Pedagogia interculturală și-a făcut apariția în Franța în anii 1970, ca răspuns la provocările educaționale cu care se confruntau copiii imigranților. În acest context s-a dezvoltat perspectiva că diferențele culturale nu reprezintă obstacole în comunicare, ci, dimpotrivă, o sursă de îmbogățire și un prilej pentru cunoaștere reciprocă. Această abordare a prefigurat multiculturalismul canadian, care, spre deosebire de politicile asimilaționiste americane, promova valorificarea diversității culturale.
Conceptul de interculturalitate a fost preluat de didactica limbilor în anii ’80-’90 ai secolului XX, bucurându-se de un succes atât de semnificativ încât a fost adoptat și de alte discipline. Educația interculturală își propune, printre obiectivele sale esențiale, să formeze indivizi capabili să perceapă, să accepte și să respecte mai bine diferențele culturale. Astfel, se creează fundamentul pentru potențiale întâlniri cu alteritatea și pentru diminuarea șocului cultural care ar putea rezulta din aceste întâlniri.
Predarea și invăţarea unei limbi străine presupune, mai mult decât la oricare altă disciplină, o dimensiune interculturală, dat fiind faptul că fiecare situaţie de învăţare reprezintă contactul cu elemente noi, care fac apel deopotrivă le experienţele anterioare. Învăţarea activă si eficientă a unei limbi străine, conform CECRL, presupune cunoașterea și insușirea elementelor culturale specifice, contribuind astfel la demontarea stereotipurilor referitoare la o anumită ţară etnie etc.
Stereotipurile sunt considerate ca fiind tipare de gândire, convingeri care nu se bazează pe experienţe personale sau elemente concrete.
Dat fiind faptul că despre Franţa și locuitorii acesteia există numeroase stereotipuri, am realizat o fișă de lucru cu activităţi diverse, in care am inclus cele mai cunoscute dintre streotipurile despre poporul francez. Această fișă de lucru poate utilizată cu succes in cadrul orelor de FLE, deoarece preupune pe lângă elementele lingvistice și de vocbular și o analiză comparativă a celor două ţări și culturi, al căror liant este limba franceză.
Cliché ! La France vue de l’étrangère
Niveau : A2
Compétences visées : compréhension orale, interaction orale, production écrite
Objectifs pragmatiques et socio-culturels :
– parler des clichés sur la France et les Français ;
– rédiger un texte fonctionnel pour donner des informations sur les Français et leurs habitudes.
– comparer avec son pays.
Objectifs linguistiques :
– utiliser des verbes au présent et au passé composé ;
– enrichir le vocabulaire avec des expressions nouvelles.
1. Mise en train
Qu’est ce que c’est un « stéréotype » ? Remue-méninges sur cette notion. Donne des exemples.
Activité 1 :
Regarde la vidéo sans son. Quel est le sujet de la vidéo ?
1. Associe les clichés ci-dessus aux images suivantes et note la bonne lettre:
________________ ____________ ______________
2. Vrai ou faux? Corrige les réponses fausses:
• Le foulard est vert. ________________________________
• La baguette est une sorte de pain. ______________________
• La Tour Eiffel est en Angleterre. _______________________
• Les serveurs sont polis. _____________________________
• La cuisine française est très connue. ____________________
Activité 2 :
Regarde la vidéo avec son et réponds aux questions :
1. Quels sont les quatre aliments „bizarres” de la cuisine française ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
2. Quelles sont les personnalités françaises les plus célèbres à l’étranger ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
3. Quels sont les cinq produits alimentaires préférés des Français ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
4. Quel mot dit-on souvent en France ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
5. Comment s’appelle l’instrument typique de la musique française ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
6. Quel est le monument le plus connu en France ? Où est-il ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
7. Quel est le principal défaut des femmes françaises ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
8. Pourquoi les Français utilisent du parfum ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
9. Comment s’appelle le sport populaire montré dans la vidéo ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
10. Quel est le gros mot le plus utilisé par les Français ? ……………. ……………. ……………. ……………. …………….
Activité 3 :
Dresse une liste avec les stéréotypes sur la Roumanie et les Roumains.
Stéréotypes
Roumanie Roumains
Activité 4 :
Rédige une lettre pour raconter à ton meilleur(e) ami(e) ce que tu as observé chez les français pendant ta visite en France (environ 200 mots). Tu peux décrire les Français du point de vue vestimentaire, culinaire, culturel.