Temele pentru acasă. Scurt raport de cercetare

În perioada decembrie 2019 – ianuarie 2020, am realizat o cercetare a cărei problemă și-a propus să investigheze efectele temelor pentru acasă asupra dezvoltării sociale a elevilor de clasele I-IV.

Ipotezele de cercetare au fost următoarele:
I1: Elevii din clasele I-IV care nu au teme pentru acasă cu un nivel crescut de complexitate comunică mai mult cu membrii familiei față de aceeași categorie de elevi care au teme pentru acasă cu un nivel crescut de complexitate
I2: Există o diferență semnificativă în interacțiunile cu prietenii (covârstnicii), între elevii care au teme pentru acasă cu un nivel crescut de complexitate și cei care nu au astfel de teme.

Ca instrument, am folosit un chestionar ce și-a propus să investigheze poziţionarea părinților în raport cu diverse aspecte legate de temele pentru acasă. Părinții au fost rugați să răspundă cu sinceritate la întrebările adresate. Confidenţialitatea răspunsurilor  şi a identităţii acestora au fost asigurate.

Cercetarea s-a derulat în cadrul cursului Metodologia Cercetării Educaționale la care au participat studenţii Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei (Universitatea din Bucureşti), Secţia Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, an II.

Am aplicat acest chestionar pe 16 părinți ai elevilor de la Școala Gimnazială George Călinescu- clasa a III-a C. Toți cei solicitați au răspuns pozitiv invitației. După aplicarea chestionarelor, am încărcat datele într-un tabel, urmând să realizez grafice și să le interpretez.

Majoritatea părinților vorbeau despre faptul că își doresc mai puține teme pentru copiii lor, dar și mai ușoare, deoarece, acolo unde aceștia nu știu,  îi pun pe părinți să lucreze. De cele mai multe ori, părinții nu au timp sau nu știu să rezolve exercițiile de la temă, iar elevii sunt certați la școală. O parte dintre ei au spus că nu își doresc deloc teme pentru acasă. Toți au spus că gradul ridicat de dificultate al temelor influențează relațiile cu covârstnicii întrucât elevii nu mai au timp pentru joacă.

Am observat că toți părinții chestionați au menționat că își lasă copiii în fața calculatorului/ tabletei/ televizorului, majoritatea timpului. Consider că această atitudine a lor nu este potrivită. Aș opta spre a lăsa copilul să iasă afară, la joacă, cu prietenii. Tot ei au declarat că timpul petrecut pentru teme diminuează timpul liber pe care și-l doresc a-l petrece împreună, altfel.

Concluziile preliminare la care am ajuns au fost că părinții nu petrec destul timp cu copiii lor, nu doar pentru teme, ci în general. Aceștia îi ajută la lecții în mică măsură. Elevii sunt lăsați în fața calculatorului/ tabletei/ televizorului destul de mult timp, în comparație cu timpul petrecut alături de prieteni, afară. Privind mai departe, acest lucru se resimte în relațiile din clasă. Majoritatea conflictelor apar din cauza faptului că nu există o bună comunicare.

Aș mai repeta această experiență, deoarece am aflat păreri diverse, noi și am comunicat altfel cu persoanele chestionate, încercând să am un punct de vedere neutru.

 

prof. Alexandra Brahă

Școala Gimnazială Nr. 148 George Călinescu (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandra.braha

Articole asemănătoare