Activități educative nonformale – exemple de bune practici

Educația nonformală este definită drept „orice activitate educațională, intenționată şi sistematică, desfășurată de obicei în afara şcolii tradiționale, al cărei conținut este adaptat nevoilor individului şi situațiilor speciale, în scopul maximalizării învățării şi cunoaşterii şi al minimalizării problemelor cu care se confruntă aceasta în sistemul formal (stresul notării în catalog, disciplina impusă, efectuarea temelor etc.) (J. Kleis, 1973)

Pentru realizarea acestui tip de educație, am realizat următoarele proiecte:

Proiectul: Atelierul de făcut şi copt pizza – în vizită la SC Valencia (brutărie)

După ce s-au spălat cu toţii pe mâini,li s-au dat halate şi bonete de unică folosinţă şi… start la frământat aluatul!!! S-au format echipe şi au început să înveţe să facă pizza. Au primit toate ingredientele, indicaţiile date de specialist. Au pregătit blatul, au folosit sucitorul, l-au pus în tavă, au presărat ingredientele. Au pregătit câte o tavă de echipă, le-au dat nume (scris pe hârtia de copt de sub pizza) şi le-au pus la copt, în cuptoarele cu lemne, pregătite dinainte. Apoi s-au scos tăvile, s-au tăiat porţiile şi a început degustarea.
Copiii: Pentru cei mici a fost o experienţă unică, interesantă.S-au amuzat şi au fost atenţi la toate indicaţiile. S-au înţeles de minune în ceea ce priveşte împărţirea sarcinilor de lucru. Le-a plăcut să lucreze în echipă.
Rezultatele:  Copiii şi-au primit cu bucurie diplomele şi am pornit înapoi spre școală, împărţind impresii şi păreri despre locul vizitat. Ei îşi doresc să meargă şi la alte ateliere.

Proiectul: În vizită la ferma de animale

Am fost întâmpinaţi cu ospitalitate şi conduşi la Ferma de animale din comuna Arpașu de Jos  din jud Sibiu.
Aici copiii au văzut în mediul lor natural iezişorii, mieii, viţeluşii, poneii, găinile, porumbeii, fazanii, păunii, iepuraşii.
Copiii au fost impresionaţi, alergau de colo colo să fotografieze şi/ sau să filmeze animalele.
Ei s-au bucurat de fiecare informaţie pe care au aflat-o.
Împreună cu poneiul Napoleon, cel zvăpăiat, cu Lili, oiţa cea mândră de lâna ei cea moale, cu Coco, găina dolofană şi cu purceluşul Ghiţă, elevii claselor I şi a II a au descoperit ferma animalelor.
Copiii: Copiii s-au jucat în incinta fermei, s-au amuzat cu poneiul Napoleon, apoi chiar au călărit puţin… poneiul!
Rezultatele: Copiii au văzut în context real comportamentul unor animale domestice. Au înţeles noţiunea de animal domestic. Au aflat care este importanţa unei ferme de animale.Au văzut ce implică munca fermierului.

Proiectul: Vizita la Mănăstirea Sâmbăta (județul Brașov)

Clasa I  si clasa a II a  au vizitat mănăstirea. Este o altfel de mănăstire cunoscută, aici se află și fântânița părintelui Arsenie.
Copiii au avut ocazia de a vedea locul, construcţia şi de a asculta poveşti şi legende legate de această mănăstire.
Copiii: Activitatea a fost atractivă şi interesantă, mai ales prin atmosfera mitică pe care o dagajă.Copiii au fost interesaţi de amănunte legate de acest lăcaş şi au pus întrebări ghidului.

Rezultatele: Elevii au aflat ce este o grotă. Au aflat despre haiduci şi locurile în care aceştia se ascundeau. Au aflat că datorită mânăstirii unice în România, numeroşi producători şi regizori au ales să filmeze aici. Au înţeles ce este un schit rupestru şi au aflat despre legendele din partea locului. Au înţeles de ce trebuie să conservăm tezaurul cultural.

Proiectul: Prima zi la bibliotecă

În cadrul proiectului, elevii au vizitat biblioteca  și au desfășurat o activitate atractivă sub îndrumarea doamnei bibliotecar. Din prima clipă, elevii au fost atrași de ambientul plăcut al secțiunii pentru copii, dar s-au simțit bine și în cadrul secțiunii pentru adulți.
Copiii: Au explorat cu interes rafturile cu cărți puse la dispoziție, au citit și au prezentat cărticelele alese, au aflat cum pot împrumuta cărți de la bibliotecă, cum trebuie să aibă grijă de ele și când trebuie să le returneze.
Rezultatele: Elevii s-au întors la bibliotecă însoțiți de părinți, și-au procurat permise și au început să citească. Cărticelele citite sunt recomandate colegilor la “Întâlnirea de dimineață”.

Proiectul: Micul pieton

Elevii claselor I  și II au primit vizita unui prieten polițist. Prin activități atractive și interesante, copiii au învățat din ce motiv polițistul poate fi prietenul oricărui copil. Trebuie să aibă încredere în el oricând îl întâlnește: la școală, pe stradă, în intersecții. Elevii au învățat semnalele polițistului rutier, și chiar le-au exersat. Activitatea a fost interesantă, s-a dezbatut problema apariției principalelor accidente, cauzele acestora și cum le putem evita, elevii urmărind un filmuleţ foarte sugestiv în acest sens.
Copiii: Le-a plăcut să urmărească explicațiile oferite de polițistul invitat la activitate, s-au lămurit în privinţa regulilor de circulaţie prin intermediul unei prezentări animate: ,,Polițistul – prietenul meu”, iar prin vizionarea videoclipului educativ ,,Drumul colorat”au înţeles ce înseamnă să fii civilizat în trafic. Cel mai mult s-au bucurat de cadourile primite de la ,,prietenul lor polițistul”: orare, pliante și insigne.
Rezultatele: Elevii au învățat într-un mod plăcut și distractiv semne și reguli de circulație, au descoperit că pot avea încredere în polițiști. Copiii au învăţat că trebuie să traverseze strada la culoarea verde; că semaforul pentru pietoni are doar două culori roşu şi verde, pe când cel pentru şoferi are trei culori, respectiv roşu,galben şi verde; că strada se traversează doar prin locurile special destinate, adică pe trecerea de pietoni/zebra; că  trebuie să meargă cu bicicleta pe pista special marcată pe stradă şi… alte lucruri care le-au stârnit interesul.

 

prof. Mihaela Elena Rogozea

Școala Gimnazială, Arpașu de Jos (Sibiu) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mihaela.rogozea

Articole asemănătoare