Start Smart. Cum am transformat revista școlii într-un element de identitate al instituției

Școala Gimnazială Viișoara (comuna Viișoara, jud. Cluj) este o comunitate școlară multietnică, multiculturală și multiconfesională.  Este o comunitate caracterizată printr-o conviețuire armonioasă între elevii români, rromi și maghiari. Nu este o comunitate perfectă, dar eforturile autorităților locale și ale școlii sunt vizibile în încercarea de a crea o stare de bine și de comunicare deschisă între dascălii și elevii de diferite etnii și confesiuni.

Există bariere de comunicare între elevii de etnii diferite la nivelul comunității educaționale? Cu siguranță că da, și ele se datorează, în general,  perpetuării  unor abordări tradiționaliste  în actul didactic de către unele cadre didactice- care din fericire nu sunt numeroase- dar și atitudinii anumitor familii care preferă o conviețuire mărginită la propriul orizont etnic, cultural și confesional.

Încă supraviețuiesc în comunitatea locală și școlară prejudecăți, stigmate și stereotipii vis-a-vis de anumite grupuri socio-economice și etnice? Răspunsul este DA. Dar acest răspuns necesită  nuanțare. El ar putea fi sintetizat astfel: în ultimii ani, școala a implementat numeroase proiecte cu finanțare europeană tocmai pentru a combate comportamentele discriminatorii, de excluziune și chiar rasiste și care au avut  rezultate vizibile  prin reducerea numărului de acte de violență, reducerea abandonului școlar, creșterea numărului de elevi rromi care finalizează ciclul gimnazial. Cu toate acestea încă mai putem auzi expresii de genul: „Nu  vă mai țigăniți!”,  „Nu vă mai certați ca la ușa cortului!”,  „Ești din Gostat sau din Capu’ satului” (asociere la grupul etnic rrom,  familiile de etnie romă fiind cele mai numeroase în aceste zone din comunitate).

Care a fost scopul editării revistei școlii? Prin editarea revistei școlii ne-am propus să dăm impuls unei direcții care să conducă, treptat, la crearea unei comunități școlare bine închegate a cărei obiective manageriale și educaționale să aibă ca piloni: pacea, incluziunea, toleranța și multiculuralismul. Ne dorim ca această revistă, intrată în anul III de apariție, să devină unul dintre elementele de identitate ale școlii, o oglindă fidelă a activităților educative desfășurate în interiorul ei și reflectate prin ochii elevilor și a cadrelor didactice.

Care este povestea revistei? Primul număr al revistei a apărut în luna decembrie 2022, urmat de un al doilea număr în luna aprilie 2023. În anul școlar următor, 2023-2024, au apărut alte două numere, iar în luna aceasta- decembrie 2024- ne pregătim să scoatem primul număr din anul III de apariție.

Revista are o echipă editorială formată din 4 cadre didactice și 10 elevi din clasele VI-VIII. Elevii sunt selectați, în urma depunerii unui dosar de candidatură, la începutul fiecărui an școlar, dosar care constă într-o scrisoare de intenție, un material editorial (articol, eseu, activitate de cercetare, proiect etc), o dovadă a implicării în activitățile extracurriculare/proiecte școlare în anii școlari trecuți sau în curs și recomandarea dirigintelui. Echipa editorială se întrunește bilunar, în biblioteca școlii, pentru a selecta materialele care vor fi publicate – propuse de elevii și profesorii școlii- pentru a edita textele, utilizând diferite aplicații digitale, pentru a le aranja în pagini și pentru a selecta elementele de grafică și a alege coperta.

Materialele publicate pot fi clasificate, în linii generale, în următoarele categorii: articole care reflectă caracterul multietnic, multicultural și multiconfesional al comunității, articole care descriu efortul școlii de a combate excluziunea socială și reducerea abandonului școlar (sunt prezentate proiectele cu finanțare extrabugetară implementate de școală), interviuri cu membri ai comunității sau foști elevi care reprezintă modele de reușită, creații ale elevilor (literare, plastice etc), fragmente din jurnalele de mobilitate ale elevilor (mobilități Erasmus+) etc.

Numele revistei a fost ales în primul an de proiect în urma unui concurs organizat la nivelul școlii. Variantele posibile de titluri au fost propuse de elevi. Tot ei au fost cei care au votat opțiunile propuse. Propunerea Start Smart a adunat cele mai multe voturi.

Tradiția pe care încercăm să o  clădim este aceea a unei coperți deosebite, unice care să reflecte- într-o manieră comică- atmosfera specială din școala noastră. Toate coperțile sunt creații originale realizate de profesorii de educație plastică din școală.

Un aspect important de menționat este acela că în editarea acestei reviste am valorificat competențele digitale dobândite și exersate de profesori și elevi ca urmare a implementării unor proiecte cu finanțare europeană de către școală (Acreditarea Erasmus+, POCU).

Care a fost impactul demarării acestui proiect editorial asupra elevilor? Principalele transformări pe care le-am remarcat de-a lungul celor doi ani și jumătate de când desfășurăm acest demers educativ pot fi sintetizate astfel:

  • coeziune la nivelul comunității de elevi. Elevii au fost încurajați să coopereze în cadrul unor echipe mixte pentru rezolvarea/îndeplinirea unor sarcini de cercetare în comunitate sau în cadrul unor misiuni de realizare a unor articole, interviuri.
  • familiarizarea elevilor cu munca de cercetare în comunitate și cu metodele specifice istoriei orale care au o valoare  formativă foarte importantă. Această metodă de învățare a fost ulterior preluată și în cadrul altor activități curriculare și extracurriculare conducând la realizarea unor produse de proiect extrem de valoroase care pot fi folosite ca resurse educaționale deschise (ex. interviurile care pot fi regăsite pe site-ul Elev în comunism).
  • stârnirea curiozității elevilor vis-a-vis de munca de cercetare și față de o profesie (profesia de jurnalist) dar și vis-avis de unele teme cercetate (ex. perioada comunistă, istoria de familie, istoria comunității). Elevii au fost foarte încântați să realizeze interviuri cu membri mai în vârstă din comunitate, cu părinți și cu profesori.
  • validarea educației de calitate furizate de școală în comunitate. Apariția revistei și difuzarea a cesteia în comunitate a făcut cunoscut publicului munca susținută a școlii și a cadrelor didactice pentru realizarea unei comunități școlare care împărtășește valorile europene (pacea, toleranța, libertaea, multiculturalismul), care oferă o educație de calitate (în cadrul activităților didactice de la clasă dar și în cadrul activităților extracurriculare și extrașcolare) și valorizează înclinațiile și interesele elevilor săi (sport, preocupări artistice și literare). Comunitatea a devenit astfel mai conștientă de munca depusă de școală pentru crearea unei comunități (școlare și locale) mai unită și mai armonioasă.

Cum și unde poate fi citită/accesata revista? Revista a fost publicată, în format letric, într-un număr de 150 de exemplare (color pe o hârtie de calitate superioară)  și în format digital. În format letric, ea poate fi citită în Centrul de Documentare și Informare al școlii, iar în format digital pe site-ul proiectului nostru Erasmus+ (scoalaviisoaraerasmus.weebly.com/revista-start-smart.html)   și pe Calaméo – Camelia Costantea

Un exemplu de succes

Revista a obținut locul I la Concursul Național de Reviste Școlare și Jurnalism (etapa județeană și națională, ediția 2023 ) și locul I (etapa județeană, ediția 2024). Succesul revistei noastre a dat un impuls jurnalismului școlar din zona Câmpia Turzii- Turda, mai multe școli urmându-ne exemplu editând propriile reviste. Revista are ca element de identificare ISSN-3008-2749.

 

prof. Camelia Costantea

Școala Gimnazială, Viișoara (Cluj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.costantea

Articole asemănătoare