Stories of the sky – proiect eTwinning crosscurricular

În acest an școlar, am inițiat proiectul eTwinning ”Stories of the sky” în parteneriat cu școli din Letonia, Macedonia, Italia și Bulgaria. Inițial, scopul proiectului a fost ca elevii să creeze o carte electronică cu povești ale cerului. S-a dorit ca acele povești să fie din diverse domenii precum astronomia, matematica, mitologia și propriile lor povești despre viitor. Dar s-a dovedit a fi mult mai mult…

La acest proiect au participat elevi de clasa a V-a și a VI-a. Elevii au folosit diverse instrumente web 2.0 pentru a crea povești magice, desene animate, jocuri și postere. Deoarece noua platformă eTwinning nu a mai avut twinboard, am folosit diverse instrumente web 2.0 colaborative.

Prima activitate a fost o activitate de prezentare – ”About us”. Am folosit Jamboard pe care elevii au postat avatarele lor și scurte prezentări. Astfel au făcut o primă întâlnire online, ca să zic așa, și au aflat câte ceva despre partenerii lor. Ei au putut observa diverse avatare și prezentări, au încercat diverse aplicații (Pixton, Avatar Maker etc.) însușindu-și astfel modul de realizare a acestora. De asemenea, a fost realizată o scurtă prezentare despre școală folosind Canva (canva.com) Prezentarea conține și  răspunsurile elevilor la întrebările partenerilor. A fost o scurtă activitate de educație interculturală în care au împărtășit unii altora diverse simboluri distinctive caracteristice fiecărei țări.

Următoarea activitate a fost ”Walking on Mars”. Pentru această activitate, ca instrument colaborativ am folosit aplicația Wakelet (https://wakelet.com). Elevii au postat direct în aplicație descrierile lor despre planeta Marte și scurte compuneri de ficțiune. Paginile au fost editate mai întâi de fiecare elev în Canva. Canva (https://canva.com) este o aplicație gratuită deosebit de utilă pentru realizarea diverselor lucrări, prezentări, postere, compuneri, oferind diverse elemente decorative ce pot fi atașate paginii respective, obținându-se astfel un produs deosebit de estetic. S-a urmărit atât dezvoltarea competențelor de comunicare scrisă, creativitatea, elevii fiind puși să își imagineze situații inedite.

Elevii au redactat compunerile în limba engleză și le-au citit pe cele ale partenerilor lor, îmbogățindu-și astfel experiența realizării unor astfel de lucrări, dezvoltându-și competențele de comunicare, aprecierea critică și curiozitatea.

Pentru concursul de logo-uri am folosit ca instrument colaborativ Padlet (https://padlet.com) Elevii au creat logo-uri folosind diverse aplicații (Canva, Logo Maker etc) și le-au partajat în Padlet. Apoi, elevii au ales logo-ul favorit din chestionarul partenerilor din Letonia. Această activitate a contribuit la dezvoltarea creativității elevilor și a competențelor lor  digitale.

În continuare, am partajat o activitate de determinare a dimensiunilor craterelor de pe Lună, fiind o activitate de matematică aplicată în astronomie. Cu această ocazie elevii au exersat determinarea unui termen necunoscut dintr-o proporție într-un mod atractiv, repetitiv, utilizând harta Lunii, pe care și-au ales de studiat diverse cratere.

În luna decembrie, am organizat o activitate de creare a unor  felicitări digitale cu ocazia sărbătorilor de iarnă. Ca instrument colaborativ am folosit o prezentare Canva unde elevii au postat felicitările lor realizate în diverse aplicații sau desenate. Partenerii din Letonia au organizat o activitate colaborativă în Padlet intitulată ”Ce fac copii în vacanța de iarnă?” Această activitate a avut un caracter multicultural, elevii împărtășind amintiri din vacanța de iarnă despre lectura particulară, jocuri din familie, obiceiuri culinare. Tot într-un Padlet, elevii au partajat posterele și rebusurile realizate de Ziua Siguranței pe Internet. Astfel au fost însușite reguli de navigare în siguranță pe Internet, reguli de comportament pe Internet. Elevii și-au dezvoltat astfel competențele civice și digitale, dezvoltându-și autonomia și responsabilitatea.

De Ziua Pi, elevii au avut de parcurs jocuri create în Scratch despre lungimea și aria cercului. Jocurile au un caracter repetitiv și motivant, elevii consolidand noțiunile și formulele necesare  într-un mod plăcut. P

artenerii din Letonia au propus ca activitate colaborativă crearea de desene animate în Canva despre Soare, Jupiter și Neptun. Prin desene animate, elevii își dezvoltă atât competențele de comunicare cât și competențe civice, de relaționare fiind desene despre fantastic și prietenie. Pentru realizarea desenelor animate, elevii au fost împărțiți în trei grupe. Ei au lucrat împreună cu elevii parteneri construind un fir al unei povești. La sfârșitul fiecărui desen animat au avut de postat avatarele lor și câteva date tip „Știați că…”.

De asemenea, în luna martie s-a marcat Ziua fetelor și femeilor din domeniul științelor, prin postere. Elevii au dat exemple din diverse domenii cum ar fi neurochirurgie, biologie, matematică, chimie. Această activitate are și un caracter de orientare școlară și profesională, de dezvoltare a încrederii în rândul fetelor, mai ales.

Star Party a fost activitatea de final, de prezentare la nivelul fiecărui partener a produselor proiectului, de evaluare și stabilire a concluziilor. Partenerul din Letonia a ceat un e-book utilizând Book Creator (read.bookcreator.com/FstQlYQvVOX3JHJ29a3GpY1HOLq1/KE2dUxenQoql_9AuRX7hXA), cu desenele animate ale elevilor și impresiile lor despre această activitate.

La sfârșit, am cules toate produsele proiectului într-un e-book folosind facilitățile Google Docs. Astfel, mai întâi am scris conținutul adăugând link-uri și imagini. Apoi am ordonat în titluri și subtitluri folosind din meniu categoria ”Stiluri”. Astfel stilul ”Titlul 1” desemnează titlul unui capitol, iar ”Titlul 2” desemnează titlul unui subcapitol. Se poate insera antet și numerotarea paginilor. Din meniu se poate insera ”Cuprins”. Apare astfel, în partea stângă a documentului o listă interactivă ordonată după capitole și subcapitole. Documentul astfel editat se poate descărca în format PDF sau EPUB.

Participarea elevilor la proiectele eTwinning contribuie la întărirea motivației în rândul acestora, dând sens învățării, ajutând elevii să comunice autentic și dezvoltându-le competențele interdisciplinare. Proiectele eTwinning favorizează coeziunea grupului de elevi, permițând incluziunea.

Pentru profesori, proiectele eTwinning contribuie la formarea lor profesională prin schimbul de bune practici, lucrând în comunitatea profesorilor europeni. Proiectele eTwinning contribuie la deschiderea școlii la nivel european, ameliorează climatul școlar și ameliorează vizibilitatea acțiunilor instituției și atractivitatea sa.

 

prof. Anamaria Corina Golumbeanu

Școala Gimnazială Ion Țuculescu, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/anamaria.golumbeanu

Articole asemănătoare