SAMR – un model de integrare a TIC

Am citit de curând pe Internet despre Modelul SAMR, dezvoltat de Ruben Puentedura. Este o referință teoretică foarte importantă pentru educatorii care doresc să se gândească la integrarea efectivă și cu adevărat educativă a tehnologiilor în clasă. Este un model teoretic care descrie palierele de integrare a tehnologiei în orele de curs ale elevilor și un model de referință în materie de integrare a TIC în educație

Modelul SAMR oferă o metodă folosită pentru a înțelege mai bine modul în care tehnologia poate avea un impact real asupra predării și învățării. Astfel, acest model ajută profesorul să înțeleagă că integrarea TIC nu înseamnă să folosești tehnologia cu orice preț, ci implicarea elevului în învățare.

Prin urmare, tehnologia devine un instrument pentru atingerea acestui obiectiv: învățarea.

Iată  fiecare componentă a modelului SAMR, creat de Ruben Puentedura.

Primul pas: sarcinile/ temele obișnuite ale școlarilor sunt realizate prin tehnologie.

Exemplu: Elevii sunt invitați să scrie un eseu pe tema „Idealurile mele”. Această lucrare este realizată pe Google Drive, iar profesorul are acces la lucrarea scrisă de către fiecare elev.  Elevul trebuie să facă o înregistrare audio a eseului adăugând chiar și muzică. Înregistrarea va fi redată în fața unui public real (elevi, profesori, părinți).

Această activitate produce o schimbare funcțională în grupul de elevi: toți elevii dobândesc abilități similare de scriere precum iar existența unui public real determină creșterea  interesului personal pentru calitatea lucrării. Tehnologia este necesară în clasă deoarece permite evaluarea de către colegi și profesori, facilitează rescrierea (corectarea) și permite chiar înregistrarea audio. Elevii devin din ce în ce mai curioși și pun din ce în ce mai multe, întrebări despre procesul de scriere.

De asemenea tehnologia computerului permite noi sarcini care erau anterior imposibile.

Exemple: un profesor le cere elevilor să creeze un documentar video care să răspundă la o întrebare cheie legată de concepte importante din clasă. Echipele de elevi au grijă de diferite aspecte ale problemei și colaborează pentru a crea un produs final. Echipele trebuie să comunice cu surse externe de informații, iar videoclipul va fi postat pe blogul școlii.

În această etapă, sarcinile școlare și tehnologia obișnuite nu există ca obiectiv, ci ca un sprijin pentru concentrarea elevului pe învățare. Elevii învață conținuturi și abilități pentru a susține concepte importante, deoarece urmăresc provocarea creării unui videoclip de calitate profesională. Colaborarea devine necesară și tehnologia facilitează comunicarea în cadrul grupului de elevi.

Întrebările și discuțiile sunt tratate din ce în ce mai ”profesionist” de către elevi.

În rezumat după cum putem vedea, acest model folosește tehnologia pentru a concentra predarea asupra elevului. Scopul principal este implicarea elevului în învățarea sa, astfel încât progresul său să fie semnificativ.

Un proverb românesc spune: Doar făcând, poți învăța!

Bibliografie:
SAMR,  youtube.com/watch?v=rMazGEAiZ9c

prof. Livia Armanu

Școala Gimnazială Nr. 2, Piatra-Neamț (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/livia.armanu

Articole asemănătoare