Școli fericite. Educație pozitivă pentru bunăstare și dezvoltarea abilităților de viață (Erasmus+)

”Erasmus+ este un program al Uniunii Europene ce sprijină educația, formarea profesională,  tineretul și sportul în Europa” 1 și oferă posibilități nenumărate dezvoltare unor categorii vaste de beneficiari precum elevii, studenții, profesorii și lucrători din domeniul tineretului. În perioada 3-8 martie 2025 am avut prilejul să particip la cursul pentru formarea cadrelor didactice Happy Schools: Positive Education for Well- Being and Life-Skills Development, desfășurat la Barcelona, Spania, în calitate de profesor al Liceului Tehnologic Special ”Vasile Pavelcu” Iași.

Cursul de formare pentru profesori a făcut parte din cadrul programului Erasmus+ Acreditare în domeniul Educației Școlare 2024-1-RO01-KA121-SCH-000216656, finanțat de Uniunea Europeană.  Împreună cu o altă colegă din cadrul liceului nostru am făcut parte din colectivul de participanți și am luat parte la această formare de timp de 6 zile. La acest curs multinațional, participanții au provenit nu doar din Europa (România, Portugalia, Italia, Croația, Cipru, Islanda), ci și din Africa- La Reunion (Franța), mediul de învățare devenind unul multicultural.
Cursul a fost susținut de către formatoarea Marta Mandolini în cadrul Europass Techer Academy la sediul din Barcelona, Spania. Europass Techer Academy este o organizație europeană cu peste 30 de ani experiență în domeniul educației și locații situate în 30 de orașe ce furnizează cursuri pentru profesori, personal din educație sau studenți.

Printre obiectivele principale ale cursului se numără proiectarea de programe care combină mediul educațional cu dezvoltarea trăsăturilor pozitive de caracter și cultivarea stării de bine prin experimentarea emoțiilor pozitive, implicarea conștientă în activități, adoptarea comunicării eficiente.

La nivel mondial educația pozitivă reprezintă o provocare pentru paradigma educațională tradițională și își propune ”să promoveze starea de bine și fericirea într-o perspectivă holistică în sala de clasă și în afara acesteia, oferind tinerilor cunoștințe și abilități de viață pentru a înflori în viața lor prezentă și viitoare” 2.

Această metodă educațională modernă are la bază psihologia pozitivă, o disciplină științifică ce explorează dezvoltarea armonioasă a individului și funcționarea optimă, punând accent pe ”punctele forte și virtuțile care contribuie la succesul persoanelor, comunităților și organizațiilor” 2.

De asemenea, am fost introduși în Mindfulness ca o oportunitate de a ne antrena mintea, de a atrage atenția către momentele prezente, de a ne relaxa, de a ne atinge obiectivele și de a crește un anumit nivel de conștientizare de sine.

Într-un mod inovativ, am fost invitați să lucrăm în echipe și să concepem un proiect personal bazat pe educație pozitivă, pe care să îl  împărtășim celorlalți participanți și pe care să îl putem implementa  odată întorși la școală.

Din punctul meu de vedere, participarea la cursul de formare „Happy Schools: Positive Education for Well- Being and Life-Skills Development” a fost o modalitate de perfecționare utilă, plăcută, o experiență educativă care mi-a permis nu doar să îmi dezvolt competențele didactice, ci și să capăt noi deprinderi și priceperi. Cel mai important, am aprofundat conceptul de stare de bine prin parcurgerea unor modele educaționale și prin utilizarea unor instrumente și tehnici de implementare precum:

• Modelul PERMAH, un model teoretic descriptiv al stării de bine
• Ikigai, un model japonez ce surprinde ”un motiv pentru a fi”2 și este secretul unei vieții lungi și fericite
• Roata emoțiilor lui Plutchik ce reprezintă un punct de plecare excelent pentru a  îmbunătăți capacitatea de identificare a emoțiilor și de a antrena inteligența emoțională.
• The Mood Tracker- Gratitude Practice, un instrument ce permite notarea zilnică a emoțiilor pozitive și vizualuzarea parcursului emoțional pe parcursul unei perioade determinate de timp
• Building Happiness – listă de activități concrete identificate în susținerea sentimentului de fericire, relizabil prin parcurgerea consecventă a activităților.
• Tehnica VTS (Visual Thinking Strategies)- metodă educațională ce îmbunătățește abilitățile de gândire critică și descripție a imaginilor vizualizate prin discuții facilitate.
• Tehnica ”I message”, ca modalitate de exprimare a gândurior și emoțiilor cu privire la o interacțiune sau experiență specifică formulând un mesaj la persoana I singular care să conțină  patru elemente cheie: acțiunea în cauză, emoția care apare ca și răspuns, rezultatul dorit și beneficiul.

De asemenea, am avut ocazia să îmi îmbunătățesc abilitățile de evaluare, prin acordarea de feedback atât colegilor de grupă, cât și celorlalte echipe care au creat proiecte educaționale bazate pe educația pozitivă. Cursul mi-a permis, în plus, să îmi îmbunătățesc abilitățile digitale, având acces la instrumente online inovatoare precum Plickers.

Cursul, în ansamblul lui, a fost extrem de util iar locația lui ne-a oferit posibilitatea de a lua contact cu fascinanta cultură catalană. Suportul de curs a fost bine structurat și prezentat într-un mod antrenant iar conținuturile prezentate și activitățile derulate sunt aplicabile la clasă, indiferent de materia predată, adaptat pe deplin nevoilor școlii contemporane

Sesiunile de curs au fost desfășurate atât la sediul Europass Techer Academy situat într-o clădire emblematică din inima orașului, cât și în alte locații cu tradiție precum Universitatea din Barcelona sau Muzeul Național de Artă Catalană.

Bibliografie

1. erasmus-plus.ec.europa.eu/about-erasmus/what-is-erasmus
2. Suport de curs Happy Schools: Positive Education for Well- Being and Life-Skills Development, 3-8 martie 2025

 

prof. Bianca Moldovan

Liceul Tehnologic Special Vasile Pavelcu, Iași (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/bianca.moldovan

Articole asemănătoare