Un proiect eTwinning de succes – „Nature – toy factory”

 eTwinning este o platformă online care permite profesorilor și elevilor din Europa să colaboreze  în proiecte educaționale. Scopul său este de a îmbunătăți competențele elevilor, de a stimula schimbul cultural și de a încuraja utilizarea TIC în educație. Profesorii se înregistrează pe platforma eTwinning și pot crea sau se pot alătura unor proiecte existente. Elevii colaborează prin diverse activități, folosind instrumente online pentru comunicare și realizare de proiecte. Acestea îi ajută să-și dezvolte competențe digitale esențiale, cum ar fi utilizarea instrumentelor online, siguranța în mediul digital și colaborarea virtuală.

Proiectele eTwinning oferă elevilor oportunități de a lucra împreună cu colegi din alte țări, de  a dezvolta competențe digitale, lingvistice și interculturale. Ele promovează înțelegerea și respectul față de alte culturi, elevii având astfel ocazia să învețe despre tradițiile, obiceiurile și limba colegilor lor din alte țări. În derularea unor astfel de proiecte este adesea utilizată o limbă străină, în special engleza, iar elevii își îmbunătățesc competențele lingvistice într-un context real și motivant.

În octombrie 2024, m-am alăturat împreună cu elevii mei din clasa a III-a proiectului eTwinning „Nature – toy factory”, alături de fondatorul proiectului – Mihaela Comănoiu Păduraru și de co-fondatorul proiectului Șahica Develi Askeroglu și de alți profesori din România, Turcia, Grecia, Macedonia de Nord, Italia și Lituania.

Scopul principal al proiectului a fost acela de a desfășura activități cu elevii pentru a-i face să înțeleagă sustenabilitatea mediului înconjurător și pentru a-i face conștienți de importanța de a nu risipi sau distruge materialele naturale pe care însă le pot folosi ulterior. Elevii au avut ocazia de a explora mediul într-un mod nou, „artistic”, și-au dezvoltat concentrarea, atenția la detalii, jocul liber, curiozitatea, lucrul în echipă. Obiectivele proiectului au fost:

  • dezvoltarea abilităților de cunoaștere și înțelegere a mediului, precum și stimularea curiozității de a-l investiga;
  • folosirea unei limbi adecvate (în limba maternă sau în limba engleză) în prezentarea unor fenomene/materiale din natură și din mediul apropiat;
  • formarea și dezvoltarea deprinderilor de îngrijire și protejare a mediului înconjurător, precum și în vederea educării unei atitudini pozitive față de acesta;
  • realizarea de creații funcționale și/sau estetice (jucării, colaje, creații artistice) folosind diverse materiale și tehnici elementare;
  • combinarea diferitelor tehnici și instrumente în vederea atingerii unui scop propus;
  • stimularea imaginației și creativității;
  • participarea la activități integrate adaptate nivelului de vârstă, la care sunt asociate elemente a expresiei vizuale, muzicale, verbale, kinestezice.

Proiectul s-a derulat din octombrie 2023 până în mai 2024. Lunar au fost organizate mai multe activități, elevii fiind principalii protagoniști de realizare a lucrărilor artistice, a jucăriilor sau chiar a fotografiilor expuse în  proiect. În luna octombrie profesorii coordonatori au colectat mai multe date privind comunicarea și colaborarea, stabilirea unor sarcini comune, a instrumentelor web2 folosite, dezbateri și întâlniri online, dar și colectarea permisiunilor părinților elevilor participanți în proiect.

În luna noiembrie 2023, a avut loc prima activitate: Depozitul de materiale – „Fabrica de jucării”. Elevii au colectat frunze, semințe, nuci, castane sau flori pe care le-au depozitat în sala de clasă pentru a fi ulterior utilizate în activitățile proiectului. Profesorii și elevii și-au făcut prezentările în proiect și s-au încărcat fotografii sau videoclipuri cu regiunea de unde este fiecare școală.

Activitatea 2 din noiembrie 2023 s-a intitulat „Bogăția toamnei”. Elevii îndrumați de cadrele didactice au construit jucării din fructele și legumele specifice zonei.

În luna decembrie, fiecare profesor a creat un logo pentru proiect, care ulterior a fost supus votului părinților și a altor membri. S-au realizat decorațiuni de Crăciun folosind conuri de brad, ghinde, nuci, castane sau alte materiale naturale. A avut loc și prima întâlnire online a elevilor, ocazie cu care am prezentat partenerilor cântece specifice sau colinde.

În luna ianuarie 2024, s-a marcat ziua de 29 ianuarie – Ziua Mondială a Puzzle-ului, elevii având o temă comună de lucru în echipă și anume scrierea unei anumite litere utilizând semințe sau alte materiale naturale. Profesorii au creat puzzle-uri online pentru elevi, aceștia având posibilitatea de a se juca la școală sau în timpul liber.

În februarie 2024, s-a dedicat o activitate Zilei Internaționale a Citirii Împreună și s-au realizat semne de carte utilizând flori și frunze presate. S-au realizat echipe de câte doi parteneri și au fost trimise prin poștă copiilor. Tot în această lună s-a marcat Ziua Internațională a Limbii Materne când a avut loc o activitate comună prin care s-a creat un acrostih cu  numele proiectului.

În 21 martie 2024, s-a sărbătorit Ziua Internațională a Pădurilor prin colaje de frunze reprezentând animale din pădure sau peisaje. Elevii au utilizat aplicația ChatterKid pentru a da viață acestor personaje, o activitate tare îndrăgită de ei în acest proiect.

În 15 aprilie 2024, s-a marcat Ziua Mondială a Artei prin activitatea „Natura – cel mai mare artist.” S-au desfășurat mai multe activități în aer liber, iar elevii au participat la un concurs de fotografie cu peisaje din natură.  Cu această ocazie avut loc o a doua întâlnire a elevilor din proiect, întâlnire online prin care și-au exprimat votul final privind fotografia aleasă.

În luna mai, s-au desfășurat mai multe activități în aer liber – jocuri de mișcare, jocuri sportive pentru a marca activitatea „Natura – locul meu de joacă”.

Rezultatele așteptate ale proiectului au fost:

  • implicarea elevilor în activități care îi ajută să înțeleagă durabilitatea mediului și conștientizarea importanței de a nu arunca sau distruge materialele naturale pe care le pot folosi ca bază pentru realizarea de lucrări artistice;
  • înțelegerea importanței colectării materialelor naturale, ca o nouă modalitate de a proteja mediul.
  • familiarizarea cu noi materiale naturale pe care elevii le pot găsi în natură, specifice fiecărui anotimp.
  • dezvoltarea creativității elevilor prin utilizarea de noi materiale naturale în obținerea de jucării sau lucrări artistice.
  • obținerea de jucării sau opere de artă fără cheltuieli sau daune mediului natural.
  • motivarea elevilor pentru a participa la proiecte internaționale.
  • înțelegerea importanței colaborării și comunicării cu partenerii pentru a obține produse finale comune.

Proiectele eTwinning oferă elevilor oportunități valoroase de învățare colaborativă și interculturală. Aceste proiecte nu numai că îmbunătățesc competențele academice  și sociale ale elevilor, dar și contribuie la dezvoltarea unei atitudini deschise și respectuoase față de diversitatea culturală. Prin integrarea eficientă a proiectelor eTwinning în curriculum, profesorii pot transforma învățarea într-o experiență captivantă și relevantă pentru elevi.

Câteva din activitățile noastre se pot vizualiza aici: www.emaze.com/@ALOQCRFWQ/proiect-etwinning

 

prof. Mariana Rodica Borzei

Liceul Tehnologic Energetic Dragomir Hurmuzescu, Deva (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mariana.borzei

Articole asemănătoare