Activități de codare la vârsta preșcolară

În urma participării la cursul Erasmus+ Making lessons more interesting by fun activities and ICT usage, am introdus în activitatea cu copiii activități de codare. Competențele STEM în general și de codare în special sunt o necesitate în timpurile nostre, având multiple beneficii în ceea ce privește însușirea și fixarea cunoștințelor matematice, dar și formarea și consolidarea deprinderilor de orientare în spațiu, planificare a activității, etc.  Aceste activități au un caracter de joc, sunt distractive pentru copii și constituie un bun prilej de fixare a pozițiilor spațiale și a numerației, de exersare a gândirii, creativității.  Deși sunt activități ce vizează dezvoltarea de competențe de codare, ele nu se desfășoară pe calculator.
În rândurile de mai jos, voi prezenta câteva dintre activitățile desfășurate la grupa mare, cu copii cu vârsta între 5 și 6 ani.

Roboțelul vrea să ajungă la prieteni

Competențe: comanda vocală – un pas înainte – numărarea pătratelor, respectarea comenzii primite prin executarea tot atâtor pași

Hocus-pocus, v-ați transformat într-un roboțel! Și le arătați copiilor și roboțelul de jucărie care este prietenul dumneavoastră bun. Explicați copiilor că roboțelul trebuie să ajungă la prietenul său roboțel, dar el nu poate merge singur, trebuie condus de cineva care să ii dea comenzi. Explicați că roboțelul face un singur pas la fiecare comandă și merge pe câte un pătrat.

Așezați apoi piese de puzzle mari sau pătrate de dimensiuni mari pentru a realiza un traseu din 5-10 pătrate. Așezați roboțelul de jucărie pe unul dintre pătrate, spuneți copiilor că roboțelul vrea să ajungă la prietenul său și alegeți un copil să vă spună comanda: Un pas înainte! de câte ori este nevoie pentru ca să ajungeți la roboțel. Accentuați faptul că trebuie să pășească și pe pătratul cu roboțelul, pentru ca altfel nu se întâlnește cu prietenul său. După acest joc de probă, împărțiti copiii în perechi, un roboțel și un comandant și incurajați-i să desfășoare jocul mutând roboțelul pe diferite pătrate. Aveti grijă ca apoi copiii din pereche să schimbe rolurile.

La sfârșitul activității, lăudați toți copiii pentru ca au dat comenzile potrivite astfel încât toți roboțeii să  ajungă la prietenii lor.

Roboțelul vrea să ajungă acasă

Competențe: așezarea tot atâtor săgeți câte pătrate are de parcurs roboțelul până la căsuță; respectarea codului redat prin săgeți

Așezați pătratele și puneți pe unul dintre ele căsuța. Numiți 2-3 perechi robot-comandant care să exerseze cum ajunge roboțelul la casuță cu comandă vocală așa cum au învățat în activitatea precedentă. Apoi arătati-le copiilor un roboțel și explicati că roboțelul a fost fabricat în altă țară și ca nu înțelege comenzile spuse în limba română, așa că trebuie să ii arătăm ce are de făcut, că trebuie să ii dam o comandă vizuală. Arătați copiilor cartonasele cu sageti si explicati ca fiecare sageata reprezinta un pas al robotelului si ca este foarte importanta directia in care este orientat varful sagetii. Numiti o pereche de copii care sa ajute robotelul sa ajunga la casuta folosind cartonasele cu sageti.

Dupa desfasurarea jocului de proba, impartiti copiii in perechi si exersati. Pentru aceasta, activitate sagetilor vor fi toate orientate spre dreapta.

La sfarsitul activitatii prezentati copiilor fisa de codare, explicati si demonstrati sarcina si sprijiniti copiii sa completeze prima lor fisa de codare.

Roboțelul vrea să ajungă la prosop

Competențe: așezarea tot atâtor săgeți câte pătrate are de parcurs roboțelul până la prosop; respectarea direcției de mers stânga/ dreapta; respectarea codului redat prin săgeți

Așezați pătratele și puneți pe unul dintre ele prosopul. Numiți 2-3 perechi robot-comandant care sa exerseze cum ajunge roboțelul la prosop asa cum au învățat in activitatea precedenta. Apoi solicitați alta pereche de copii, dar schimbati locul de pornire al robotelului astfel incat el sa se deplaseze spre stânga. Explicați copiilor ca roboțelul poate merge in directii diferite, cum ar fi dreapta sau stanga. Cereti copiilor sa ridice mana dreapta, sa pana mana stanga pe picior,sa se intoarca spre dreapta, stanga etc. Explicați copiilor ca in jocul acesta roboteii vor merge in stânga sau dreapta si ca trebuie sa fie atenți la direcția săgeților.

După desfășurarea jocului de proba, împărțiți copiii in perechi si exersați. Pentru aceasta activitate săgețile vor fi toate orientate spre stânga sau toate orientate spre dreapta, copiii trebuind sa stabilească direcția corecta și să numere corect pătratele.

La sfârșitul activității, arătați copiilor fișa de codare, explicați sarcina și sprijiniți copiii în completarea  fișei de codare.

Hai să culegem mere din livadă!

Competențe: așezarea tot atâtor săgeți câte pătrate are de parcurs copilul până la copac respectând direcția corectă; respectarea codului redat prin săgeți

Amplasați un șir de pătrate și așezați pe unul dintre pătrate copacul cu mere. Recapitulați cu 3-4 perechi de copii cum ajunge copilul la copac mergând un anumit număr de pătrate spre stânga sau dreapta.
Adăugați pătrate pentru a crea un careu, așezați copacul și așezați-vă dumneavoastră astfel încât direcția de deplasare să fie în jos. Solicitați un copil să așeze săgețile pentru a vă arăta drumul. Exersați deplasarea în jos spre copac cu 3-4 perechi de copii. Apoi așezați-vă astfel încât direcția de deplasare să fie în sus și solicitați unui copil să așeze săgețile pentru a vă arăta drumul. Exersați deplasarea în sus spre copac cu 3-4 perechi de copii. Exersați cu 4-5 perechi de copii schimbând sensul de deplasare sus/ jos.

La sfârșitul activității, arătați copiilor fișa de codare, explicați sarcina și sprijiniți copiii în completarea  fișei de codare.

Hai să culegem legume!

Competențe: așezarea tot atâtor săgeți câte pătrate are de parcurs copilul până la legume respectând direcția corectă; respectarea codului redat prin săgeți.

Amplasați un careu de pătrate și așezați pe unul dintre pătrate o roșie. Explicați copiilor că vor culege legume din grădina, plecând de pe un anumit pătrat și că trebuie sa fie foarte atenți la direcția de deplasare. Împărțiți copiii în perechi și exersați ajungerea la legume prin deplasare doar spre dreapta/ stânga / sus/ jos. Explicați apoi copiilor ca urmând săgeților doar ajung la legume si că pentru a le culege trebuie să folosim un alt semn, cerc pentru roșie și triunghi pentru morcov. Exersați noul cod cu 4-5 perechi de copii.

La sfârșitul activității, arătați copiilor fișa de codare, explicați sarcina și sprijiniți copiii în completarea  fișei de codare.

 

prof. Alexandra Ciocșan

Grădinița cu Program Prelungit Curcubeul Copilăriei, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandra.ciocsan

Articole asemănătoare