În ultima perioadă, ne-am confruntat cu o provocare de proporții. A trebuit să înlocuim activitățile desfășurate în sala de clasă cu activitățile din clasa virtuală, să înlocuim educația formală cu care eram obișnuiți. A devenit foarte important să știm ce instrumente digitale putem folosi, cum să le îmbinăm, cum să-i învățăm pe elevi să le utilizeze, cum să adaptăm conținuturile pentru predarea online.
Atunci când activitatea din sala de clasă a fost mutată în online, am descoperit foarte multe aplicații care facilitează învățarea la distanță. Folosirea jocurilor didactice interactive create cu ajutorul diverselor aplicații digitale a dus la captarea atenției elevilor și la îmbunătățirea rezultatelor școlare.
Prin intermediul platformei educaționale Wordwall, am reușit să fac lecțiile mult mai atractive. Elevii erau încântați că pot schimba aspectul jocurilor, ceea ce a contribuit la dezvoltarea creativității lor. Sub acoperișul etichetei de joc, am reușit să dezvolt diferite competențe, să le formez aptitudini și deprinderi utile.
În lecțiile de predare, am folosit de multe ori aplicația LearningApps. Am creat cont pentru clasa de elevi. Am avut posibilitatea de a vizualiza corectitudinea realizării sarcinilor propuse, timpul realizării și numărul de elevi care au rezolvat corect. Prin intermediul acestei aplicații, elevul învață mult mai ușor prin descoperire și mai ales prin interactivitate. Spre deosebire de un profesor care trebuie să explice un subiect la cel puțin 20 de copii, neputând acorda atenție fiecărui elev în parte, aplicația permite individualizarea procesului didactic acordând atenție fiecărui elev.
Elevii percep folosirea aplicațiilor digitale ca pe un joc, nu simt că sunt evaluați, sunt relaxați și dornici de a interacționa și mai mult cu tehnologia digitală în mediul școlar. Aceste instrumente antrenează elevii în activități rapide de evaluare de cunoștințe, într-un mod plăcut.
În concluzie, instrumentele digitale au o importanță deosebită în educația și formarea elevilor. Prin intermediul lor, învățarea continuă dincolo de școală, se crează o interacțiune umană profundă. Elevii capătă curajul de a învăța și a lucra independent. Aceste instrumente digitale permit exprimarea creativității cadrelor didactice.
Integrarea lor în diferite etape ale lecțiilor contribuie la crearea unor contexte educaționale de calitate, interactive, care susțin o învățare activă, o învățare care ține cont de interesele elevilor, reușind să le capteze atenția și să le ofere un feedback rapid.
Bibliografie
Baltac, Vasile – Lumea digitală. Concepte esențiale, Editura Excel XXI Books, București, 2015
Susskind, Jamie – Politica viitorului. Tehnologia digitală și societatea, Editura Corint, București, 2019