Școala timpului liber

Rolul școlii în structurarea timpului liber al copiilor este acela de a-i ajuta  să-şi formeze capacitatea de organizare a timpului. Atât școala cât și familia trebuie  să cunoască interesele şi preocupările copiilor şi în funcţie de acestea să-i conducă la alegerea activităţilor din timpul liber. „Timpul este prea lent pentru cei care așteaptă, prea iute pentru cei care se tem, prea lung pentru cei care se plâng, prea scurt pentru cei care sărbătoresc, dar, pentru cei ce iubesc, timpul este o eternitate.” (Nicolae Iorga)

Timpul liber, care reprezintă o parte din sistemul educativ, trebuie să se axeze în principiu pe informarea şi formarea elevului, recreerea şi divertismentul, satisfacerea şi împlinirea unor opţiuni. Ca și mijloace ale educaţiei pentru timpul liber al elevilor evidențiem orele de consiliere și orientare școlară, cercurile de elevi, serbările şcolare, excursiile, drumeţiile, vizitele la muzee,  vizionările de filme/ spectacole, dar si exemplul părinților și al profesorilor. Multitudinea de activităţi impune  asupra elevului necesitatea respectării unui program zilnic care în mare parte este alcătuit din activități obligatorii, apărând cu preponderență necesitatea gestionării timpului.

Timpul școlar ocupă cea mai mare parte a zilei şi începe încă din primele minute ale dimineţii, când elevul se trezeşte, şi se termină atunci când elevul termină de rezolvat toate sarcinile care ţin de domeniul educațional. Cu toate acestea, rămâne timp suficient și pentru alte activități organizate de școală sau chiar de familie. Timpul liber înseamnă mișcare, aer, prieteni, natură, jocuri, distracție, dobândire de abilități, descoperiere, experimentare și multe altele.

Vă invit să parcurgem  câteva astfel de activități de petrecere a timpului liber, aflate la îndemâna noastră.

1. Natura nu te lasă să te plictisești! Putem vizita parcul, gradina botanică sau centrele de agrement turistic din zonă. De asemenea, sunt utile și vizitele la serele  sau fermele din apropiere. În acest caz li s-a propus elevilor să meargă după școală să dea o mână de ajutor la serele vizitate.

2. Copiii pot reda prin desen sau pictură emoțiile unei zile sau ce i-a impresionat cel mai mult în urma activităților desfășurate.

3. Nici activitățile sportive nu trebuie neglijate, dar și pregătirea pentru performanță trebuie să aibă locul ei în gestionarea timpului liber.

Este important ca după terminarea activităților,  elevii să fie participe la  curățirea spațiului de lucru, având astfel, satisfacția și mândria că au devenit capabili, puternici și pricepuți, dar și aprecierea profesorilor și părinților.

Bibliografie
1. ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/Educatia%20pentru%20timpul%20liber%20si%20creativitatea.pdf
2. Raţă, G. (2007) Strategii de gestionare a timpului liber, Editura Pim, Iaşi,

 

prof. Daniela Stoian

Școala Gimnazială Ion Creangă, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.stoian1

Articole asemănătoare