Sub umbrela Erasmus – formare și implementare de competențe prin proiect eTwinning (Green Math with STEM)

Formarea în domeniul noilor tehnologii este o necesitate în contextul digitalizării sistemului educațional datorită provocărilor societății contemporane ca urmare a avântului tehnologic în toate domeniile de activitate. Formarea pentru meseriile viitorului presupune ca elevii să dobândească cele opt competențe cheie, dintre care una este cea care se referă la competențe digitale, necesare atât pentru a putea dobândi competențe în toate domeniile școlare, dar și pentru a deveni creatori de conținut.

În cadrul cursului Erasmus+ „Building Digital Skills for Educational Success” desfășurat în Catania, Sicilia în februarie 2025 am dobândit competențe privind:

  • competențele digitale ale elevilor – competențe cheie în învățare și viitoarea viață profesională;
  • cetățenia digitală: alfabetizare, gândire critică și responsabilitate;
  • dezvoltarea abilităților digitale în cadrul curriculumului;
  • crearea de condiții optime folosind tehnologie de ultimă generație (Aula senzoriale Snoezelen);
  • realizarea de lecții atractive și moderne utilizând noile tehnologii (de ex.: Aula Miri imersive)
  • aplicații AI ( de ex. Llamagen.ai, suno.ai si hailuoivideo.ai)

Formarea în domeniul noilor tehnologii coroborată și cu utilizarea unor medii moderne de învățare care permit dobândirea de noi competențe într-un mod creativ și critic s-a împletit foarte bine cu activitățile desfășurate cu elevi de clasa aVII-a în proiectul eTwinning „Green Math with STEM”.

Partenerii în proiect sunt din: Turcia, Serbia, Bosnia-Herțegovina, Italia și România. Proiectul eTwinning a fost gândit ca o continuare a proiectului Erasmus + KA210-SCH, numit „GreenMath with STEM” cu scopul de a forma cunoștințe și atitudini privind schimbările climatice prin integrarea lor la disciplinele STEM. Astfel elevii au dobândit prin intermediul noilor tehnologii abilitățile de a determina cauzele și consecințele schimbărilor climatice cu ajutorul interpretării unor diagrame, infografice, utilizând metode inovatoare.

Pentru mine și elevii pe care i-am coordonat a reprezentat o oportunitate de a continua demersul de conștientizare în rândul tinerei generații privind protecția mediului și a consecințelor induse de schimbările climatice (anul trecut am participat la cursul de formare Erasmus +, „Green skills – Through Student Centered Approaches” în care am dobândit competențe verzi). Deci, acest proiect eTwinning a contribuit la activități de tip follow-up pentru mobilitatea de anul trecut.

Activitățile desfășurate au fost variate (propuse/votate atât de cadrele didactice implicate în proiect cât și de elevi) și au condus la îmbunătățirea experienței de învățare prin intermediul materialelor didactice interactive, dar și la dobândirea de către elevi a unor competențe digitale noi, respectiv utilizarea celor deja formate în realizarea de prezentări (documentare online), activități practice etc. Logo-ul proiectului a fost votat prin intermediul: www.tricider.com/brainstorming/2jntnVFNvXR .

Proiectul s-a desfășurat pe parcursul anului școlar 2024-2025 cu activități specifice pentru fiecare lună în parte:

• Octombrie: Stabilirea proiectului, formarea structurii de parteneriat, formarea grupurilor de comunicare a proiectului, pregătirea schiței procesului de lucru al proiectului;

• Noiembrie:  Prezentarea profesorilor și a elevilor, partajarea informațiilor de contact ale profesorilor, obținerea documentelor de permisiune pentru elevi și părinți (acorduri GDPR), adăugarea elevilor în Twinspace, profesorii pregătesc un logo pentru proiect,  votarea logo-ului proiectului, realizarea unui chestionar de pre-evaluare a proiectului pentru elevii și profesorii implicați, elevii pregătesc postere pentru proiect, crearea de panouri de promovare a proiectului în școli, distribuirea sarcinilor între parteneri,  publicarea activităților proiectului pe diverse platforme, organizarea unei întâlniri introductive cu profesorii și elevii (google.meet);

• Decembrie: Verificarea listei de activități pentru luna noiembrie și eliminarea deficiențelor, pregătirea raportului de proiect pentru luna noiembrie, votarea logo-urilor proiectelor noastre și anunțarea rezultatelor,pregătirea videoclipului de promovare a proiectului, organizarea unei întâlniri introductive cu elevii, votarea pentru a determina instrumentele web2.0 care vor fi utilizate în activități, crearea de materiale didactice  din materiale reciclate pentru cursul nostru;

• Ianuarie: verificarea listei de activități pentru luna decembrie și eliminarea deficiențelor, realizea raportului de proiect pentru luna decembrie, crearea de mesaje personalizate de Anul Nou cu tema schimbărilor climatice cu Chatterpix, pregătirea calendarului de Anul Nou cu Canva (un colaj foto cu mesaje de Anul Nou, un slogan care reunește schimbările climatice și matematica și un colaj foto cu mesaje de Anul Nou vor fi încărcate în calendar), implementarea ideii elevului care a primit cele mai multe voturi la votul Tricider pentru „Ideile elevului” (un elev pe nume Çınar de la Școala Gimnazială Hasan İçyer a fost ales ca prima idee, primind cele mai multe voturi la votul Tricider. Ideea lui Çınar este „Pregătirea unui desen animat, a unei imagini, a unui poster, a unei povești, a unui videoclip sau a unei prezentări pentru a atrage atenția oamenilor asupra schimbărilor climatice și a-i conștientiza”, prezentarea lucrărilor pregătite de elevi (desene animate, imagini, postere, povești, videoclipuri, prezentări) în limba engleză altor parteneri în cadrul întâlnirilor online;

• Februarie: verificarea listei de activități din ianuarie și corectarea oricăror deficiențe, crearea raportului de proiect din ianuarie, organizarea de întâlniri lunare cu partenerii proiectului, crearea cântecului proiectului, asigurarea participării elevilor, profesorilor și părinților la evenimentele „Ziua Siguranței pe Internet” prin intermediul adreselor de internet, Natasa Vrapcevic (ambasador eTwinning, Erasmus, Scientix și SDG al Serbiei) a susținut o prezentare despre Procesul de Investigare Geografică. Partenerii de proiect au realizat un plan de lecție luând în considerare etapele Procesului de Cercetare Geografică, implementarea ideii elevului care a primit cele mai multe voturi în votul Tricider pentru ideile elevului de luna trecută (Ideea elevului Rüzgar de la Școala Gimnazială Șehit TeğmenSubutay Alkan, „Proiectarea de jocuri de societate cu materiale reciclate” a fost aleasă ca prima idee, primind cele mai multe voturi în votul Tricider de luna trecută.) – de exemplu: Go, Șah, Dame, Monopoly, Scrabble, Mangala, Coridor, Nouă Pietre (oglinzi pentru 9 bărbați), Trei Pietre (x și x), Șerpi și Scări, Ludo;

• Martie: verificarea listei de activități din februarie și corectarea oricăror deficiențe, crearea raportului de proiect din februarie, organizarea de întâlniri lunare cu partenerii de proiect, realizarea de prezentări ale elevilor care să sporească recunoașterea proiectului nostru online/Partea a II-a, organizarea unui eveniment Kahoot pe această temă la sfârșitul prezentărilor, realizarea unui studiu numit „Povestea lui Pi” (o persoană va începe povestea despre Pi, ceilalți parteneri vor continua în ordine, fiecare partener va adăuga o imagine la propria parte cu oricare dintre instrumentele de inteligență artificială (exemplu: A fost odată ca niciodată un loc magic în Tărâmul Naturii. Intervalurile acestui ținut erau un cerc magnific, simbolizând un ciclu nesfârșit în care totul era conectat la scopul său. Conform legendei, exista o ființă misterioasă care trăia în interiorul acestui cerc: Pi. Pi era simbolul pe tot parcursul 3.14… și era considerat o putere magică ce explica continuitatea și ciclicitatea naturii.), realizarea activității „Găsirea lui Pi în natură”, calcularea numărului Pi prin împărțirea circumferinței cercului marcat în imagine la diametrul cercului. Fiecare școală parteneră pune o întrebare celuilalt partener, ca o provocare pentru a calcula numărul Pi din imaginile date;

• Aprilie: Verificarea listei de activități din martie și eliminarea deficiențelor, crearea raportului de proiect din martie, organizarea unei întâlniri lunare cu partenerii de proiect, realizarea de prezentări ale studenților care să sporească recunoașterea proiectului nostru online/Partea a 3-a, organizarea unui eveniment Kahoot legat de subiect la sfârșitul prezentărilor elevilor,  elevii și profesorii vor calcula propriile amprente de carbon prin intermediul site-ului  footprint.wwf.org.uk/questionnaire Rezultatele vor fi analizate prin intermediul graficelor și tabelelor matematice pe care le vor realiza.

• Mai: Verificarea listei de activități din aprilie și eliminarea deficiențelor, crearea raportului de proiect din aprilie, organizarea unei întâlniri lunare cu partenerii de proiect, realizarea de prezentări ale elevilor care să sporească recunoașterea proiectului nostru online/Partea a 4-a, organizarea unui eveniment Kahoot legat de subiect la sfârșitul prezentărilor, sărbătorirea „Zilei eTwinning – 9 mai”. În ziua eTwinning, în timpul întâlnirii online cu partenerii pe tema „Cetățenie activă, gândire critică și UE și valorile sale”, oferirea de idei „Cetățenie activă, gândire critică și UE și valorile sale” prin intermediul Mentimeter, dezvoltarea de jocuri potrivite pentru subiecte legate de schimbările climatice și matematică (Jocul de conștientizare a schimbărilor climatice, Jocul de calculare a amprentei de carbon, Jocul Eroului Reciclării, Simulare care explică efectul de seră, Jocul de gestionare a energiei regenerabile…) de către elevi folosind orice program conceput pentru a fi utilizat de elevi, realizarea unui chestionar final de evaluare a proiectului pentru elevii și profesorii implicați în proiect.

Din planul de activități derulate în fiecare lună în perioada octombrie-mai, cu finalizare în iunie se poate observa că gestionarea proiectului s-a realizat pe tot parcursul prin monitorizarea progresului, evaluarea activității elevilor dar și a activității profesorilor cu scopul de a remedia eventualele rămâneri în urmă.

Pentru realizarea activităților proiectului, s-au utilizat instrumente și aplicații variate precum: Kahoot, Canva, Genially, Storyjumper, docs.google (forms, pptx, play.google),  Scratch, Vimeo, tricider, Padlet, AI, blog al proiectului  etc.

În urma participării la proiectul eTwinning „Green Math with STEM” elevii au dobândit competențe (conform ISE): lingvistice (comunicarea cu elevii din proiect atât în limba română cât și în limba engleză), matematice și competențe de bază în științe și tehnologii (cunoștințe – înţelegerea impactului ştiinţei şi tehnologiei asupra lumii naturale, atitudini – apreciere critică şi curiozitate, interesul pentru problematica etică şi respectul pentru siguranţă şi dezvoltare durabilă), digitale (cunoştinţe – înţelegerea şi cunoaşterea naturii, a rolului şi a oportunităţilor TSI în contexte cotidiene, deprinderi – abilitatea de a căuta, colecta şi procesa informaţia, abilităţi de a folosi instrumente digitale pentru a produce, prezenta şi înţelege informaţii 3 complexe; abilitatea de a accesa, căuta şi folosi servicii bazate pe internet; folosirea TSI pentru sprijinirea gândirii critice, a creativităţii şi a inovaţiei), sociale și civice, sensibilizare și exprimare culturală.

În concluzie, implementarea competențelor dobândite de către profesorii implicați prin participarea la cursuri de formare Erasmus + reprezintă o reală oportunitate pentru a dezvolta în rândul elevilor competențe diverse necesare lor pentru a putea să devină viitori adulți responsabili, pregătiți pentru meseriile viitorului.

Bibliografie
***Institutul de Științe ale Educației. Descriptivul competențelor cheie europene. Traducere și adaptare după Recomandarea Parlamentului European și a Consiliului privind competențele cheie pentru învățarea pe parcursul întregii vieți (2006/962/EC1)
www.ise.ro/wp-content/uploads/2015/04/competente-cheie-europene.pdf

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Daniela Blanariu

Școala Gimnazială Nr. 156 (Bucureşti), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.blanariu