O cerință a educației de azi este constituirea și desfășurarea de parteneriate educative în comunitatea în care crește, se dezvoltă și este educat copilul. Consilierea părinților urmărește formarea unor deprinderi, atitudini, competențe parentale și familiale; aceasta cuprinde acțiuni proiectate profesional, care își propun să sprijine familia.
Am organizat Consilierea părinților în funcție de vârsta copiilor, astfel cu părinții care au avut copii sub trei ani, am implementat cu sprijinul Asociației Ovidiu.ro – sub titlul ,,Fiecare copil în grădiniță” un set de activități care au avut ca scop: familiarizarea copiilor de 2 ani/ a mamelor, cu mediul educațional din grădiniță. Am lucrat sub coordonarea acestei asociații pentru că ne-au pus la dispoziție baza materială necesară (mapele individuale cu caiete, cărți cu povești ilustrate).
În mediul rural, mamele încă mai trăiesc cu impresia că piticii lor sunt mici și nu se descurcă singuri. La vârsta de doi ani, copilul devine independent dacă ,,i se dă voie”, dacă i se pun la dispoziție locul de joacă cu jucăriile cu care să pornească într-o călătorie de explorare a tot ceea ce-l înconjoară. Cu răbdare și cu ajutorul mamelor, am derulat aceste activități timp de unsprezece săptămâni, cu participarea copiilor o dată pe săptămână, două ore, am observat importanța remarcabilă în rândul celor mici dar și în rândul părinților.
Copilul antepreșcolar se desparte mai ușor de mamă dacă vede/ consideră că mediul în care e lăsat este sigur și-i place; deci, am organizat spațiul de intrare/holul sub forma unui traseu aplicativ distractive pe care copiii împreună cu mamele îl urmau (sărituri, atingeri, mers cu spatele, întoarceri) iar spațiul de joacă a fost împărțit pe ateliere de lucru: artă (desen, modelaj, pictură), construcții, joc de rol, știință/ experimente.
Mamele au participat efectiv la activități alături de copii și au conștientizat cât de importantă este educația preșcolară timpurie și cum se pot implica mai mult în educația copiilor lor. Au putut vedea rolul adultului/ educatoarei în acomodarea copilului la programul grădiniței și că rolul educatoarei nu este numai cel de a supraveghea copiii lăsați în grijă.
Din aceste întâlniri, părinții/ mamele s-au convins că rolul grădiniței/educatoarei nu este numai de a supraveghea copiii lasați în grijă, ci este mediul educațional și de socializare cel mai potrivit la această vârstă. Este foarte important ca să aducem fiecare copil în mediul educațional deoarece fiecare copil este o promisiune și fiecare copil are o șansă care depinde de atitudinea și acțiunea celor care îl cresc și îl educă.
Bibliografie
Ghidul de bune practici pentru educaţia timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani a fost realizat în cadrul Proiectului pentru Educaţie Timpurie Incluzivă, din cadrul Programului de Incluziune Socială cofinanţat de Guvernul României şi Banca Mondială
Curriculum pentru învăţământul preşcolar (3-6/7 ani) MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI