Sustenabilitate și durabilitate prin proiectul eTwinning „Building the new Normal”

Provocările cu care se confruntă școlile de astăzi în ceea ce privește sustenabilitatea sunt rezumate în următoarele întrebări: Cum poate fi transferată sustenabilitatea în mediul școlar? Care este mediul școlar ideal? Pot elevii să devină agenți ai schimbării în propriul lor mediu? Pentru a răspunde acestor întrebări, în anul școlar 2022-2023, alături de școlile partenere din Ungaria, Italia, Franța, Grecia, am inițiat și derulat proiectul eTwinning „Building the new Normal”. Câteva dintre competențele cheie dobândite de elevi pe parcursul derulării proiectului sunt: cetățenie, conștientizare și exprimare culturală, competențe digitale, competențe antreprenoriale, competențe de dezvoltare personală și de a învăța să înveți.

Conceptul principal al proiectului se bazează pe principiile inițiativei New European Bauhaus, care utilizează durabilitatea ca un termen mai larg care include durabilitatea mediului, îmbogățirea culturală și estetică și incluziunea prin dezvoltarea dialogului. Proiectul și-a propus să inițieze elevii în cunoașterea și aprecierea principiilor durabilității, să-i facă conștienți și să-i motiveze în a avea un rol mai activ în mediul lor școlar, care să-i inspire să devină cetățeni globali responsabili și activi.

„Mediul ideal de școală durabilă” a fost sarcina colaborativă în care, folosind Dall-e 2 sau Craiyon, elevii au realizat o imagine a mediului școlar ideal care a fost încărcată într-un document colaborativ Google Docs, unde un alt elev participant la proiect a avut sarcina de a-i găsi un nume sugestiv. Elevii și-au exprimat creativitatea și viziunea cu privire la școala ideală, colaborând cu partenerii de proiect. Prezentarea colaborativă obținută a fost unul din produsele finale ale proiectului.

Sarcina ”Să lucrăm împreună și să devenim agenți ai schimbării!” a avut la bază principiile inițiativei New European Bauhaus. S-au constituit echipele de elevi care au identifica lucrurile pozitive realizate de școlile lor referitor la durabilitate, incluziune, arte, educația de calitate. Au fost evidențiate și problemele cu care se confruntă școala, iar în final, elevii au încercat să ofere o soluție de îmbunătățire la problema unei echipe partenere. S-a realizat un schimb permanent de opinii între elevi cu privire la modul în care școlile partenere aplică aceste principii. Sarcina a fost realizată în documente colaborative Google Docs din care s-au obținut la final 4 produse finale sub forma unor reviste realizate în Calameo.

Pe lângă activitățile colaborative lunare, am avut și două videoconferințe pe Teams cu partenerii de proiect. Prima videoconderință a avut ca scop celebrarea SID 2023. Elevii au făcut schimb de idei cu partenerii din proiect și au juca diferite jocuri pe tema SID.  În cea de-a doua videoconferință, elevii participanți la proiect au avut pregătit de către cadrele didactice un mystery box game pe tema sustenabilității. Elevii au colaborat și intrat în competiție cu scopul desemnării echipei câștigătoare.

Produsele finale ale proiectului:

Prezentare colaborativă:
https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vTlR014A-LbyI82AxZYZQb2468hIKk8F5iZUKgZ2MkspU4et5vgb_vZxUztnBBn-VIhN2KVmSC1raE9/pub?start=false&loop=false&delayms=3000&slide=id.p

REVISTE PROIECT – sarcini colaborative
https://www.calameo.com/read/006303288c20fdb2cb3ca
https://www.calameo.com/books/006303288c50b8ff8d018
https://www.calameo.com/books/007419447bdd0bb05b6d1
https://www.calameo.com/books/007419447512f1829468d

 

prof. Alexandrina-Corina Rus

Colegiul Național Petru Rareș, Beclean (Bistriţa-Năsăud) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alexandrina.rus

Articole asemănătoare