dezvoltarea abilității de rezolvare a problemelor, gândirii critice și creative.

Educația STEM nu se rezumă doar la acumularea de cunoștințe teoretice, ci sprijină dezvoltarea competențelor esențiale pentru viață, inclusiv gândirea critică, inovarea și autonomia. Această metodă promovează curiozitatea, experimentarea colectivă și încrederea în sine, legând conceptele învățate la grădiniță de aplicațiile lor în lumea reală.

Pentru a aplica eficient metoda STEM, educatorii trebuie să folosească instrumente adecvate, cum ar fi jocurile de logică și activitățile practice, care fac învățarea mai distractivă și mai eficientă. De exemplu, jocurile de logică dezvoltă inteligența spațială, rezolvarea problemelor și planificarea. Deși poate părea complex, pentru copii aceste activități devin o joacă naturală.

În educația timpurie, matematica poate fi utilizată pentru a explora fenomene științifice și probleme ingineresti, oferind și oportunități de îmbunătățire a abilităților lingvistice. Deși fiecare disciplină STEM este importantă, accentul se pune pe integrarea și conexiunea între ele, precum și pe aplicarea acestora în contexte mai largi, cum ar fi învățarea limbilor străine.

Jocul și explorarea sunt metode de învățare activă care stimulează creativitatea și gândirea critică. Mediile de învățare care permit demontarea și reconstrucția obiectelor – cum ar fi radiouri vechi, mașinuțe și ceasuri – servesc ca „educatori tăcuți” care contribuie la dezvoltarea copiilor.

Proiectele STEM pot începe de la vârsta de doi ani, când creierul copiilor este extrem de receptiv. În primii cinci ani, creierul asimilează informațiile rapid și ușor, iar expunerea timpurie la experiențe de acest tip formează noi conexiuni neuronale, încurajând soluționarea creativă a problemelor și o atitudine deschisă față de învățare. Educația STEM promovează gândirea, creația și explorarea, permițând copiilor să dezvolte concluzii proprii și să își formeze propriile experiențe. Noi ar trebui să îi încurajăm  pe copii, să gândească, să creeze, să își imagineze, să aibă propriile experiențe și propriile concluzii. Exact asta face educația STEM.

Bibliografie

1.Perignat, E., & Katz-Buonincontro, J. (2019). STEAM in Practice and Research: An Integrative

2.Literature Review. Thinking Skills and Creativity, 31, 31-43. Raven, P. H. (2002). Science, Sustainability, and the Human Prospect. Science, 297, 954-958.

 

prof. Romina Claudia Tunsu

Grădinița cu Program Prelungit Dumbrava Minunată, Satu Mare (Satu-Mare) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/romina.tunsu

Articole asemănătoare