Studiu privind școala online în Europa, în timpul pandemiei COVID-19

În timp ce școlile au fost închise în Europa din cauza pandemiei Covid-19, țările au încercat să ofere oportunități de învățare la distanță pentru elevi, fiecare stat adaptându-se  mai repede sau mai încet, făcând investiți sau dezvoltând platforme online folosite deja dinaintea acestei perioade dificile pentru educație.
Studiul își propune să analizeze modul în care câteva dintre țările europene au folosit și folosesc tehnologia pentru a sprijini accesul la învățare la distanță pentru elevi și studenți. Informațiile din acest studiu sunt provenite de pe site-urile publice de știri și media on-line, putând fi folosite pentru a compara cu situația din România.

BULGARIA

Ministerul Educației  din țara vecină a lansat un sistem de e-learning (începând cu 16 martie 2020). Editorii oferă manualele online din clasele 1-10 gratuit. Instituțiile de învățământ regional sprijină cadre didactice și elevii prin videoclipuri și webinarii. Conținutul educației este difuzat prin canalele de televiziune.

Aproape 89% dintre elevi sunt activi în e-learning. Fiecare elev participă la învățare la distanță șase ore pe zi, inclusiv prin lecții de difuzare pe canalele de televiziune naționale. Părinții asistă specialiștii pedagogici în implementarea instrucțiunilor și sarcinilor stabilite, susțin copiii mai mici cu problemele legate de echipament și oferă copiilor lor oportunități de a viziona lecții la televiziunea națională bulgară.

Toate școlile au primit conturi pentru a lucra pe platforma Microsoft Teams, care este gratuită. Au fost create profiluri pentru toți elevii și profesorii.

Fiecare instituție de învățământ superior organizează în mod independent procesul de învățare la distanță al elevilor săi prin utilizarea diferitelor platforme online și software de videoconferință prin care se desfășoară sesiuni de învățare la distanță, precum și alte canale de comunicare. Sunt utilizate programe precum Office 365, Skype, Blackboard. Se creează servicii de acces și cloud.

Pentru clasele 1-4 din școala primară, cursurile sunt organizate prin televiziunea publică: profesorii sunt filmați ținând ore, având în vedere lipsa de conținut preexistent. Profesorii trimit părinților exerciții suplimentare pentru elevi. Având în vedere vârsta lor, nu este de așteptat ca acești copii să utilizeze internetul direct ei înșiși, ci mai degrabă să comunice cu profesorii lor prin intermediul părinților. Pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 6-10 ani, nu au fost prevăzute resurse speciale, deoarece orele sunt livrate prin TV, iar profesorii comunică cu părinții prin telefon.

Pentru clasele 5-8, lecțiile video sunt filmate în fiecare zi, 15 minute pe subiect, conform programului național.  Acest program național prevede aproximativ 5 ore de lucru școlar pe zi, dar școlile pot adăuga ore suplimentare pentru elevii lor. Lecțiile video sunt disponibile atât prin TV, cât și online. În plus, fiecare școală a organizat o sală de profesori virtuali și săli de clasă virtuale pe diverse platforme (Loomen, Echipe Microsoft, Yammer), unde profesorii comunică zilnic cu elevii, le dau instrucțiuni, își verifică activitatea și finalizează sarcinile.

REPUBLICA CEHĂ

Ministerul Educației, Tineretului și Sportului a lansat pe 12 martie site-ul web „ Educație la distanță ”, care sprijină școlile și profesorii în furnizarea de educație la distanță. Acest site web conține link-uri către instrumente educaționale online, informații actualizate și exemple de bune practici, precum și experiențe cu privire la educația la distanță.

Televiziunea națională cehă transmite programe educaționale pentru elevi sub supravegherea expertă a Ministerului. Pe 16 martie, au înființat și au lansat un program live zilnic, „UčíTelka”, condus de profesori pentru elevii din clasele primare (clasele 1-5). După-amiază, sunt oferite programe TV educaționale pentru elevii din ciclul gimnazial (clasele 6-9). În plus, sunt oferite „programe de inspirație” pentru ca elevii să se pregătească pentru examenele de acces secundar superior (clasa a 9-a) pentru a ajuta la recapitularea subiectelor din clasele inferioare.

FINLANDA

Din cauza închiderilor școlilor, instruirea și îndrumarea pentru elevi sunt organizate prin metode alternative, inclusiv învățare la distanță, medii și soluții de învățare digitală și, dacă este necesar, învățare independentă. De asemenea, testarea și evaluarea sunt continuate.
Mediile virtuale de învățare sunt utilizate pe scară largă în Finlanda, inclusiv în circumstanțele școlare obișnuite. Agenția Națională Finlandeză pentru Educație îndrumă școlile să planifice și să organizeze diferite tipuri de aranjamente flexibile de învățare. Unele dintre cele mai utilizate instrumente prin care elevii sunt capabili să conducă proiecte și sarcini în mod independent și să participe la cursuri online sunt Moodle, Google Classrooms, Ville, Teams, O365, Skype și Zoom. Jocurile și simulatoarele sunt deja utilizate în educație, cu exemple precum VirtualAutoedU, Sandbox sau DigiVirtu.

Este o practică bine stabilită de a media comunicarea între familie și școală prin intermediul platformelor online din Finlanda. Aceste platforme sunt utilizate pentru postarea sarcinilor elevilor, scorurile testelor, notele și feedback-ul dintre casă și școală și de obicei comunică cu alte sisteme de informații administrative ale școlii. Principalele platforme utilizate pentru învățământul primar și secundar sunt Helmi, Wilma (Primus), Studentaplus și Sopimuspro.

Instituțiile de învățământ superior au, de asemenea, diverse instrumente disponibile, cum ar fi propriile sisteme de gestionare a învățării (cum ar fi Moodle), servicii de streaming (precum Adobe Connect și Zoom), Notebook-uri (medii ușor de utilizat pentru a lucra cu date și programare), examene online precum examenul competențe digitale.

ITALIA

Guvernul italian a creat un site web pentru a sprijini școlile pentru a activa diferite forme de învățare la distanță în perioada de închidere legată de starea de urgență provocată de coronavirus. Linkurile diferitelor secțiuni ale acestei pagini permit utilizatorilor să acceseze și să folosească platformele și instrumentele puse la dispoziție.de instituțiile de învățământ gratuit, datorită protocoalelor specifice semnate de Ministerul Educației.

MOLDOVA

Studii.md este utilizat în Moldova ca o platformă care conectează studenții, profesorii și părinții facilitând educația on – line și este deja utilizat de către mai multe instituții de învățământ din Moldova. Acesta a fost dezvoltat de Simpals, cu sprijinul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și TEKWILL, pentru a digitaliza procesul educațional. Platforma combină diferite instrumente și caracteristici: agenda electronică, registrul electronic, programul lecțiilor, analiza performanței, precum și informații despre elevi și o bibliotecă, în care sunt stocate toate materialele educaționale. Platforma este adaptată pentru accesul de pe orice sistem de operare (iOS sau Windows) poate fi accesată și de pe dispozitive mobile.

 

prof. Alina Mustățeanu

Școala Gimnazială Academician Marin Voiculescu, Giurgiu (Giurgiu) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.mustateanu

Articole asemănătoare