Titularizare: Toate posturile din învățământul preuniversitar sunt titularizabile!

Văd tot mai des în mass-media afirmația că există foarte puține posturi în învățământul preuniversitar „titularizabile”. Această precizare este pe jumătate adevărată. În învățământul preuniversitar, sunt trei tipuri de contracte de muncă: pe perioadă determinată de maxim un an (profesori suplinitori), pe perioadă nedeterminată (titulari în sistemul de învățământ preuniversitar) și contract pe viabilitatea postului (titulari ”pe viabilitate”).

În aplicația națională posturile apar cu viabilitate de un an (suplinire), de patru ani (titularizare „în sistem”) și de doi ani (titularizare „pe viabilitatea postului”).

Cadrul didactic care a obținut la concursul național minim nota 7, dacă nu mai sunt posturi cu viabilitate de patru ani, își poate alege în ședința publică un post care să cumuleze ore la una, două sau trei școli. Dacă aceste ore nu sunt rezervate (directori, concediu de maternitate, etc), în primăvara anului școlar următor, conform etapelor de mobilitate a personalului didactic, se poate depune o cerere la secretariatul unităților de învățământ pentru titularizarea pe viabilitatea postului.

În urma aprobării în Consiliul de Administrație al unităților școlare, cadrul didactic devine „titular pe viabilitatea postului”. În anul școlar următor, în aplicația națională, postul apare cu viabilitate de 2 ani (propus pentru „titularizare pe viabilitate”). Pentru profesorii debutanți, condiția este ca în anul școlar următor să obțină definitivarea în învățământ.

Cadrul didactic titular pe viabilitatea postului poate să rămână așa până până la retragerea din activitate. Dacă numărul de ore din școală se reduce, cadrul didactic titular pe viabilitatea postului este primul care își pregătește dosarul pentru a participa la etapa de mobilitate pentru completarea normei. Are dreptul să participe și la etapa de pretransfer.

Profesorul titular pe viabilitatea postului  are aceleași drepturi ca și cadrele didactice titulare în sistemul de învățământ preuniversitar. Singura diferență este că în cadrul ședințelor publice pentru completarea normei didactice, transferul, pretransferul, etc. ordinea alegerii posturilor este următoarea: toți titularii în sistem în ordinea punctajului apoi titularii pe viabilitate în ordinea punctajului.

Pentru a deveni profesor titular în sistem (dar nu este obligat și nici nu își pierde postul), cadrul didactic titular pe viabilitate solicită Consiliului de Administrație al unității școlare să certifice viabilitatea postului de patru ani, participă la un examen național și dacă obține minimum nota 7, devine titular în sistemul de învățământ preuniversitar.

Concluzie: toate posturile libere din învățământul preuniversitar sunt titularizabile! Este nevoie de o demonstrare a competențelor din partea cadrului didactic și corectitudine din partea Consiliilor de Administrație ale unităților de învățământ. Dacă nu există motive obiective: viabilitate sub 2 ani demonstrată, calificativ scăzut sau sancțiuni disciplinare, în urma contestației depuse la Inspectoratul Școlar Județean hotărârea Consiliului de Administrație care nu respectă prevederile metodologice este anulată.

Resurse web
www.edu.ro/sites/default/files/_fi%C8%99iere/Legislatie/2023/OME_%206877_2023.pdf

 

prof. Claudiu-Dan Conțiu

Școala Gimnazială, Călărași (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/claudiu.contiu

Articole asemănătoare