Robotică și programare pentru preșcolari

Grădiniţa în care lucrez este o unitate de învățământ în care tehnologia “este la ea acasă”. Datorită unui manager implicat, cu orizonturi, perspective deschise, copiilor şi cadrelor didactice le sunt puse la dispoziţie dotări materiale de excepţie: laptop-uri, videoproiectoare, table interactive, tablete şi chiar… roboţei Edison. Roboţeii Edison stau la baza conceperii acestei programe de disciplină opţională.

Ca scurtă introducere, robotul Edison este un sistem care funcţionează pe baza unui soft grafic de programare, conceput în scop educaţional – acela de a familiariza copiii cu principiile de bază ale programării, stimulând dezvoltarea gândirii logice a creativităţii, dar şi a competenţelor de cooperare în scopul rezolvării unor probleme/ sarcini de lucru şi a celor digitale, în egală măsură.

Modul de utilizare şi funcţionare a lui Edison este atât de simplu și la îndemâna oricui. Edison este echipat cu programe prestabilite care sunt activate prin trecerea acestuia peste coduri de bare special concepute. O a doua alternativă este bazată pe resurse din mediul on-line, şi constă în construirea efectivă a unui şir de instrucţiuni, utilizând EdWare. EdWare este o aplicaţie care utilizează simboluri “drag and drop”, ceea ce face programarea robotului atât simplă şi atractivă, cât şi amuzantă. În plus, EdWare este o resursă web gratuită, disponibilă pentru Windows, Mac, Linux, iOS (iPad), Android and Chrome. EdWare poate fi descărcat şi utilizat gratuit.

Robotica educativă se concentrează în principal pe crearea sau manipularea unui robot. Prin realizarea activităţilor concrete de programare, se dezvoltă mult mai practic și didactic abilitățile motorii și cognitive ale celor care crează programe, acţionează şi manipulează roboţi.
Copilul care practică astfel de activități îşi va dezvolta abilitățile sociale, învățând să lucreze în echipă, dar, în primul rând, competenţe digitale, ca achiziţii de bază, din perspectiva competențelor secolului XXI.

Curiozitatea, setea de cunoaştere, energia copiilor se va concentra, în mod constructiv, pe activităţi concrete, pe acţiune directă asupra calculatorului şi a roboţilor puşi la dispoziţie, tot acest demers educaţional va contribui semnificativ la dezvoltarea personală a copiilor participanţi.

Printre beneficiile implementării unei astfel de program de robotică în grădiniță se numără mediul educaţional stimulativ, educaţia tehnică, colaborarea şi comunicarea în cadrul grupului în care lucrează, atitudinea pozitivă faţă de învăţare, dezvoltarea capacităţii de “problem solving”, creşterea stimei de sine.

Copii au fost încântați de roboţelul Edison şi componentele sale (microcontroller, led, senzor luminos, senzor de urmărire, buton, acumulatori) și nu în ultimul rînd de funcțiile acestui robot.

Interesul cel mai mare l-a stârnit programarea robotului Edison care înregistrează coduri de bare pentru a reda anumite acţiuni – mers înainte, stânga/dreapta, rotire la bătaia din palme, urmărire traseu/ fascicul de lumină, evitarea obstacolelor, deplasare în interiorul unui cerc, “sumo wrestle” (bătălie Sumo);

Un alt mister al acestor roboți a fost introducerea copiilor în mediul de programare secvenţial, familiarizarea cu medii de programare – platforma educaţională Code şi interfaţa aplicaţiei EdWare, interpretarea şi utilizarea simbolurilor fizice (jetoane, simboluri din carton) pentru a crea o înlănţuire de acţiuni ale robotului.

Organizarea procesului instructiv-educativ la Robotică este realizată în contextul dezvoltării competenţelor specifice disciplinei opționale prin dezvoltarea integrată a aspectelor sale dominante: aspectul cognitiv, care vizează utilizarea noţiunilor din Robotică și aspectul funcţional, care reprezintă capacităţile copiilor de a activa într-un anumit mediu, educaţional, social, utilizînd mijloacele și competențele digitale.

 

prof. Alina Raluca Ionescu

Grădinița cu Program Prelungit Floare de Colț, Brad (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/raluca.ionescu

Articole asemănătoare