Un altfel de „online”

După atâtea săptămâni, în care am conviețuit cu învățarea de acasă, în online, am ajuns să prindem curaj, deci să îndrăznim să aplicăm ceea ce era nou și oarecum provocator în condițiile noii socializări. În timpul acesta, foarte scurt, am reușit să ne adaptăm cu eforturi și emoție să ajungem la sufletele copiilor în așa fel încât să îi putem surprinde și să îi ținem aproape.

Pentru o activitate integrată online, am pus în practică tehnica Tangram, pe care am legat-o, normal, de context, de interdisciplinar, de integrat. Prezentarea pe care îl voi scrie, așa cum am spus, e făcută în mod special tot ca o încercare de a fi altfel în condițiile pandemiei, în care suntem nevoiți să rămânem se pare, în continuare:

M-am gândit așa, în mare/ Ce să aleg eu, oare /Pentru o evaluare…/ Și pe față și pe dos,/ Uite așa le-am tot întors/ Și D(e)P(e) și C(e)L(e)R(e)/ Și mate și ce mai e…/ Parcă toate le atinsesem/ În online le trimisesem./ Și cum m-am apucat/ Activitate de căutat,/ Uite-așa, ce am zis, că-mi vine/ Ce ar fi, frate, să-mi propun/ Să lucrez Tangram, acum!/ Că n-a prea plăcut nicicum!/ Ce să fac, ca să  îmi iasă?/ Că-i linie tăiată pe contur,/ Pe copii nu-i prea bucur!!/ Uf! Ce treabă riguroasă,/ Să încerci de atâtea ori,/ Să vezi aceleași culori/ Întoarse și răsucite…/ Șiretlicuri chinezești…!/ Stimulare să trezești!/ După posibilități, se pare,/ Că e terapie! Oare?/ Spun mai ales cei care,/ Nu au trăit în manipulare/ Ca pe vremea știți voi cui…!/ La fel weekend-uri lui/ Erau ca ale covidului…/ Dar, asta e altă treabă,/ Las gândului că le rabdă/ Ia, să trec, aici, degrabă!/ Și așa, mi-am zis „că la AVAP/ Prea mult nu a fost postat./ Zis, dar nu e ca și făcut!/

Am purces la căutare competența care/ Stă de drept acu-n planificare/ Și vă spun că-i: Prelucrare/ De tehnici și materiale/ – O CĂSUȚĂ să realizăm/ Și în activități integrate s o adaptăm!” /Am pornit, cinstit vă spun, de la Casa de-acum/ Întrebând cum să le leg/ Pe toate într-un întreg/ Mi-a ieșit în cale un linkuț,/ De trei minute, (cam lungiț !)/ N-am tăiat, „că e drăguț!”/ Că e voce, și visare, și stele, și materiale,/ Și forme, și tot ce se dorește/ Găsim în astă poveste”./ (Sau cum se zice: „De toate este!”/ Citesc, scuze, de prin diverse!)/

Mișcând clipul „unde să îl pun?”,/ Lecția-n online să o transpun./ Scenariul să-mi iasă bun,/ Cu educația deschisă de acum…/ În case cu perdele netrase,/ Cu ecrane și boxe în pervaze,/ Cu un copil scos pe interfață./ În spate, cine știe? O gură mai țață..!./ Trebuie să
organizez diversificat/ (Și așa cum n-am judecat/ Las o rimă să ne treacă și prin ficat )/ Acasă, se învață, acum, cu un rost/ Întoarcerea la simplu și la frumos!/ Dar, cu jocul, gheața s-a spart/ Cunoștințele ne-am verificat./ Jocul perfect s-a pliat./ Cu adevărat l-am și jucat! /Pe bune, l-am și repetat!/ (Pe alocuri ușor schimbat…..):/ Un copil „l-am culcat”/ (La cameră nu s-a uitat/ Destule perechi de ochi au verificat!/ Atunci, un desen am arătat./ Copiii l-au caracterizat/ Numai nume nu i-au dat./ Căpușorul ridicat l-a și identificat/  Și perfect ne-am amuzat!/

De la niște ghicitoare,/ Am mers la anterioare/ Cu întrebări-întrebătoare/ Ne-am amintit de cutare…/ Ce desen avea și care/ mai de care cu navete spațiale,/ cu forme cuboidale,/ Curcubeie și materiale…/ Ei, acum se și făcea/ De linkul din povestioara mea-/ „Casa cu stele în podea”,/ În care steaua să stea,/ Acolo unde trebuia!/ Casa să fie prietenoasă,/ Construcție miraculoasă,/ Trainică și armonioasă,/ Lipită atent ca să iasă,/ Potrivită cu tema aleasă!/

Uite așa, le-am prezentat/ Pătratul… cel sugerat,/ Cu tehnicile de lucrat,/ Materiale de identificat./ Etapele le-am repetat/ și de construit s-au apucat./ Casă mândră au ridicat,/ Pe fond muzical și relaxant./ Chiar și nori am înălțat/ Atunci când de creație au dat/ Casa în codru au plasat,/ Pe un câmp imaculat/ Fiecare și-a imaginat/ Cu buretele luat,/ Câmp și cer ei au schimbat/ Și ca-n filmulețul dat/ La minutul indicat/ Ei au mai adăugat/ Flori și păsări sau copac/ Că și vremea s-a schimbat/ Casa adăpost să fie pentru cel care-o să vie!/ Sau deschisă pentru cel care/ motiv și declarația are!/ Așa am mai discutat/ Lucru când l-am dat gat.”/

Ș-apoi am făcut o adunaree/ Toți pe cameră călaree/ Cu desenul pe vizoaree/ Să vadă doamna învățătoaree/ Ca pus criterii de evaluaree..!/ A cui Tangram e cutare?/ Al cui astru e mai mare?/ Cine a mai pus o floare?/ De unde fumul răsare?/ Câte triunghiuri apare…/ pe
acoperiș și ce materiale/ au mai rămas la reciclare?/ Bravo! Așa, copii doamna are!!!/ Pentru mame, am mai pus/ Beneficii ș i în plus/ Două vorbe alintate/ Dinainte așa montate/ Pentru pui și activitate./ Că așa trebuie tratate,/ Simplu și cu seriozitate,/ Cu grijă să nu fie
scăpate/ Vreo competență și abilitate,/ Căci toate sunt importante/ Apoi, cu dexteritate/ Plecăm de la aparate,/ Trecând în obscuritate,/ Poate ușor exaltate./ Poate, uneori iritate./ Sperând să ne fie iertate/ Lipsa de …intensitate!/ Aa! Și nu uităm de sănătate/ Și așa mai
departe…!/

Și uite-așa, că la final/ Zic că este ideal/ „Fără nici o paranteză,/ Să treacă-n mare viteză/ Trendul asta virtual/ Și zâmbind, eventual/ Să ne îmbrățișăm amical,/ Cu brațele, cum e corect/ Și să scriem în direct,/ În bancă și în caiet,/ La școala, cum e PERFECT!!

O predare diversificată, fie și în versuri, poate aduce beneficii, facilitând învățarea.  Elevii preferă să evite din ce în ce mai mult memorizarea, alegând preluarea rapidă de informații, pe care le găsesc ușor cu ajutorul tehnologiei. O prezentare în versuri poate stimula creația, imaginația și curiozitatea. Curiozitatea este particularitatea interactivă a ființelor, ce întreține atenția, care datorită secolului vitezei e foarte puțin experimentată. Cred că  secvențe ale lecției, puse pe rime, relaxează atmosfera, incită la descoperirea de jocuri de îmbogățire a vocabularului  și de ce nu de a întreține un fond cu rezonanțe armonice, de aceea ele trebui bine plasate și cu un conținut desprins din sfera lor de înțelegere.

Am încercat în diferite momente ale activității didactice, obținând un feedback pozitiv (de exemplu, unii copii au încercat să își facă un minidicționar de rime).

Vă invit să încercați,
Cu măsură versificați
Și mereu să inventați!
La moment să prezentați,
Sigur, elevii vor fi încântați!

 

prof. Zinica Nour

Școala Gimnazială Nr. 3 I.L. Caragiale, Galați (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/zinica.nour

Articole asemănătoare