Tehnici de NLP pentru profesori

Fiecare ne punem întrebări asupra propriului mod de gândire, ne observăm emoțiile, ne analizăm acțiunile și comunicăm cu noi și cu cei din jurul nostru. Ca profesori, avem privilegiul de a lucra cu suflete și minți, dar, în același timp, o misiune foarte importantă, căci putem schimba comportamente. Dincolo de informațiile științifice comunicate, suntem, pentru elevii noștri, cineva cu autoritate care le poate genera identități și pentru care are valoare ceea ce transmitem. Consider că NLP ne ajută în formarea noastră profesională.

Dar ce este NLP?  NLP- Neuro Linguistic Programming (Programare Neuro-Lingvistică) este un concept relativ recent care operează cu modele de gândire. Bazele au fost puse de Richard Bandler si John Grinder și facilitează schimbarea personală. NLP pornește de la câteva premise:

1. Harta nu este teritoriul.
2. Oamenii răspund în conformitate cu hărțile lor.
3. Nu putem să nu comunicăm.
4. Corpul și mintea noastră se influențează reciproc.
5. Persoana nu este același lucru cu comportamentul.
6. Persoana cea mai flexibilă exercită cea mai mare influență asupra sistemului.
7. Rezistența înseamnă lipsa raportului.
8. Valoarea unei comunicări este dată de răspunsul primit.
9. Nu există eșec, există numai feedback.
10. Dacă ceva nu merge, fă altceva.
11. Întotdeauna facem cea mai bună alegere.
12. Orice acțiune are la bază o intenție pozitivă.
13. Avem toate resursele care ne sunt necesare sau le putem crea.

Harta mentală reprezintă modul nostru de gândire, iar ceea ce se întâmplă în mintea nostră în legătură cu un eveniment, include doar percepția noastră despre acel eveniment și nu include evenimentul. Ceea ce noi gândim nu este 100% realitatea. Fiecare om trăiește conform cu harta lui mentală pe care la început au configurat-o părinții, apoi profesorii și toți cei care au avut autoritate asupra noastră. O hartă ne arată drumul spre destinație, dar dacă am primit o  hartă greșită, nu vom reuși să ajungem unde ne-am propus. Mintea face ca hărțile să fie o copie inexactă a realității. In relația cu ceilalți, toți avem dreptate, căci fiecare răspunde în funcție de propria hartă mentală. Adevărul tău este diferit de adevărul meu.

Comunicarea este o componentă importantă a actului didactic. Când comunicăm cu o altă persoană îi percepem răspunsul și reacționăm cu propriile noastre gânduri și sentimente. Comunicăm prin cuvinte, tonul vocii, postură, gesturi, expresii. Nu putem să nu comunicăm, o facem măcar nonverbal. Relațiile le creăm prin ceea ce facem și felul în care gândim. Pentru a putea exersa o oarecare influență în orice relație trebuie să ne raportăm la celălalt.  Conștientizând acest aspect, cu siguranță vom reuși un raport cu elevii. Raportul presupune influență reciprocă și respect. Cum inițiem acest raport ? Interesându-ne sincer de acea persoană, fiind curioși în legătură cu cine este de fapt sau cum gândește, dorind să vedem lumea din punctul ei de vedere( din „papucii” ei). Abilitățile de raportare vor facilita comunicarea și vor contribui la eliminarea conflictelor. Pacingul și leadingul sunt chei de a construi relații.

Pacingul este procesul de a urma, de a egala respirația, postura, mișcarea, tonul vocii și tempoul unei persoane pentru a dezvolta un raport. Este ca un dans în care fiecare partener răspunde la mișcările celuilalt prin propriile mișcări. Leadingul  se realizează în momentul în care și celălalt adoptă gesturile făcute de noi. Totodată înseamnă preluarea de idei și de convingeri de la celălalt.

Ne confruntăm cu numeroase probleme create de elevi pe care îi definim în funcție de comportament. În realitate nu știm tot despre o persoană, dar punem cu ușurință etichete. Omul are o infinitate de comportamente, deci persoana nu este același lucru cu comportamentul. A nu judeca un comportament nu înseamnă a accepta comportamentul. Putem să luăm atitudine transmițând emoția pe care ne-a produs-o acel comportament. ( Acest comportament al tău mă face să mă simt …)   Emoția este combustibilul comportamentelor noastre, iar prin NLP putem face schimbări.

Rezolvarea problemelor generează schimbare. Dacă am căuta însă darurile și nu problemele, ne-am privi altfel elevii. În spatele oricărui comportament există o intenție  pozitivă. Așadar nu există elev rău. Dacă reușim să analizăm intenția și nu acțiunea, realizăm o abordare obiectivă. De multe ori, transmitem formulări negative și nu înțelegem de ce nu obținem un efect pozitiv. Aceste formulări au impact asupra încrederii de sine. Nu mai vorbi ! Nu te întoarce la bancă ! Nu te mai juca pe telefon !  Transformându-le în enunțuri pozitive se îmbunătățește mult comunicarea.

Există un set de modele lingvistice în NLP ce ajută în comunicare pentru a elimina tiparele de limbaj- ștergerile, generalizările și deformările. Prin întrebări se clarifică sensul informației, se identifică limitele și se elimină. De ce prin întrebări ? Pentru că nu putem să nu răspundem la o întrebare.

  • Ștergerile: -Nu pot! – ce anume nu poți ? Nu mă lasă în pace !- cine, mai exact, nu te lasă în pace ? Nimănui nu îi pasă. –cui nu îi pasă ? M-am gândit.- la ce anume te-ai gândit ? Asta e prea dificilă. – prea dificilă comparativ cu ce anume ? Este greșit să plângi. – când e greșit să plângi ?  Evident că nu voi reuși.- Mie nu îmi este evident. Ce te face să crezi că nu vei reuși.
  • Generalizările: Toți râd de mine. –chiar toți ? Nu există nimeni care să nu râdă ?, Băieții sunt agresivi.- Toți băieții ?  Nu ai cunoscut pe nimeni care să nu fie agresiv ?  Nu pot să le spun părinților. De ce îți e teamă ? ce anume te împiedică ? cum ar fi dacă ai putea să le spui ? Trebuie să plec acum.- ce te obligă să pleci ? Nu trebuie să fac greșeli. Presupunând că ai putea să faci, ce s-ar întâmpla?
  • Deformările: Îmi este teamă. –ce anume te sperie ? Se ia de mine tot timpul . –ce te face să crezi asta ? Mereu nu își face temele, ( așadar) nu îi pasă.- chiar crezi că dacă nu își face temele înseamnă că nu îi pasă ? Faptul că nu își face temele ar putea însemna și altceva ? Sunt supărat din cauza ta. –ce anume ai făcut să te superi din cauza mea ? Cum aș putea eu forța să te superi ? Este obligatoriu să te simți supărat ? De ce trebuie să îți repet ca să înțelegi? –chiar trebuie să îmi repeți ca să înțeleg? Chiar crezi că niciodată nu înțeleg ? ce anume ar trebui să înțeleg?

Dacă înțelegem aceste principii, realizăm cât de mare influență putem avea în formarea elevilor noștri. Schimbarea presupune cunoașterea structurii de gândire a celor cu care comunicăm. Persoana cea mai flexibilă exercită cea mai mare influență asupra sistemului, așadar să fim noi schimbarea pe care o dorim în sistemul educațional. Ne putem învăța elevii că respectul de sine, încrederea, motivația, creativitatea sunt însușiri pe care le pot deprinde în școală. Elevii dispun de toate resursele de care au nevoie pentru a-și îmbogăți hărțile mentale și pentru a descoperi diferența dintre eșec și succes. NLP este un mod de viață al oamenilor de succes prin care dobândim independent inteligența emoțională și prin care comunicăm persuasiv.

Bibliografie:
Steve Andreas, Charles Falkner, NLP și succesul, Editura Curtea Veche, București, 2008.

Notă: Acest text a fost publicat de autoare și în revista Casei Corpului Didactic Constanța: Dynamis. Creativitate și inovație didactică. Nr. 4/2017. Online: http://www.ccdconstanta.ro/download/DYNAMIS-2017.pdf

prof. Crina Martinescu

Colegiul Național Mircea cel Bătrân, Constanța (Constanţa) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/crina.martinescu

Articole asemănătoare