Together for Europe – o programă de opțional pentru clasele gimnaziale la limba engleză

În contextul unei Europe din ce în ce mai integrate, educația europeană reprezintă o prioritate fundamentală în formarea tinerei generații. Cursul opțional „Together for Europe” vine să răspundă acestei nevoi prin abordarea inovatoare a învățării despre Uniunea Europeană în limba engleză, adresându-se elevilor de clasa a VII-a.
Această inițiativă educațională se înscrie în tendința actuală de diversificare a ofertei curriculare, având ca scop principal dezvoltarea competențelor lingvistice în limba engleză prin prisma cunoașterii aprofundate a valorilor, instituțiilor și funcționalității Uniunii Europene. Prin îmbinarea metodologiei Project-Based Learning (PBL) cu Game-Based Learning (GBL), cursul propune o abordare interactivă și angajantă, care transformă elevii din receptori pasivi ai informației în constructori activi ai propriei învățări.

Programul își propune să răspundă unei duble provocări pedagogice: pe de o parte, dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză într-un context autentic și motivant, iar pe de alta, formarea unei conștiințe europene active la tinerii cetățeni. Astfel, cursul „Together for Europe” nu se limitează la transmiterea de cunoștințe teoretice, ci urmărește dezvoltarea gândirii critice, a competențelor digitale și sociale, esențiale pentru profilul absolventului de gimnaziu din secolul XXI.

Titlul cursului opțional: Together for Europe
Tipul opționalului: disciplină nouă
Durata: 1 an/1 ora/săptămână
Nivel (clasa): Clasa a VII-a
Anul școlar : 2025-2026
Autor: prof. Crișan Ana Emilia
Abilitatea pentru susținerea cursului : profesor de Limba engleză

1. Nota de prezentare/ Argument

Cursul opțional Together for Europe se adresează elevilor din clasa a VII-a. Este un curs de un an, ce urmează a fi parcurs într-o oră pe săptămână.

Acest curs urmărește să trezească interesul și plăcerea elevilor pentru limba engleză, să stimuleze curiozitatea asupra a tot ceea ce înseamnă Uniunea Europeană, valorile europene, drepturile omului, statul de drept, funcționalitatea instituțiilor europenem – Comisia Euopeană, Consiliul Uniunii Europene și Parlamentul European, cultura statelor membre UE. Totodată, prezentul curs este menit să dezvolte vocabularul, abilitatea elevilor de a se exprima oral și în scris, să cultive talentul și să dezvolte calități personale precum încrederea în forțele proprii, creativitatea, spontaneitatea, capacitatea de a comunica în limba engleză și în limba română, gândirea critică . Abordarea metodică utilizată derivă din PBL (Project-Based Learning) îmbinată cu GBL (Game-Based Learning).

Profesorul propune elevilor realizarea unui proiect/proiecte sau a unei activități ca scop final al orei de curs/orelor de curs astfel încât pentru aceștia limba engleză va deveni doar un vehicul pentru proiectul pe care îl au de realizat, în felul acesta asimilarea de cunoștințe de limba engleză se va face natural, fără presiunea evaluării tradiționale. Pentru profesor mai important va fi parcursul elevilor decât produsul final, pentru că monitorizând și asistând copiii în realizarea proiectelor, profesorul se va asigura că aceștia utilizează corect structuri comunicative în limba engleză.
Activitățile proiectate sunt menite să motiveze elevii, să stârnească curiozitatea, să-i dezvolte prin implicarea tuturor stimulilor: auditiv, visual, kinestezic. Prin aceste activități se creează un cadru favorabil exprimării personalității fiecărui elev și stimulării spiritului de echipă.

Din punct de vedere structural, programa cuprinde, pe lângă Nota de prezentare:

  • competenţe generale;
  • competenţe specifice, care sunt derivate din competenţele generale;
  • activităţi de învăţare, care reprezintă exemple de sarcini de lucru prin care se dezvoltă competenţele specifice (aceste enunţuri sunt orientative);
  • conţinuturi, care constituie baza de operare pentru dezvoltarea competenţelor specifice;
  • sugestii metodologice, care au rolul de a orienta profesorul în organizarea demersului didactic pentru a reuşi să faciliteze dezvoltarea competenţelor.

Prezentul curs opțional integrează elemente din diverse discipline și arii curriculare, urmărind astfel dezvoltarea mai multor competențe cheie relevante la nivel european, care sunt urmărite în profilul de formare al absolventului de gimnaziu, și anume:
Competența cheie 2. Comunicare în limbi străine
Competența cheie 4. Competență digitală
Competența cheie 5. A învăța să înveți
Competența cheie 6. Competențe sociale și civice
Competența cheie 8. Sensibilizare și exprimare culturală

2. Competențe generale

1. Dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză în vederea înțelegerii rolului, funcționalității și structurii Uniunii Europene
2. Dezvoltarea competențelor sociale și civice prin construirea unui comportament de cetățean activ și responsabil în context european

3. Competențe specifice și activități de învățare

1.  Dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză în vederea înțelegerii rolului, funcționalității și structurii Uniunii Europene
Competențe specifice Activități de învățare

1.1. Utilizarea cunoștințelor de limba engleză în înțelegerea textului scris și oral și dezvoltarea vocabularului corelat cu tematica UE.
• Exerciții de lectură și  de ascultare/comprehensiune a textului scris / mesajului oral
• Jocuri didactice
• Vizite virtuale ale instituțiilor UE
• Hărți interactive

1.2. Dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză și a competențelor digitale legate de rolul, funcționalitatea și structura UE
• Exerciții de comprehensiunea textului scris
• Quiz-uri interactive
• Crearea de proiecte digitale pe tematica Uniunii Europene (instituții, componență, drepturile, beneficiile și obligațiile cetățenilor, diversitatea culturală) folosind www.bookcreator.com, www.prezi.com, www.nearpod.com, prezentări powerpoint, canva sau altele asemenea.
• Realizarea de către elevi a unor quiz-uri pe diferite platforme (www.quizizz.com, www.kahoot.com, www.blooket.com, www.bamboozle.com)
• Realizarea unui compediu în format digital utilizând Publisher având ca tematică, European Countries.

2. Dezvoltarea competențelor sociale și civice prin construirea unui comportament de cetățean activ și responsabil în context European

Competențe specifice Activități de învățare
2.1. Dezvoltarea gândirii critice, argumentarea și observarea modului diferit în care fiecare persoană percepe lumea • Dezbatere pe teme cum ar fi avantajele și dezavantajele apartenenței la UE, politicile europene sau drepturile cetățenilor europeni.
2.2. Asumarea calității de cetățean european care îți exercită drepturile și responsabilitățile care decurg din această calitate • Exerciții de role play
• Campanii de informare și conștientizare a importanței unei conduite corecte sub forma de leaflet, flyer.
2.3. Dezvoltarea de calități personale precum încrederea în forțele proprii, creativitatea, spontaneitatea, capacitatea de a comunica în limba engleză și în limba română • Realizarea de podcasturi pe teme de interes European
• Realizarea unei expoziții reale și a uneia virtuale (folosind www.artsteps.com)  pentru colegii din ciclul primar și gimnazial.
• Realizarea unui site web pe www.durable.com sub deviza Together for Europe

4. Conținuturi

Domenii de conținut Clasa a VII-a
Suporturi de învățare • prezi.com/view/4dBXBzbfobuyWePsoafB/

1. Ce este UE?
– informații generale
– scurt istoric
– imn
– ziua Europei
– fondatori
– țări membre
– steaguri
– moneda
– limba oficială
– principii funtamentale

prezi.com/view/tdkFEoA33o1AgtcdEiGU/

2. Cum a luat naștere UE?
– valorile UE – respectarea demnității, libertatea, democrația, egalitatea, statul de drept, respectarea drepturilor omului
– înființarea UE
– piața liberă

prezi.com/view/EV1skEZezzBrCt319EGf/

3. Cum se iau deciziile?
– concepte cheie
– instituții- Parlamentul European, Consiliul European, Consiliul Uniunii Europene, Curtea de Justiție a Uniunii Europene

prezi.com/view/ksm0o60QqHmOTYezmpSb/

4. UE astăzi
– cetățenie activă
– dezvoltare sustenabilă
– mediu înconjurător
– sănătate
– educație – Erasmus+, eTwinning

www.durable.com

5. Bruxelles, Strasbourg, Luxembourg- City break virtual
– prezentare generală
– cultură
– importanță
– locuri de vizitat
– cazare
– transport

Sugestii de context de comunicare
• Problematizarea
• Dramatizarea
• Dezbaterea
• Concursuri
• Jocuri didactice digitale
• Joc de rol
• Proiecte
• Prezentări
• Podcast

Gramatică funcțională
• A dialoga pe teme specifice Uniunii Europene
• A face planuri
• A da instrucțiuni
• A exprima intenții
• A exprima opinii favorabile/nefavorabile

5. Sugestii metodologice

Pentru un demers didactic eficient:

  • Organizarea de activități interactive și participative pentru a stimula interacțiunea în limba țintă (dezbateri, jocuri de rol, discuții).
  • Încurajarea învățării prin proiecte de grup și individuale care să faciliteze utilizarea limbii engleze.
  • Utilizarea resurselor digitale atât de cadru didactic, cât și de elevi (platforme, aplicații, pagini web).
  • Metode de evaluare flexible (evaluarea continua, autoevaluarea, evaluarea prin proiecte).
  • Promovarea gândirii critice.
  • Abordarea interdisciplinară (integrarea altor discipline cum ar fi, istorie, geografie, educație socială).

Sugestii de evaluare:

  • Joc de rol
  • Proiect scris/digital
  • Joc digital
  • Prezentare orală

6. Bibliografie

Jinga, Ion, Uniunea Europeană în căutarea viitorului: studii europene, București (2008),

Resurse online
online.teacheracademy.eu/
Europa’s Teacher Academy – cursuri online
– Becoming an Active Citizen of the EU (Primary School)
– Becoming an Active Citizen of the EU (Secondary School)
Autori:
• Tatiana Speri, teacher trainer at Europass Teacher Academy.
• Tamara Slovinská, teacher trainer at Europass Teacher Academy.
• Elena Berizzi, teacher trainer at Europass Teacher Academy.
– Teaching the EU through Game-Based Learning
Autori:
• Riccardo Manni, teacher trainer at Europass Teacher Academy.
• Marco Fenici, Academic Director at Europass Teacher Academy.

european-union.europa.eu/index_ro
www.europarl.europa.eu/100books/ro/index.html
learning-corner.learning.europa.eu/index_ro
prezi.com/view/4dBXBzbfobuyWePsoafB    
prezi.com/view/took43TuhegBaazRl1X1  
quizizz.com/admin/quiz/67d05370d66adb21fa1372f2?searchLocale=     
quizizz.com/admin/quiz/67d71fc67586ee234de8800d?searchLocale=  
quizizz.com/admin/quiz/67d05370d66adb21fa1372f2?searchLocale=  
www.baamboozle.com/game/3113364   
www.baamboozle.com/game/3113296   

Cursul opțional „Together for Europe” reprezintă mai mult decât o simplă disciplină de studiu – este o punte către înțelegerea și asumarea identității europene în rândul tinerilor. Prin abordarea sa interdisciplinară și metodologia centrată pe elev, acest program educațional reușește să transforme învățarea despre Uniunea Europeană într-o experiență captivantă și formativă.

Combinarea învățării limbii engleze cu educația civică europeană nu doar că dezvoltă competențele lingvistice ale elevilor, ci îi pregătește să devină cetățeni europeni informați, responsabili și activi. Prin proiectele digitale, dezbaterile, jocurile de rol și activitățile collaborative, elevii nu numai că își îmbunătățesc abilitățile de comunicare, ci dezvoltă și o perspectivă critică asupra rolului lor în societatea europeană contemporană.

În era digitalizării și a globalizării, „Together for Europe” oferă tinerilor instrumentele necesare pentru a naviga cu încredere în spațiul european, pregătindu-i să participe constructiv la viitorul unei Europe unite în diversitate. Astfel, acest curs se dovedește a fi nu doar o inovație curriculară, ci și o investiție în formarea generației care va modela Europa de mâine.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Ana-Emilia Crișan

Școala Gimnazială, Viișoara (Cluj), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ana.crisan