Tablete în școli, în atenția profesorilor

Timp de mulți ani, diferite țări au încercat să introducă tablete în școli, fie pentru ca elevul să lucreze cu profesorul, înlocuind manualele clasice, fie pentru a elimina cu totul profesorul. Unele țări au reușit să facă acest lucru, altele nu. Este țara noastră pregătită pentru această nouă abordare a predării?

Recent, Jamaica a cheltuit peste 2 miliarde de dolari pentru a furniza tablete în toate școlile pe o perioadă de câțiva ani. Majoritatea grădinițelor și școlilor primare au primit tablete, în timp ce gimnaziile și liceele vor urma în curând în următorii ani. Ministrul educației a explicat că „obiectivul este să se asigure că există suficiente informații despre tehnologie în școli, în special în stadiile incipiente, pentru a obișnui copiii din Jamaica cu tehnologia de bază”. Ministrul a mai spus că „acesta este un pas important pentru a dezvolta corect scrisul și matematica la o vârstă fragedă pentru a ajunge la același nivel cu alte țări dezvoltate”.

În alte zone, precum Silicon Valley, s-a încercat o abordare diferită. Școala în care toți angajații Google, Intel și ai altor companii își trimit copiii a primit, de asemenea, o cantitate masivă de tablete. Dar aici, nu există profesor, elevii vor învăța doar folosind tablete. Aceasta este o abordare foarte controversată, deoarece majoritatea oamenilor cred că excesul de tehnologie și lipsa de activitate fizică vor avea un impact negativ asupra copiilor. Testele au confirmat că nu există nicio diferență între copiii care au studiat doar folosind o tabletă și cei care au avut un profesor adecvat.

După cum știți cu toții, Asia are cei mai dezvoltați copii și studenți din lume. Chiar dacă majoritatea oamenilor de știință occidentali încearcă să convingă pe toată lumea că tabletele sunt o idee bună, școlile din Asia au avut un regim strict când vine vorba de tehnologie în școli. Abordările de modă veche atunci când vine vorba de predarea matematicii au avut mult succes, copiii chiar și sub 10 ani sunt mult, mult mai rapizi decât copiii occidentali la calcule simple și chiar mai complexe.

Restricționarea tehnologiei nu este o sarcină ușoară, de exemplu profesorii de la o școală din Londra restricționează copiii sub 12 ani să folosească orice tehnologie, telefoane, tablete, chiar și să se uite la televizor. Ei cred că multă interacțiune cu tehnologia, în special cu internetul, le limitează creativitatea. Ei au declarat că „luarea deciziilor și concentrarea sunt abilități mult mai importante decât trecerea pe un iPad sau să știi să folosești Excel”. De asemenea, interacțiunea umană, crede ei, este mult mai importantă decât orice cunoaștere tehnologică existentă.

Nici la noi tehnologia nu este foarte binevenită în clasă, copiilor și elevilor le este interzis în mare parte să aducă telefoane în școli. Unele clase necesită un ecran sau un proiector, dar asta este în mare parte o dotare și atât. Nu vezi profesori explicându-și orele folosind metode mai noi și mai îmbunătățite foarte des. Luați fizica de exemplu, veți vedea adesea un profesor folosind dotări învechite pentru a explica un fenomen, dar aproape niciodată nu veți vedea un profesor folosind o prezentare pe ecran pentru a face același lucru, nu doar mai ușor ci, din punctul de vedere al elevului, mult mai distractiv și interactiv.

Indiferent de ce, vor exista dezacorduri în ceea ce privește modul în care ar trebui utilizată tehnologia în școli. Unii vor spune mereu că nimic nu poate înlocui un profesor, pe care nu-l poți face o mașină care predă perfect și că interacțiunea umană este strict necesară pentru a învăța corect lucrurile. Dar vor exista exemple în care tehnologia este răspunsul cel mai bun, trăim într-o lume plină de ea, iar refuzul copiilor accesul la tehnologie le poate limita capacitățile odată ce ajung la o anumită vârstă și jobul sau hobby-ul lor implică mult.

Cred că trebuie să existe un anumit echilibru între cele două părți, ar trebui să le oferim copiilor și studenților suficient acces la tehnologie, astfel încât ei să știe cum să folosească fiecare gadget existent, dar nu prea mult acces, astfel încât să nu mai acorde atenție la ceea ce este cu adevărat important: obținerea unei educații adecvate.

Bibliografie
1. https://sbedirect.com/en/blog/article/tablets-at-school-what-impact-and-how-to-secure-them.html

 

prof. Mădălin Podgoreanu

Școala Gimnazială, Gherăseni (Buzău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/madalin.podgoreanu

Articole asemănătoare