Triunghiul școală-familie-copil. Tabăra „Smart Camp”

Ȋntr-o lume ȋn perpetuă schimbare, şcoala este nevoită să se adapteze noilor cerinţe ale societăţii. Tocmai din acest motiv, triunghiul şcoală-familie-copil devine din ce ȋn ce mai important şi devine astfel necesară o cȃt mai strȃnsă colaborare. Dintre domeniile de dezvoltare pe care se bazează educaţia, domeniul dezvoltării socio-emoționale ar trebui să ne preocupe poate cel mai mult. Fără o integrare corespunzătoare şi fără o relaţionare bună cu cei din jur, viitorul adult va fi pus adeseori ȋn dificultate.  Dezvoltarea emoţională vizează ȋn special capacitatea de a percepe propriile emoţii, de a le exprima şi de a le ȋmpărtăşi cu ceilalţi. Pe de altă parte, trebuie să conştientizeze şi să răspundă şi emoţiilor celor din jur.

Tocmai ȋn acest scop am conceput şi realizat tabăra „Smart camp”, destinată elevilor de gimnaziu. Şcoala continuă ceea ce începe familia, completează, adeseori chiar şi corectează anumite aspecte.  Numeroase studii  au demonstrat că mediul de viață din copilărie influențează puternic și de durată personalitatea individului pe tot parcursul  vieţii.

Un punct de plecare ȋn stabilirea obiectivelor a fost o cercetare experimentală, am observat gradul de implicare al părinţilor ȋn managementul timpului liber al copiilor lor, dar şi preocupările pe care aceştia le au cȃnd scapă de sub supravegherea profesorilor, respective al părinţilor. Aşadar, pornind tocmai de la ideea că educabilii sunt într-o perioadă de vacantă, am considerat că o săptămână de tabără cu activități diverse, cu îndrumare, educație, ocrotire și încurajare, este bine venită. Am ales activităţi diverse, atractive  pentru ei, dar ȋn acelaşi timp educative.

Orice activitate ȋn aer liber ȋnseamnă relaxare, o stare de bine, previne obezitatea. Copiii devin mai atenţi, mai creativi, mai implicaţi. Această tabără aduce un plus calitativ vacanţei elevilor. I-am condus sub formă de joacă spre descoperirea unor cunoştinţe noi despre oraşul nostru, tainele fotografiei sau acordarea de prim ajutor. Un părinte a venit şi le-a prezentat miraculoasa lume a fotografiei, prezentȃnd toate minunaţiile care se pot realize cu ajutorul unui banal telefon sau a unui aparat de fotografiat. Totul are la bază povestea, imaginaţia, dar şi tehnologia. Sau tot părinţii au ajutat la anumite jocuri sportive ȋn calitate de arbitru, coechipier, suporter. Astfel că am avut şi participare formală a părinţilor, nu doar informală.

De asemenea, datorită faptului că în şcoala în care predau învaţă şi elevi din medii defavorizate, acestă tabară s-a dorit a fi incluzivă și am avut în vedere şi activităţi ȋn care să se simtă valorizaţi. Pentru aceşti copii, esenţial este să le oferim modele de petrecere a timpului liber, care să contracareze practicile de copiere a unor atitudini şi obişnuinţe, manifestări nepotrivite, împrumutate de la cei mai mari. Am avut şi 2 copii cu CES, care nu doar că s-au integrat perfect, dar au făcut faţă cu brio tuturor provocărilor.

Evaluarea proiectului Tabăra „Smart Camp” constă în acordarea de diploma tuturor elevilor participanţi, dar şi unele special acordate celor care s-au remarcat la activităţile propuse. S-a realizat şi un album foto digital cu tot ce s-a făcut ȋn această săptămână.

Ne dorim ca acest parteneriat şcoală-familie-elev să continue, am văzut că împreună putem  realiza  mult mai multe şi cu efecte ȋndelungate pentru elevii şcolii noastre.

Bibliografie
Ministerul Educației Naționale, Curriculum pentru educația timpurie, 2019.
Godfrey, Claff ( 2006), Parteneriat şcoală-familie-comunitate, MEC, Bucureşti.

 

prof. Carmen Andreea Varga

Școala Gimnazială Octavian Goga, Baia Mare (Maramureş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/carmen.varga

Articole asemănătoare