În paradigma educației moderne, contemporane, a apărut sintagma STEAM, tot mai des utilizată. Ce este și ce presupune educația STEAM? Este posibilă ea la vârsta preșcolară, sau presupune operații ale gândirii care depășesc posibilitățile acestui segment de vârstă?
Conceptul STEAM în educație a apărut din acronimul în limba engleză a următoarelor domenii: Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă și Matematică.
Din definiție, reiese că educația STEAM are multiple aspecte valoroase, iar provocarea adaptării acestui tip de educație pentru vârsta preșcolară devine imperios necesară. Valoarea educației STEAM este dată de:
- dezvoltarea gândirii critice și a gândirii inovatoare,
- învățarea prin experiment,
- explorare și investigare,
- identificarea problemelor și soluțiilor,
- învățare cu sen,
- teme reale, din viața de zi cu zi,
- aplicabilitate în viața reală,
- integrează în mod distractiv arta cu știința,
- conectează subiecte aparent opuse,
- presupune colaborare și muncă în echipă,
- educabilii controlează procesul învățării.
Voi exemplifica abordarea temei ”În stup” din perspectiva STEAM, la nivel 2 preșcolari.
Activitatea 1 (Știință): observare și experiment – mierea de albină. Materialele necesare experimentului sunt: borcan cu miere de albină, lingurițe, vas cu apă, păhărele de unică folosință. Copiii vor gusta mierea de albină, fiecare cu lingurița lui și vor descrie cu ajutorul simțurilor: gust-foarte dulce, miros-ușor parfum de flori, tactil-vâscoasă, văz-culoare galbenă. Apoi, din borcanul cu miere vor pune câte o linguriță în fiecare pahar de unică folosință și vor completa cu apă până la jumătatea paharului. Copiii amestecă cu lingurițele și observă că mierea de pe fundul paharului ”dispare”. Li se explică fenomenul de dizolvare și gustă fiecare din paharul lui, descriind din nou cu ajutorul simțurilor: gust-puțin dulce, miros-nu, tactil-lichid, văz-aproape incolor.
Activitatea 2 (Artă): desen ”Stupul cu albine”. Materialele necesare activității sunt: prezentare Power Point despre viața albinelor în stup, planșă cu stupul de albine, coli de desen, creioane colorate. După ce s-a stabilit că mierea gustată este făcută de albine, este prezentată preșcolarilor viața și activitatea într-un stup de albine, prin intermediul PP și a unei planșe. Apoi, preșcolarii vor reda liber prin desen tema ”Stupul cu albine”. Prin desenul liber, creativitatea este încurajată, viziunea personală a fiecărui copil asupra subiectului fiind evidențiată.
Activitatea 3 (Inginerie): construcții plane ”Fagurii”. Materialele necesare desfășurării activității: bețe de lemn de aceeași dimensiune (de la înghețata pe băț), imagini sugestive cu fagurii de miere. Preșcolarii vor realiza, după model fagurii de miere, așezând în plan orizontal câte 6 bețe de aceeași dimensiune, pentru a obține hexagon, apoi vor utiliza alte 5 bețe, folosind peretele comun, și continuând până reușesc să realizeze o rețea de 5 faguri. Dacă activitatea le face plăcere, pot uni fagurii mai mulți copii, pentru a obține un fagure mare, pentru tot stupul. Lucrarea poate deveni comună, copiii ajutându-se reciproc.
Activitatea 4 (Tehnologie): activitate gospodărească ”biscuiți cu miere”. Materialele necesare desfășurării activității gospodărești: ouă – 2, zahăr – 100g, ulei – 80 ml, zahăr vanilat – 1 pliculeț, miere – 90g, bicarbonat de sodiu – 1 linguriță nu foarte plină, făină – aproximativ 430g, scorțișoară -1 linguriță. Se cântăresc (activitate Matematică) toate ingredientele, se observă (gust, miros, văz, tactil) toate ingredientele și apoi se trece la realizarea rețetei, respectând pașii: se amestecă ingredientele uscate, se bat cu mixerul ingredientele umede și apoi se încorporează împreună. Fiecare preșcolar primește câte o bucată de aluat pe care o modelează după cum dorește sau folosind forme pentru biscuiți, după ce au aplatizat aluatul. Se pun în tavă și se coc biscuiții. La final, se gustă și se observă din nou cu ajutorul organelor de simț (gust, miros, tactil, văz). Se descriu transformările suferite de ingrediente, observate pe parcursul activității gospodărești.
Activitatea 5 (Matematică): târg cu vânzare biscuiți cu miere. Materialele necesare desfășurării activității: bancnote și monede (specimen) românești, cântar tip balanță (de jucărie), pungi de hârtie, mănuși de unică folosință, biscuiții realizați la activitatea gospodărească. Se împart rolurile de vânzători (4-5 copii, în funcție de câte cântare sunt) și cumpărători. Copiii vânzători care mânuiesc banii nu vor manipula biscuiții. Cumpărătorii vor veni la ”Cofetărie”, vor cumpăra biscuiți. Se utilizează banii specimen și cântarele. Vânzătorii care manipulează biscuiții vor folosi mănuși de unică folosință. Biscuiții cumpărați sunt oferiți în pungi de hârtie noi. Se calculează cantitatea de biscuiți utilizând greutățile nestandardizate din dotarea balanțelor de jucărie. De asemenea, se calculează banii care trebuie plătiți și eventualul rest care trebuie dat cumpărătorilor. La un moment dat, rolurile se pot inversa: vânzătorii devin cumpărători și invers.
Pe parcursul celor 5 activități propuse pentru preșcolarii grupei mari, este investigat subiectul „În stup” în mod atractiv pentru copii. Aceștia au avut ocazia să exploreze substanțe și ingrediente (gusturi, mirosuri, culori), observând transformările acestora pe parcursul experimentelor. Învățarea s-a realizat cu sens pentru preșcolari, plecând de la miere, pe care o cunosc din viața de zi cu zi, trecând prin aprofundarea cunoașterii vieții albinelor, care trăiesc în stup, pun mierea în faguri, de unde oamenii o scot și o utilizează ca atare sau sub formă de preparate. Aceste preparate pot fi gătite, dar trebuie să respectăm ingredientele și pașii unor rețete. Ele pot fi cumpărate, dar trebuie să ne descurcăm cu banii și cu cântarul, să știm cât costă, cât dăm sau primim rest.
De asemenea, toate cele 5 activități propuse au aplicație în viața de zi cu zi și două dintre ele au presupus colaborare (Tehnologie și Matematică). Pe parcursul acestor activități STEAM, preșcolarii grupei mari au îmbinat distractiv știința cu arta, în special la Tehnologie (dând forme diferite biscuiților), Artă (desenând liber viața în stup) și Inginerie (realizând fagurii din bețe de înghețată).
Este o provocare foarte plăcută organizarea activităților de învățare STEAM la preșcolari, îmbinând creativ știința cu arta și ținând cont de relaxarea specifică curriculumului preșcolar în ceea ce privește conținuturile învățării. Prin intermediul acestor activități preșcolarii pot fi pregătiți pentru viață, oferind premisele unei educații complexe.
Câștigul este evident în ceea ce privește participarea cu plăcere a copiilor, în special la activitățile tip experiment. De asemenea, activitățile de Tehnologie și Inginerie provoacă gândirea critică și inovatoare a copiilor, care vin cu soluții nesperat de valoroase și scot gândirea lor din tiparele activităților standard, repetitive.
Foarte multe, sau aproape toate temele care pot fi parcurse de preșcolari, se pot realiza eficient prin intermediul abordării educaționale STEAM. Specificul vârstei preșcolare presupune învățarea prin experimentare, deci nu este nicidecum prea devreme pentru această abordare. Iar sentimentul de plăcere, dat de Artă, facilitează parcurgerea activitățlor care ar putea părea grele (Inginerie, Știință, Tehnologie, Matematică) dar care sunt atât de necesare într-o lume aflată în continuă schimbare, bazată pe tehnologie.
Bibliografie
– Ministerul Educației Naționale (2019). Ghidul de implementare a activităților STEAM în învățământul preșcolar. București: Editura Didactică și Pedagogică.
– Preda, V. (2017). Educația STEAM: Integrarea științei, tehnologiei, ingineriei, artei și matematicii în grădiniță. Cluj-Napoca: Editura Casa Cărții de Știință.
Editura Mirton.
– Zamfir, A. (2015). Învățarea prin joc: Ghid practic pentru educatori. Cluj-Napoca: Editura Napoca Star.
– Lazăr, M. (2018). Impactul activităților STEAM asupra dezvoltării competențelor sociale la copii. Iași: Editura Junimea.