Strategii de învățare bazate de storytelling

Arta povestirii (storytelling) reprezintă o metodă educațională cu impact profund care, aplicată sistematic de la vârste fragede, accelerează procesul de învățare, dezvoltă competențe diverse și cultivă dragostea pentru lectură.

Storytelling-ul transcende simpla relatare a unei povești. Această artă implică modularea vocii, expresivitatea facială, limbajul corporal și transmiterea emoției. Prin îmbogățirea narațiunii cu gesturi și efecte sonore, se creează o experiență captivantă care implică copilul la un nivel mult mai profund decât lectura obișnuită.

Din perspectiva experienței didactice, se observă că generațiile actuale de elevi prezintă dificultăți crescânde de concentrare în timpul orelor. Chiar și atunci când reușești să le captezi atenția, menținerea acesteia pe parcursul celor 50 de minute devine o provocare considerabilă.

Există un interes considerabil pentru implementarea storytelling-ului în pedagogia dramatică, atât din partea elevilor cât și a cadrelor didactice. Este esențială însă monitorizarea riguroasă a întregului proces de dezvoltare a acestor activități, evaluând ce anume învață elevii, cât de mult asimilează, competențele și abilitățile dezvoltate, precum și impactul real al acestor activități asupra dezvoltării lor.

Strategiile de storytelling în pedagogia dramatică completează procesul educațional tradițional, dezvoltă înclinațiile și aptitudinile naturale ale elevilor, și transformă orele de curs și timpul liber în experiențe plăcute. Aceste metode creează o atmosferă optimistă și atractivă, oferind elevilor mai multă independență și libertate de exprimare. De asemenea, amplifică experiența socială și relațiile interpersonale, dezvoltând responsabilitatea și spiritul de echipă.

Implementarea storytelling-ului poate întâmpina anumite provocări. Problemele de ortografie reprezintă o dificultate frecventă; deși scrisul dezvoltă abilități multiple precum imaginația, memoria vizuală și organizarea, copiii pot întâmpina dificultăți gramaticale care consumă energie mentală în detrimentul dezvoltării ideilor. Teama de a vorbi în public constituie o altă anxietate comună atât la copii, cât și la adulți. Dificultățile în structurarea poveștii pot apărea când copiii învață să construiască un plan narativ clar, să realizeze tranziții între subiecte și să dezvolte personaje. Lipsa de interes pentru anumite subiecte poate fi problematică, întrucât nu toți copiii manifestă același interes pentru aceleași teme, unii plictisându-se mai rapid. Problemele de citire pot cauza dificultăți în reamintirea cuvintelor, organizarea gândurilor, memorarea informațiilor și înțelegerea sensului.

Pentru a depăși aceste provocări, putem implementa diverse tehnici eficiente. Libertatea de alegere permite copiilor să-și selecteze singuri poveștile care îi atrag. Poveștile colaborative încurajează participanții să construiască secțiuni ale unei narațiuni, continuând firul când acesta atinge un punct culminant. Utilizarea tehnicilor verbale și non-verbale îmbogățește experiența prin combinarea gesturilor, expresiilor faciale, volumului, ritmului și contactului vizual. Narațiunea bazată pe imagini stimulează creativitatea oferind copiilor fotografii pentru dezvoltarea unui fir narativ, a unei intrigi și a unui deznodământ. Descrierea obiectelor poate servi ca punct de plecare pentru povești, iar modularea vocii prin adaptarea volumului, introducerea pauzelor strategice și șoptit menține atenția copiilor.

Copilul reprezintă punctul central al oricărui demers pedagogic. El este sursă de fantezie, mobilitate, noutate și surpriză. Acest lucru impune cadrelor didactice responsabilități complexe și necesită dedicare profesională constantă. Educatorii trebuie să fie permanent preocupați de identificarea și implementarea unor metode și procedee variate, adaptate diferitelor situații de învățare cu care se confruntă elevii.

 

prof. Silvia Lăcrămioara Erenț

Liceul cu Program Sportiv, Bistrița (Bistriţa-Năsăud) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/silvia.erent

Articole asemănătoare