Tehnici alternative de învățare în contextul actual

În contextul transformărilor rapide ale societății contemporane și al evoluției tehnologice accelerate, sistemele educaționale tradiționale se confruntă cu provocarea de a răspunde nevoilor diversificate ale elevilor din secolul XXI. Educația nonformală emerge ca o alternativă complementară esențială, oferind oportunități de învățare flexibile și adaptate realităților actuale. Prezentul articol explorează diverse tehnici alternative de învățare care depășesc cadrul curricular clasic, analizând modalitățile prin care activitățile extracurriculare, programele digitale și inițiativele comunitare contribuie la dezvoltarea competențelor transversale și la formarea unor cetățeni activi și adaptabili. Prin examinarea acestor abordări inovatoare – de la platformele de comunicare online la atelierele creative și activitățile outdoor – se urmărește identificarea strategiilor pedagogice care pot îmbogăți experiența educațională și pot răspunde mai eficient provocărilor lumii moderne.

„Educaţia înseamna a învăţa ceea ce n-ai ştiut niciodată că nu ştii.” – Daniel J. Boorstin

Activități extracurriculare – unitățile de învățământ oferă programe de educație nonformală precum: excursii, proiecte sociale și culturale, acțiuni ecologice, cercuri pe discipline, programele Școala Altfel și Săptămâna  Verde.

Comunicare în mediul online  – prezența online face deja parte din rutina digitală a tinerilor, și nu numai, iar educația pe tema comunicării în mediul online este puțin abordată la școală. Dar nu trebuie să lipsească din educația nonformală, cursuri precum Digital Discovery  care ajută elevii să învețe cum să fie prezenți online în siguranță și să poată identifica sursele de pericol. Un profesor sau coordonator poate desfășura educația nonformală cu ușurință în mediul online folosind: dezbaterile –  metodă eficientă prin care se pot prezenta ideile asupra unei teme (pe lângă dezvoltarea competențelor de comunicare, ajută foarte mult la vorbitul în public, lucru pe care majoritatea oamenilor îl fac cu dificultate); improvizația – este nevoie de multă creativitate și spontaneitate, pentru a duce la final mini-sceneta, care trebuie prezentată; ateliere conversaționale – discuții libere legate de anumite subiecte propuse ( concepute pentru învățarea limbilor străine); biblioteca vie – oameni specializați într-un domeniu sau cu experiențe ample de viață, vin și își spun povestea de viață, după care  cei care le-au ascultat povestea, pot pune întrebări; mentorat sau life coaching – mod prin care cineva cu o experiență mai vastă îi îndrumă pe „învățăcei” (cei care doresc să afle mai multe informații să poată avea la cine apela); expoziții virtuale – artiștii pot trimite imagini cu lucrările, pe care le-au realizat, și care vor fi publicate pe un site sau platformă special realizată cu scopul de a „expune” lucrări de artă.

Cursuri de programare jocuri –  tinerii descoperă culisele jocurilor preferate pentru a învăța să creeze unele proprii folosind cunoștințele obținute de la orele de matematică, informatică.

Cursuri video – pasiunea pentru foto-video este una de viitor într-o lume dominată de vizual iar cadrul tradițional oferă posibilități limitate de explorare a acestui talent.

Cluburi sportive – include educația fizică în programul de formare; practicarea de sporturi vine cu beneficii deja cunoscute, amintim doar câteva precum – îmbunătățește concentrarea și atenția, crește încrederea în sine, combate depresia și anxietatea.

Activități outdoor –  în aer liber sunt esențiale pentru o dezvoltare armonioasă, mai ales în vremurile actuale în care ne petrecem timpul în fața unor ecrane și avem nevoie să ne deconectăm.

Acțiuni ecologice – au căpătat amploare în ultimii ani și sunt o bună ocazie pentru tineri, dar și adulți, să observe impactul omului asupra mediului și să se implice activ pentru a aduce o schimbare în comunitatea lor.

Ateliere de creație  – înclinația către creație, fie că vorbim de haine, tablouri, sculpturi, aplicații sau chiar roboți poate fi explorată cu succes prin participarea la ateliere sau cursuri.

Ateliere de teatru și actorie – ajută tinerii să-și dezvolte abilitățile de exprimare și comunicare, de vorbit în public, de lucrat într-o echipă; Sunt o bună ocazie pentru tineri să descopere diverse roluri din domeniul artistic – actor, scenarist, regizor, inginer de sunet sau lumini.

Zilele porților deschise – unele companii și instituții organizează evenimente cum sunt zilele porților deschise în care publicul are ocazia să arunce o privire asupra întregului proces de producție sau funcționare. Sunt o bună sursă de informații despre domeniile de interes și o ocazie să descoperi lucruri noi.

Diversitatea tehnicilor alternative de învățare prezentate demonstrează că educația contemporană nu mai poate fi limitată la spațiul tradițional al clasei de curs. Implementarea acestor abordări nonformale – de la activitățile digitale la inițiativele comunitare și creative – oferă elevilor oportunități autentice de dezvoltare holistică, favorizând atât achiziția de competențe specifice, cât și formarea abilităților transversale esențiale pentru navigarea într-o societate în continuă schimbare.

Prin integrarea strategică a acestor metode în ecosistemul educațional, se poate realiza o sinteză benefică între rigorile academice și provocările practice ale vieții cotidiene. Astfel, educația nonformală se configurează nu doar ca o completare a curriculumului oficial, ci ca o componentă fundamentală în procesul de formare a unor indivizi autonomi, creativi și responsabili social, capabili să răspundă constructiv cerințelor unei lumi globalizate și digitalizate.

 

prof. Camelia Lefter

Școala Gimnazială Nr. 2, Cernavodă (Constanţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.lefter