Utilizarea instrumentelor digitale în învățământul preșcolar

Cunoașterea platformelor și instrumentelor digitale este esențială pentru educație, mediul profesional, participarea activă în comunitate și societate. În cazul învățământului preuniversitar și nu numai, este important să înțelegem competența digitală, în egală măsură să o cultivăm și aprofundăm.

Competențele cheie sunt indispensabile, mai ales în contextul actual, deoarece ele reprezintă un pachet cu întrebuințări multiple, transferabil de cunoștințe, abilități și atitudini de care au nevoie toți indivizii pentru împlinirea și dezvoltarea personală, incluziune socială, acomodare socială și culturală. Acestea trebuie să se fi dezvoltat la sfârșitul educației obligatorii și trebuie să acționeze ca fundament pentru învățare, ca parte a educației pe tot parcursul vieții.

Această prezentare este un prim pas pentru mine, dar și pentru colegi, educatoare /profesori  pentru învățământ preşcolar  spre utilizarea tehnologiei în  învățământul preșcolar  sau pentru derularea activităților on-line cu grupa de copii. În marea majoritate a timpului, utilizarea e-tehnologiilor salvează timp și energie, captându-se ușor atenția preșcolarilor și căpătând interes pronunțat din partea părinților. Pentru alegerea instrumentelor digitale, profesorii trebuie să urmărească valențele pedagogice ale acestora, ținând cont de gradul de interacțiune, de comunicare și colaborare, de dezvoltarea competențelor. Prin complexitatea instrumentelor digitale puse la dispoziție, oferă  multiple beneficii pentru preşcolari, printre care, un mediu de învăţare mult mai confortabil, dar care necesită suportul adulţilor (al părinţilor, în cazul învăţării de acasă). Un aspect motivant pentru cadrele didactice îl reprezintă schimbul de bune practici şi asistenţă din partea colegilor, împărtășirea experiențelor și a abilităților acumulate.

În următoarele rânduri, vă prezint câteva dintre aplicaţiile și instrumentele digitale care se pot utiliza în facilitarea învățării on-line și în susținerea grădiniței de acasă  sau pentru folosirea lor la grupa de copii, pe care eu le-am creat și le folosesc.

Jocurile, testele, puzzle-urile, fișele interactive sunt aplicaţii plăcute de către copii şi de cadrele didactice doarece îşi păstrează simţul ludic și sunt cele mai utilizate la vârstele timpurii.

Platforma Jingsawplanet (www.jingsawplanet.com) este o aplicaţie care permite încărcarea unui fişier de tip text sau fotografie şi decuparea sub forme de piese de puzzle în funcţie de complexitatea dorită( de la 3 la câteva sute de bucaţi). Este o aplicaţie gratuită şi nu este obligatorie  crearea de cont de utilizator.

Liveworksheets (www.liveworksheets.com)vă permite să transformați foile de lucru tradiționale tipărite (doc, pdf, jpg ) în exerciții interactive online cu autocorecție, pe care le numim „foi de lucru interactive”. Foile de lucru interactive profită din plin de noile tehnologii aplicate educației: acestea pot include sunete, videoclipuri, exerciții de drag and drop, alăturare cu săgeți, alegere multiplă,etc., și chiar exerciții de vorbire, pe care preșcolarii trebuie să le facă cu ajutorul microfonului. Puteți să vă păstrați foile de lucru private, există o limită de 30 de foi de lucru private sau crea cărți digitale. Multe dintre foile de lucru pot fi descărcate și în format pdf (dacă autorul a permis această opțiune). Puteți descărca 10 foi de lucru pe zi, iar pentru cei care lucrează pe Google Classroom se pot atribui direct la grupa formată.

Un instrument de editare a fotografiilor este Blabberize (blabberize.com/), care creează animații vorbitoare dintr-o fotografie sau altă imagine. Răsfoiți blaburile gata făcute sau creați altele noi. Încărcați o imagine de pe computer, selectați o zonă pentru a deveni „gura” vorbitoare și înregistrați sunetul utilizând microfonul sau încărcați un fișier scurt .mp4 de pe computer, asigurându-vă că „permiteți” accesul la microfonul computerului. Îți poți povesti fotografia  în cele 30 de secunde alocate, apoi se salvează când este completă. Opțiunile includ marcarea blab-ului dvs. „matur” sau „privat” (care nu este afișat în „ultimele” pagini și în alte zone publice). Distribuiți mesajele completate prin e-mail sau încorporate într-o altă pagină web, blog sau wiki. Utilizatorii care nu sunt familiarizați cu copierea / lipirea codului de încorporare pot partaja simplu prin adresa URL a paginii blab.

Este important să ne folosim dăruirea ca profesori, iubirea noastră necondiționată pentru copii, capacitatea noastră de asimilare și  cunoaștere, de adaptare în diferite situații,  pentru  a crea lucruri noi, interesante, captivante, chiar dacă sunt din sfera e-tehnologiilor

Sitografie și exemple

wordwall.net
DOS- Educație pentru societate,,AȘA DA, AȘA NU!,,(personaje din povești)
wordwall.net/ro/resource/2648211
NUMERAȚIA ÎN LIMITELE 1-5
wordwall.net/ro/resource/2581631
Care sunt anotimpurile anului?
wordwall.net/ro/resource/2581344
www.liveworksheets.com/
SCUFIȚA ROȘIE-piramida
www.liveworksheets.com/xe1019407te
FLORILE PRIMĂVERII
www.liveworksheets.com/ml1003839bc
FRUCTELE DULCI ALE TOAMNEI
www.liveworksheets.com/hm1003393jp
SUNETUL ȘI  LITERA  G
www.liveworksheets.com/xb1002526le
POVESTEA IEPURAȘULUI DE PAȘTE-Jurnal grafic
www.liveworksheets.com/rz1555835xh
blabberize.com/
OMIDA MÂNCĂCIOASĂ-Poveste
blabberize.com/view/id/1998580
OMUL DE ZĂPADĂ-Poezie
blabberize.com/view/id/1955215
www.jigsawplanet.com/
OMIDA MÂNCĂCIOASĂ, PUZZLE
www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=14c6323fb617
SCUFIȚA ROȘIE, PUZZLE
www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2b66ff1435af
ZÂNA TOAMNA,  POVESTE
www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=047024b646a8
MĂRUL BUCLUCAȘ, PUZZLE
www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2ba7f5fc6065
FLORILE PRIMĂVERII
www.liveworksheets.com/ml1003839bc
FRUCTELE DULCI ALE TOAMNEI

 

prof. Cristina Diana Miclăuș

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1, Șomcuta Mare (Maramureş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.miclaus

Articole asemănătoare