Articolul prezintă pe scurt Metoda Pălăriilor Gânditoare, eficientă a fi utilizată la clasă pentru toate disciplinele predate pentru a dezvolta gândirea critică constructivă a elevilor. Valorificarea experienței de viață, a experienței de învățare e copiilor este punctul de plecare pentru a dezvolta competențe și abilități care să motiveze elevul. Învățarea prin cooperare, comunicarea eficientă, abilitatea de a argumenta, competențe de comunicare orală și scrisă sunt metodele utilizate în modelul de activitate aplicat la clasă.
Cele 6 pălării gânditoare, asa cum au fost numite de renumitul psiholog maltez Edward de Bono, corespund unor tipuri de gandire si comportament diferite. Este vorba de o metoda sau tehnica utilizata adesea pentru a ajuta copiii, dar si adultii, sa exploreze si sa analizeze creativ perspective diferite ale unor probleme complexe sau complicate si sa gaseasca cele mai bune solutii la ele. Edward de Bono sustine ca o persoana ar trebui sa „poarte” toate cele 6 palarii in modul sau de a gandi si a actiona, pentru a deveni puternic, capabil, performant si pentru a avea o viata implinita. Insa acest lucru nu se intampla, spune psihologul. Majoritatea oamenilor are doar una sau doua astfel de palarii (comportamente).
Metoda celor 6 pălării gânditoare este extrem de utila in rezolvarea si solutionarea problemelor, folosind tehnici de comunicare, invatare si stimulare a creativitatii. Asocierea fiecarei palarii cu o culoare este extrem de utila la copii. Ii ajuta sa le retina si sa le inteleaga mai bine, avand intotdeauna un reper vizual asupra trasaturilor si abilitatilor de gandire specifice fiecarei palarii in parte.
Palaria alba. Se refera la gandirea pragmatica, bazata pe informatii si date accesibile. Se bazeaza pe cautarea si adunarea informatiilor, analizarea si dezbaterea lor pana la gasirea solutiei sau a ceea ce se cauta. Este o judecata bazata pe fapte.
Palaria rosie. Spre deosebire de cea alba, aceasta palarie se bazeaza mai mult pe latura emotonala a gandirii. Foloseste din plin intuitia, banuielile sau instinctul in rezolvarea multor probleme. Nu necesita demonstratie sau argumente, este bazata pe sentimentele prezente si atat, fara constientizarea consecintelor.
Palaria neagra. Este considerata palaria problemelor, precautiei si chiar a criticilor. Este gandirea care se uita mai intai la punctele slabe sau vulnerabile ale unei probleme sau decizii. Se incearca identificarea motivelor pentru care ceva nu a mers. Nu este un mod de gandire rau, avand in vedere ca ajuta la identificarea si eliminarea punctelor slabe sau deciziilor nefaste si, astfel, la evitarea dezastrelor.Este una dintre cele mai importante palarii, considera psihologul. El sustine ca multi oameni se concentreaza atat de mult pe aspectele pozitive ale rezolvarii unei probleme, incat nu reusesc sa vada adevaratele probleme si puncte slabe din spatele unei deciziii si sunt predispusi la esec.
Palaria galbena. Este palaria gandirii pozitive. Este perspectiva optimista pe care un copil trebuie sa o aiba asupra unei decizii sau probleme. Este important ca, pe langa evidentiarea punctelor slabe, sa existe si o perspectiva pozitiva, de identificare a beneficiilor si valorii deciziei luate. Palaria galbena il ajuta pe copil sa mearga mai departe, atunci cand are impresia ca totul se prabuseste in jurul lui, este un stimul util in gandire.
Palaria verde. Palaria verde este a creativitatii. Se refera la gasirea unor solutii creative in rezolvarea problemelor cu care are de-a face. Este o gandire lipsita de reguli sau critici.
Palaria albastra. Palaria albastra este complexa si vizeaza de fapt intregul proces al gandirii si utilizarea tuturor celorlalte 5 palari in cadrul aceleiasi probleme sau decizii. Este un fel de gandire despre gandire. Se caracterizeaza prinorganizare, planificare si punerea in detaliu a fiecarui pas din planul stabilit si folosirea celorlalte palarii.
Metoda celor 6 palarii ganditoare este extrem de utila pentru copii, deoarece ii ajuta sa ia decizii si sa caute solutii la probleme dupa o analizare atenta a ei, si nu pe fuga, fara a se gandi la consecinte. Permite micutului sa aduca in planul decizional emotiile si scepticismul si sa evite luarea unor decizii pur rationale. In plus, stimuleaza si incurajeaza creativitatea in rezolvarea tuturor problemelor si ii ajuta sa gaseasca si o parte optimista a lucrurilor, motivandu-i sau stimulandu-i sa nu se dea batuti.
Edward de Bono este de parere ca o persoana trebuie sa foloseasca toate cele 6 palarii ganditoare in rezolvarea problemelor cu care se confrunta, pentru a lua cele mai bune decizii. Este important sa il incurajezi pe micutul tau de mic sa le foloseasca in gandire, stimulandu-i din plin creativitatea, ajutandu-l sa nu se dea batut imediat ce intampina dificultati, sa vada partea pozitiva a lucrurilor, sa descopere unde greseste, care sunt consecintele deciziilor lui, inainte de a le pune in practica etc.
Clasa: a IV a
Unitatea de învăţare: Povestiri cu tâlc
Tema: Povestea crocodilului care plângea – după V. Colin
Tipul activităţii: formare şi consolidare de priceperi şi deprinderi
Scop: Formarea deprinderilor de receptare a mesajului unui text scris; dezvoltarea limbajului prin identificarea valorii semantice a unui cuvânt;
Locul de desfășurare: sala de clasă
Resurse temporale: o oră
1. Obiective :
a) specifice:
– să asimileze noi semnificaţii ale însuşirilor unui personaj argumentându-le prin acţiuni specifice;
– să utilizeze fragmente din text pentru rezolvarea unor sarcini de lucru;
b) demonstrabile:
– să utilizeze fragmente din text pentru rezolvarea unor sarcini de lucru;
– să citească corect , cursiv şi conştient un text la prima vedere;
– să manifeste iniţiativă în rezolvarea sarcinilor de grup, prin comunicarea propriilor puncte de vedere, decizii, soluţii;
– să identifice valori semantice ale unor cuvinte;
– să identifice în text cuvinte sau expresii denumind însuşiri fizice şi morale ale personajelor (caracterizarea personajelor);
– să formuleze predicţii, pornind de la date cunoscute;
c) obiective care necesită operaţiuni de gândire superioară:
– să utilizeze fragmente din text pentru rezolvarea unor sarcini de lucru;
– să-şi argumenteze predicţiile formulate;
– să demonstreze înţelegerea textului prin completarea mini caietului „Jocul şi Joaca de-a întrebările”; Reţeaua personajelor principale;
2. Condiţii prealabile:
• Să posede informaţii despre înfăţişarea unor vieţuitoare din natură , despre mediul lor de viaţă;
• Să fie capabili să selecteze, să conştientizeze şi să categorizeze însuşiri fizice şi morale;
• Să posede competenţe de cooperare prin comunicare în activităţile impuse şi autoimpuse;
• Să posede deprinderi de muncă în grupuri mici sau pe echipe.
3. Evaluare:
Elevii vor completa fişele primite
4. Resurse şi managementul timpului:
Resurse materiale :
• ilustraţii din manual;
• Coli albe A4
Resurse procedurale:
• Tehnici formative de evidenţiere a relaţiei cititor-text:
• Termenii cheie,
• Lectura explicativă (ascultare şi gândire dirijată),
• Lectură silenţioasă;
• Modulele literare;
Desfăşurarea activităţii
Captarea atenţiei
Ora trecută s-a început o nouă unitate de învăţare , şi s-a lucrat diferit faţă de ceea ce ştiam până acum. La fel vom lucra şi astăzi, pe grupe şi individual, în funcţie de cerinţele stabilite.
Convinsă fiind că unii copii au răsfoit manualul, ştiu deja că urmează o poveste cu tâlc despre animale.
Enunţarea obiectivelor
Se cere copiilor să explice ce înţeleg prin expresia „ lacrimi de crocodil”.
Conform explicaţiilor oferite, se cer a fi exemplificate şi descrise situaţii concrete din viaţa copiilor când ei au fost protagoniştii.
Realizarea sensului
• Citirea in gând a textului din manual
• Întrebări referitoare la conţinutul textului
Unde se petrece acţiunea ?
Care sunt personajele întâmplării ?
Din ce cauză plângea crocodilul?
Ce a dovedit căprioara prin comportamentul ei ?
• Citirea model a textului de către învăţătoare
• Înţelegerea textului
Munca în grupe care alcătuiesc cele şase pălării
Pălăria albastră – (exprimă gândirea superioară, vizează controlul, organizează procesul de gândire şi eficienţa celorlalte pălării- vede problema) Care e tâlcul acestei poveşti ?
Pălăria albă- (exprimă neutralitatea, obiectivitatea, prezintă fapte, informaţii)
Care sunt personajele povestirii ?
Pălăria galbenă – (exprimă pozitivism, optimism, e orientată spre identificare oportunităţilor, beneficiilor, sugerează speranţa)
Prezentarea a ceea ce le place din această povestire, ceea ce ei apreciază.
Pălăria neagră – ( exprimă sobrietatea, seriozitatea, punctele slabe ale povestirii, ale ideii)
Se cere grupei să precizeze ceea ce nu le place.
Pălăria roşie – ( exprimă afectivitate, emotivitate, subiectivism, opinii emoţionale)
Copii sunt invitaţi să precizeze ceea ce i-a emoţionat.
Pălăria verde – (exprimă creativitatea, abundenţa de idei, identificarea unor idei practice noi, interesante ) Grupa e invitată să se pună în locul personajelor şi să explice gesturi, atitudini .
Pălăria albastră- Revenirea şi exprimare a ideii principale şi a mesajului acestei poveşti cu tâlc, după descifrarea textului din toate cele şase puncte de vedere.
Reflecţie
Sarcini de lucru- Reţele sematice
Reţele lingvistice
ACTIVITATEA ELEVILOR
Pălăria albastră
Nu crede în oamenii străini!
Să nu ai încredere în oamenii prefăcuţi !
Pălăria albă
Personajele povestirii sunt crocodilul, papagalul , căprioara.
Pălăria galbenă
Apreciem bunătatea căprioarei şi vedem naivitatea ei.
Căprioara ar fi o bună prietenă.
Pălăria neagră
Crocodilul este un personaj rău, mincinos, nelegiuit şi ticălos.
Pălăria roşie
Ne-a impresionat bunătatea căprioarei .
Papagalul răspândeşte povestea unei naive care crede în lacrimile unui crocodil.
Pălăria verde
Dacă eram în locul căprioarei, gândeam că un crocodil e un animal de pradă, nu mă apropiam de el, îl chemam să guste iarba, îmi dădeam seama că un crocodil nu plânge.
Pălăria albastră
Fii atent la oamenii din jurul tău şi înţelege când plâng cu lacrimi de crocodil sau când spun adevărul !
Bibliografie – manualul de limba şi literatura română , clasa IV, Editura Aramis
Autori – Tudora Piţilă, Cleopatra Mihăilescu
Motivaţia :
Importanţa textului constă în faptul că pune în discuţie natura unor sentimente şi atitudini, prin personificarea unor vieţuitoare, prin relaţia dintre om şi natură, conţinutul legându-se şi de experienţa de viaţă a copiilor.
Activitatea este utilă pentru că îi activizează pe elevi şi îi ajută să-şi consolideze deprinderile de gândire şi comunicare, poate duce la amplificarea noţiunilor deja studiate , imaginea de sine, interrelaţionării om-mediu..
Activitatea dezvoltă gândirea critică prin faptul că solicită identificarea unor însuşiri fizice şi morale prin descrierea personajelor povestirii.
Acţiunile şi demersurile de lucru cu textul îi pune pe elevi în situaţia de a desprinde o anumită filozofie de viaţă prin expunerea propriilor opinii şi sentimente, ceea ce leagă conţinutul activităţii de interesele şi experienţa lor personală prin „invitaţia” la autoobservaţie şi introspecţie din partea elevilor.
Unul dintre avantajele acestei metode este acela că putem face referire la o pălărie dupa culoare şi nu după semnificaţia ei. Culoarea este un element neutru şi face abstracţie de emoţiile pe care le poate resimţi un anumit participant la un moment dat. De exemplu, este mai uşor să-i ceri unei persoane „să-şi scoată pălăria neagră” decât să renunţe la negativism.
Un alt avantaj constă în faptul că metoda este uşor de pus în practică. O persoană care o întâlneşte pentru prima oară se poate familiariza rapid deoarece explicarea culorii oferă rapid semnificaţia fiecărei pălării. Aplicabilitatea acestei metode poate fi vastă. O putem utiliza în cadrul întâlnirilor de lucru, în şedinţe de brainstorming, în rezolvarea problemelor, soluţionarea unui conflict şi, de ce nu, ca metodă individuală de organizare a gândirii.